ד״ר זבה: לא יודעים אם מדובר בחזרה לעבודה סדירה לטווח ארוך או להמשך התקופה הסוערת

נשיא לשכת הספנות ציין כי יש לתת הזדמנות למשא ומתן אינטימי, מקצועי ועם הרבה סבלנות. ״משא ומתן הוא אמנות ׳הלא פורמלי׳״. הדגיש כי חברי פורום הנמלים בוחנים עתה את המשמעות של עלות הנזקים על ידי הנמלים


15:26 ,15.05.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

בשיחה שערכה מערכת PORT2PORT עם ד״ר יורם זבה, המשמש הן כנשיא לשכת הספנות הישראלית והן כיו״ר פורום לקוחות הנמלים, לרגל המצב בנמלי חיפה ואשדוד ציין ד״ר זבה שהוא לא בטוח אם החזרה לעבודה שנרשמה אתמול לאחר ארבעה ימי שביתה פראית תחזיר אותנו לימים של שקט ארוך טווח או להמשך התקופה הסוערת דווקא.

 

ד״ר זבה הזכיר כי במהלך ימי השביתה הפראית החליטו חברי פורום המשתמשים בנמלים לאסוף נתונים כספיים אודות הנזקים שנגרמו להם, באופן מפורט עד כמה שניתן, ולהציג פעם אחת ולתמיד מה פירוש ההפקרות של שביתה פתאומית בשני הנמלים. ״לא נוכל לעבור לסדר היום כאשר המדינה נכנסת למצור ימי וכל הנפגעים מכך יודעים בקושי במה מדובר ולא יכולים לתרום דבר לצמצום הנזקים. ידוע לכל שתביעות פרטניות לא חביבות במיוחד על קורבנות הנזקים. זה מזכיר את הבדיחה שהיו תלונות על אריה שהיה טורף ללא הבחנה ומישהו העלה רעיון לשים פעמון על צווארו כדי להיות מוכן כאשר הוא מגיע. הרעיון נפל כי אף אחד לא היה מוכן לתלות את הפעמון על צוואר האריה״. 

 

לדבריו, כרגע המצב גרוע ביותר: כ-35 אניות עומדות על עוגן, אי אפשר להכניס מכולות ריקות, חסר כוח אדם, מדברים על יעילות ולא עושים דבר, למרות שכושר התחרות של הנמלים הקיימים תלוי בראש ובראשונה בשיפור היעילות - הרבה יותר ממנוף או רציף זה או אחר. 

 

ד״ר זבה הזכיר כי צריך לזכור שעוד ייקח זמן עד שהנמלים יחסלו את הפיגור שנוצר במהלך ימי השביתה הפראית: בנמל אשדוד מגבילים את מספר הפעולות ובנמל חיפה מגבילים כניסת מכולות ריקות. עוד לפני השביתה המצב היה קשה מאוד באשדוד. בנמל חיפה מקבלים אניות שהוסטו מאשדוד עד שגם הוא נמצא בקשיים. אניות מספר פרקו סחורות בנמלי האזור ולכן השרות בנמלים חזר פחות או יותר לתפוקתו הרגילה שהיא רחוקה מלהספיק במצב הנוכחי.