אמיר שני בדיון חירום על נזקי הקורונה: מצפה שהנמלים יעבדו מסביב לשעון

אמר את הדברים במהלך ישיבת חירום באיגוד לשכות המסחר וציין כי שלוש אניות שהגיעו מאיטליה לנמל אשדוד הוסטו לנמל לימסול. ״חוסר התחשבות. יש לתת את הדעת על הסיטואציה שנוצרה״


14:35 ,09.03.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

על רקע נזקי הקורונה כינס הבוקר (9 במרץ) עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר,  ישיבת חירום, בהשתתפות למעלה מ-50 נציגות ונציגי רשתות קמעונאיות מתחומי ההלבשה וההנעלה, מזון, חשמל ואלקטרוניקה, צעצועים, תמרוקים ועוד. במהלך הישיבה הציג לין את דרישותיו משר האוצר ושר הכלכלה. בעיקרן לא לזנוח את המגזר העסקי והקמעונאי בפרט, בעת הזו.

 

לין הוסיף ״אני סבור כי גם משרדי הממשלה הפנימו כך. על רשויות המדינה לקבל החלטות אמיצות ונבונות ומהר. קיימתי פגישה אתמול עם שר הכלכלה וראיתי נכונות לשתף פעולה אך לא ראיתי תכנית אופרטיבית שנותנת מענה לבעיות שהמגזר העסקי מתמודד איתם. קיים רצון למצוא חן בעיני הציבור, אך היום עלינו לבקש משרי הממשלה קצת להשתחרר מהצורך הזה ולקבל החלטות אמיצות שבאופן ברור יגנו על המגזר העסקי. העסקים יאבקו כדי לשרוד ולפעול. אנו לא מבקשים עזרה, אלא שיתוף פעולה אמתי בלי התניות ובצורה מהירה. על משרד האוצר להבין שיש להכניס הרבה כסף כדי שעסקים לא יפלו ונגיע למצב גרוע בהרבה. יש להתאמץ כך ששום עסק לא ייפול בשל התפשטות נגיף הקורונה״.

 

לין התייחס לאחת המצוקות העיקריות של בעלי העסקים, עניין כוח האדם: ״אם ישנו עובד שנוסע לחו״ל מרצונו החופשי וחוזר חזרה לבידוד בן 14 ימים - הדבר יהיה על חשבון ימי החופש שלו. העובד לא יכול להטיל זאת על המעסיק. אם המעסיק סבור שיש להוציא את העובד לחו״ל בידיעה שיש בידוד - עליו לשאת בתשלום ימי הבידוד. אנו לא רוצים לפגוע בעובדים, אך שום עסק לא יוכל להחזיק מעמד בתשלומי העובדים אם הרווחיות שלו תרד ב-30-40%. יש להתאים את נושא מצבת כוח האדם להיקף הפעילות העסקית אחרת עסקים יקרסו. בזמן מלחמת לבנון השנייה הייתה ירידה אינטנסיבית ברווחי העסקים ולאחר דיונים מרובים הצליחה לשכת המסחר לגבש נוסחה יעילה לטובת עניין זה. היום אני קורא לאוצר לא לחכות ולאמץ נוסחה זו מחדש. ההצעה שלנו הייתה שאם לאורך חודשיים יש ירידה בהיקף הפעילות של 25% בהשוואה לשנה הקודמת, יש להעניק פיצוי בדומה לנוסחה אותה מיישמת איטליה כעת. צריך כבר היום להכריז שמפעילים את הנוסחה הזו״.

 

אמיר שני: 21 אניות מחוץ לנמל אשדוד

 

