"אנו לא מבינים את המוטיבציות לחוסר שיתוף הפעולה מצד משרד האוצר"

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה קבל במכתב לשר האוצר על העומס הקיים מזה חודשים בנמל אשדוד בגלל המחסור בכוח אדם. זאת, לדבריו, היות ורשות החברות הממשלתיות עסוקה בכיפוף ידיים עם עובדי הנמלים


00:00 ,16.09.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

"המחסור הנורא בכוח אדם בנמל אשדוד גורם מדי יום לנזקים כספיים כבדים ביותר לענף הספנות הישראלי. אין כל סיבה להתעלל כך בחברות הספנות ובשרשרת האספקה. לצערנו, התופעה מתבטאת בעיכוב בפריקת ובטעינת אוניות מזה חודשים. אנו חשים שהדבר הגיע לשיא הציניות ולמחדל ממדרגה ראשונה. האחריות הינה של האחראים על ניהול כוח האדם ברשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר באוצר".

כך כתב היום (ב') נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה לשר האוצר יאיר לפיד. במכתב טען זבה כי הגורמים האחראיים, "עוד לא הפנימו את האחריות הממלכתית המוטלת עליהם והם מזניחים את הניהול השוטף של הנמלים. זאת תוך זלזול והתעלמות מהנזקים הרבים, הישירים והעקיפים, הנגרמים לסחר החוץ של המדינה ולספנות המשרתת אותה. הטענות הקשות שיש לנו מתמקדות בסירוב האחראים לנושא ליישם פתרונות פשוטים שכל מנהל מתחיל היה מיישמם מיידית".

זבה הסביר במכתב כי חברת נמל אשדוד מודעת היטב לבעיה, אולם עליה להתמודד עם רשימה של 870 מועמדים שאת כולם, עד האחרון שבהם, יש לראיין לפני שהעובד הראשון ייקלט במערכת. התהליך דורש כשנה שלמה. הוא הוסיף, שפנייה לרשות החברות במטרה ליצור נוהל מעשי לקיצור התהליך נתקלה בתשובה שלילית לקונית, ללא שום רמז לעזרה לפתרון הבעיה.

זבה: "הנהלת חברת נמל אשדוד ניסתה לעכב ניצול חופשות צבורות שנכפו בזמנו על העובדים (בצדק בזמנים רגילים) אולם נתקלה בסרוב הממונה על השכר. לפיכך, עובדים רבים נאלצו לצאת לחופשות של עשרות ימים וחסרונם מורגש. אנו לא מבינים את המוטיבציות לחוסר שיתוף הפעולה מצד משרד האוצר, שמדבר גבוהה על המדיניות להורדת יוקר המחיה, אבל עושה את ההיפך, בגלל עיכוב אניות הנמצאות בהמתנה והקצאת ידיים דלילה, כאשר האוניות כבר נקשרות לרציף. נראה לנו, ולא בפעם הראשונה, שהצדדים נלחמים אחד בשני כאשר את כל התחמושת סופגים לקוחות הנמל. גם בזירת האגרוף, המתאגרפים מכים אחד את השני ולא את הקהל מסביב.

"במידה ומצב זה יימשך, אנו צופים החמרה של המצב באופן חסר תקדים לקראת הסתיו הקרוב. למען הסדר הטוב, נדגיש כי אין לכל האמור לעיל, שום קשר לחילוקי הדעות הנוכחיים הקשורים לפיתוח נמלים חדשים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "רשות החברות אינה מוסמכת לאשר לחברה ממשלתית לפעול בניגוד  להוראות הדין בכל הנוגע לקליטת עובדים, או בכל נושא אחר. לאור עובדה זו, נתבקש מנכ"ל נמל אשדוד לפעול על פי ההוראות בכל הנוגע להשלמת הליכי המכרז למשרות הסוורים".