איגוד יבואני התבואות: יש לחזק את תשתיות אספקת המזון

איתי רון, יו״ר איגוד התבואות לישראל: ״כמו ישראל, לבנון מייבאת באוניות כ-95% מהתבואות, המשמשות בסיס עיקרי להזנת האוכלוסייה. הממגורות בביירות גדולות יותר והאוכלוסייה קטנה יותר, נזק לממגורות דגון יפגע בביטחון התזונתי של תושבי ישראל


14:24 ,05.08.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

אמש נפגעה אנושות בפיצוץ ממגורת התבואות הנמלית היחידה בלבנון. הממגורה הוקמה בשנות השמונים של המאה שעברה בקיבולת של 120 אלף טונות והיא גדולה בכ-30 עד 40 אחוז מדגון חיפה.  

 

מאיגוד יבואני התבואות נמסר כי הפיצוץ אמש בנמל ביירות חושף את לבנון למציאות בלתי אפשרית, שהיא חלום הבלהות גם של מדינת ישראל: פגיעה מהותית באפשרות לייבא דרך הים תבואות, שהן הבסיס למאכל אדם ולייצור תערובות למשק החי, יכולה ליצור משבר הומניטרי- מחסור במזון.

 

״אני שואל את עצמי״, אומר איתי רון, ״אם חלילה יקרה משהו בממגורה הנמלית, בממגורות דגון, בנמל חיפה - מה יהיה גורלנו? האם בסיטואציה, כזו נוכל להזין את אוכלוסיית ישראל?״

 

רון מסביר: ״בשנת 2006, בזמן מלחמת לבנון, נפלו טילים בחיפה ואניות סירבו לפקוד את נמל חיפה. ממגורת דגון-חיפה הושבתה דה-פקטו למספר שבועות. כמה שנים קודם כן, טרקטור, שעבד בנמל, פגע באחד המסועים של ממגורת דגון וקצב הפריקה נחתך בשיעור ניכר. במידה ויקרו מקרים כאלו היום, יש סכנה ממשית, שלא נצליח לספק את צרכי המזון של אוכלוסיית ישראל״.

 

לדברי רון, ״נמל אשדוד פורק בארץ כ-20% מכלל התבואות, הוא אינו ערוך מבחינת כוח אדם וציוד לפריקה רבה יותר, ולכן אינו ערוך להחליף את ממגורת דגון בחיפה בעת צרה״.

 

לפי נתוני משרד החקלאות האמריקאי (USDA), ייבאה לבנון בשנת 2019 כ-2.3 מיליון טון (מ״ט) תבואות - 1.2 מ״ט חיטה, 0.9 מ״ט תירס ו-0.2 מ״ט שעורה). בשנת 2018 היבוא היה גדול יותר ועמד על 2.6 מ״ט. הירידה נובעת מהמשבר הכלכלי בלבנון. 85% מיבוא זה  נפרק באמצעות ממגורת התבואות (לפני שנפגעה), בנמל ביירות.

 

ממגורות דגון בחיפה, שגודלן רק כ-80 אלף טונות (כ-40% פחות מהממגורה בביירות) משנעות בשנה כ-3-3.3 מיליון טונות (כ-40-50% יותר מהממגורה בביירות).  

 

על פי נתוני איגוד יבואני התבואות, בשנת 2013 שהתה אנייה תבואות לפריקה בדגון חיפה (המקבילה הישראלית לממגורה בנמל ביירות), 84 שעות (מהגעה ועד לגמר). ב- 2019 השהייה הממוצעת של אניית תבואות תפחה ל-246 שעות. בשנת 2020 בנמל אשדוד המצב עוד יותר גרוע- 266 שעות נמשכת בממוצע פריקת אניית תבואות מרגע הגעתה לנמל. זאת בשל מחסור בתשתית פריקה ובהקצאת צוותי פריקה.

 

נזכיר כי ביום שני הקרוב תקיים ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא התשתיות הנמליות לפריקת מטעני התבואות. בוועדה תוצג תמונת המצב בנמלים, שלאחר הפיצוץ אמש בנמל ביירות, מקבלת משנה תוקף להבטחת הביטחון התזונתי של תושבי ישראל.