לנושא הסחורות בנמלים התייחס אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ובעלי קבוצת עמית, שאמר: ״בנושא הפעילות הימית, נכון לבוקר זה יש 21 אניות מחוץ לנמל אשדוד, בנמל חיפה 23 אניות העוגנות מחוץ לנמל. הסחורות שמגיעות ארצה אחרי תקופה ארוכה שיצרנים הפסיקו לייצר ממתינות מחוץ לנמלים. הקורונה הביאה סיטואציה חדשה במסגרתה עובדי הנמל מרוב לחץ ובלבול באשר להנחיית משרד הבריאות לא פורקים מכולות. אנייה מסוימת המתינה מחוץ לנמל במשך 14 יום. בשבוע שעבר החליטו כי שלוש אניות שהגיעו לנמל אשדוד מאיטליה יישארו מחוץ לנמל במשך 12 יום. בעלי האניות פרקו את הסחורה בלימסול בקפריסין, והיבואנים נאלצו לשלם 1,000 דולר למכולה, על כל מכולה שתגיע חזרה. בשבת התחננתי למנהל הנמל שיכניס את האניות מאחר ויש עליהם בשר, ביצים, ציוד רפואי ועוד. קיים חוסר התחשבות בכל מי שהשקיע את מיטב כספו בסחורות שחיי המדף שלהם מצומצמים. יש אטימות - יש ׳הם׳ ו׳אנחנו׳. אני מצפה שהנמלים יעבדו מסביב לשעון ויפרקו את האניות באופן הכי מהיר שיש. במקום שיטת ׳נכנס ראשון ויוצא ראשון׳ הנהוגה בימים כתיקונם, יש לתת את הדעת על הסיטואציה שנוצרה. הדבר ממשיך ומחמיר״.

 

לנושא הרגולציה ביבוא התייחס, רז הילמן, סמנכ״ל יבוא מכס ותקינה באיגוד לשכות המסחר: ״הקורונה תפסה אותנו כשבישראל עדיין נהוגה שיטת פיקוח מאוד מחמירה על יבוא, אשר שונה ממדינות מפתוחות. המוצרים נדרשים לעבור בירוקרטיה קשה עד קבלת רישיון ו/או אישורי יבוא. הצפנו את הנושא ויש נכונות להקלה לא בעולם הדרישות המהותיות, אלא בפרוצדורה״.

 

גבי רוטר, מנכ״ל קבוצת קסטרו, ציין: ״עד לפני 4 שבועות הבעיה הייתה נעוצה בשרשרת האספקה, וכעת מדובר בבעיה של תנועת הלקוחות שמובילה לירידה דרסטית במכירות. צריכה להיות מנהיגות שתסתכל על כך כמשבר כי הוא גורף לכל שטחי המדינה. המדינה צריכה להתייחס להכנסת עובדים לבידוד כאל שירות מילואים או שירות לאומי״.

 

ישראלה שטיר, סגנית נשיא איגוד לשכות המסחר ונשיאת קבוצת שטיר: ״אני מייצגת את ענף הכנסים והתערוכות. זוהי מכה איומה לקייטרינג ולחברות של דיילות ושמירה ולמארגני האירועים. אני סבורה שעל הממשלה להכריז על המצב ׳כוח עליון׳״.

 

רמי שביט, בעלים ומנכ״ל המשביר לצרכן: ״אירוע הקורונה הוא מגה אירוע, איש מאתנו לא יודע לאמוד אותו. אם יש אויב ניתן להילחם, אך מדובר באויב שלא רואים אותו. אין מקום להתלהם על התקשורת והממשלה. אנו חייבים לשים את נושא הקמעונאות על השולחן ושיבינו שיש בעיה. 70% מהביזנס של הקניונים הוא טקסטיל ואם לא יהיו קניונים אז 40,000 משפחות של עובדי עסקי הטקסטיל והאופנה יוותרו ללא פרנסה. אי אפשר להעביר את האחריות של המשבר אלינו. היו מלחמות בעבר ופיגועים ואנו ספגנו הפסדים והתחשבנו. עם השנים הפיצויים ירדו וכמעט נעלמו. למדנו לאורך השנים כי במשברים שונים הממשלה והעיריות נעלמות. הארנונה לא יורדת״.

 

בתום הפגישה ציין לין כי איגוד לשכות המסחר ידרוש פגישה דחופה עם שר האוצר לדון בפתרונות מידיים למגזר העסקי נוכח משבר הקורונה המתמשך. ״אנו חייבים לתקוף את העוולות הנבזיות בשל חוסר נכונות לקבל החלטות אמיצות בשל חשש מאובדן קולות. עוולות מול המגזר העסקי חייבות להיפסק. עלינו להתמודד מול כל הבעיות ואפליה לרעה מול ספקים בחו״ל. האיחוד האירופאי קיבל החלטה של ביטול מוחלט של הפטור ממע״מ ומדינת ישראל עדיין שאננה. צמרת האוצר ושרי הכלכלה והאוצר יודעים שיש לתקן זאת. הם מפסידים היום שני מיליארד שקל הכנסות למדינה״.