בית הדין הארצי לעבודה לעובדי הנמלים: לחזור לאלתר לעבודה סדירה

ביה״ד הארצי הוציא צו המורה לעובדי הנמלים לשוב מיידית לעבודה סדירה ולהימנע משיבושי עבודה. קבע: על ההסתדרות להפעיל את מרותה הארגונית


22:08 ,09.05.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ביה״ד הדין הארצי לעבודה קיבל הערב (ד׳) באופן מלא את בקשת התאחדות התעשיינים, הנהלות נמלי חיפה ואשדוד ואיגוד לשכות המסחר והורה מיידית להוציא צווים ארעיים המורים על השבת העבודה בנמלי חיפה ואשדוד לסדרה באופן מיידי, וזאת עוד בטרם התקיים דיון בבקשה במעמד הצדדים.

 

השופטת לאה גליקסמן נימקה את החלטתה להוציא צווים בכך שנוכח הנסיבות - הנזקים הכבדים שנגרמים כתוצאה משיבושי העבודה, והיות שיבושי העבודה בניגוד להחלטות בית הדין ולהסכמות בין הצדדים – מאזן הנוחות מטה את הכף למתן צווים ארעיים.

 

כאמור, ביה״ד קבע שעל עובדי נמל אשדוד ונמל חיפה לשוב לאלתר לעבודה סדירה, מלאה ותקינה ולהימנע מנקיטת שיבושי עבודה ומהפרעה לעבודה סדירה כלשהם. ובאשר להסתדרות קבעה השופטת שעליה להפעיל את מרותה הארגונית ולוודא חזרה לעבודה תקינה, מלאה וסדירה ללא שיבושים בנמל חיפה ובנמל אשדוד. 

 

נזכיר כי בשעות אחה״צ פרצה שביתה פראית בנמלי חיפה ואשדוד. איל זלץ, יו״ר ועד העובדים בנמל חיפה, נימק את המהלך בכך שוועדי העובדים בנמל חיפה גילו כי בכוונת שר התחבורה להפר, לטענתם, הסכם שנעשה מולם ומול ההסתדרות. לדברי זלץ, סכום כסף בשווי של 800 מיליון עד מיליארד שקל שהיה אמור להיות מושקע בפיתוח תשתיות חברת נמל חיפה, ולבוא מכיסה של מדינת ישראל, וזאת במסגרת השוואת התשתיות של נמל חיפה לתשתיות של הנמל החדש ההולך ומוקם בימים אלו, יושקע בפיתוח הרציף המזרחי דווקא – בהוראת השר – ולא בפיתוח רציף כרמל ב׳ – כפי ששאפה הנהלת נמל חיפה, לטענת זלץ. הקש ששבר את גב הגמל, מבחינת העובדים בנמל חיפה, ציין זלץ, היתה כאמור ההודעה כי תקציב זה ייצא מכיסה של חברת נמל חיפה, ולא, כפי שסוכם, מתקציב המדינה. בעקבות כך פרצה שביתה בנמל אליה הצטרפו עובדי חברת נמל אשדוד לאות הזדהות עם מאבקם של עובדי נמל חיפה.

 

השופטת לאה גליקסמן כתבה בהחלטתה הערב: ״מקובלת עלינו טענת התאחדות התעשיינים, חברות הנמל ולשכת המסחר כי השביתה שפרצה היום מנוגדת הן להחלטות בית הדין והן להסכמות הצדדים לנהל משא ומתן אינטנסיבי עד יום 21.6.2018, עת בתקופה זו לא יינקטו שיבושי עבודה. ככל שנציגות העובדים סבורה כי יש מקום לשינוי ההחלטות הקודמות ולאפשר נקיטת צעדים ארגוניים או למתן החלטות בעניין אופן ניהול המשא ומתן, דלתו של בית הדין פתוחה ויתקיים דיון בכל בקשה שתוגש. אולם, אין לקבל מצב של נקיטת שיבושי עבודה "מהרגע להרגע", ללא מתן  הודעה על כך, וכאמור בניגוד להחלטות בית הדין ולהסכמות בין הצדדים. אין צריך לומר, כי שיבושי עבודה בנמל גורמים לנזקים כבדים ביותר למשתמשים בשירותי הנמל, למשק ולחברות הנמל״.

 

נציין כי בהמשך להחלטת בית הדין, הנהלת חברת נמל חיפה תעביר את צו בית הדין לחזרה לעבודה לכל וועדי העובדים בנמל חיפה ותשלח הודעה למכשירים הסלולריים של כלל העובדים.

 

נזכיר כי רק שלשום הוציא סגן נשיא ביה״ד האזורי לעבודה בבאר שבע, השופט צבי פרנקל, צו מניעה זמני המורה להסתדרות, לוועדי העובדים בסקטור התפעול והציוד המכני שלא להשבית, לשבש או לקיים עיצומים הפוגעים בעבודה הסדירה והתפוקות התפעוליות של נמל אשדוד.