הופקדה תכנית נמל המפרץ בחיפה, לא תכלול נמל דלקים

התכנית המפורטת מאפשרת בינוי של כ-120 אלף מ״ר וכוללת הקמת שער נמל, בניין מכס, מסוף מטענים, מבני שירות ועוד. בשל שיקולים סביבתיים התכנית לא תכלול נמל דלקים


09:47 ,10.01.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה שבמינהל התכנון, בראשות איתמר בן דוד, החליטה להפקיד תכנית מפורטת להקמת ״נמל המפרץ״ החדש, אשר תקבע את הבינוי והשימושים בו.

 

התכנית המפורטת מאפשרת בינוי של כ-120 אלף מ״ר סך הכל, והיא תכלול את הקמת שער הנמל דרכו ייכנסו המשאיות והרכבות עם הסחורה, בניין מכס, מסוף מטענים, מוסכים, מבני שירות ומשרדים. התכנית קובעת את השימושים שיותרו בשטח הנמל כגון: שטחי תפעול נמליים, דרכים ומסילות, שינוע ואחסנה של סוגי מטענים שונים. בשל שיקולים סביבתיים, החליטה הוועדה המחוזית כי נמל הדלקים עבור ייבוא וייצוא של תזקיקי נפט - יוסר.

 

כמו כן, נקבעו בתכנית ההנחיות הסביבתיות להוצאת היתרי בנייה לצורך הקמתו של הנמל. לתכנית הוכן תסקיר השפעה על הסביבה, ובהתאם להמלצותיו נקבעו התנאים וההנחיות להקמת שטחים לאחסון חומרים מסוכנים  ומניעת זיהום ים, כמו גם הנחיות להתמודדות עם סיכונים סיסמיים (סיכונים מרעידות אדמה). בין התנאים שקבעה הוועדה להפקדת התכנית, נכלל תנאי להכנת תכנית פעולה שתוכן בשיתוף משרדי הממשלה והרשויות המקומיות ותאושר בוועדה המחוזית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה שצפוי להתווסף כתוצאה מפעילות הנמל. התכנית תכלול הוראות יישום למעקב ובקרה על נושאים סביבתיים אלו, בהתאם לפיתוחו של הנמל והיקף הפעילות בו.

 

איתמר בן דוד, יו״ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, ציין כי ״קידום התכנית תואם את החלטת הממשלה בדבר פיתוחם של נמלי חיפה ואשדוד, ומהווה ציון דרך משמעותי ביישום החלטה זו ובשורה למשק הישראלי כולו. נמל המפרץ יאפשר את חיזוק מטרופולין חיפה ויביא עימו אלפי מקומות תעסוקה. כמו כן, הוא ימצב את העיר חיפה ואת אזור המפרץ כמוקד לוגיסטי מתקדם״. עוד הוסיף בן דוד: ״יחד עם זאת, הוועדה המחוזית התחייבה להוביל לתיאום בין משרדי ממשלה בכדי לצמצם את ההשפעות העלולות להיווצר מפעילות התחבורה הנלווית לנמל״.

 

הנמל החדש ממוקם בשטח ימי בחלקו הצפוני של מפרץ חיפה, מצפון-מזרח לנמל הקיים. שלב א' שלו מיובש בימים אלו מתוקף תכנית המתאר הארצית למבנים ימיים במפרץ חיפה, שאושרה ב-2014. התוכנית מחייבת אישור תכנית מפורטת לקביעת השימושים על גבי המבנה הימי, תוכנית שהוחלט להפקידה כעת. נציין כי התוכנית קודמה והוגשה ע״י חברת נמלי ישראל.

 

הנמל החדש הינו נמל מים עמוקים אשר ישרת את הדור החדש של אוניות הגדולות והמתקדמות בעולם. פקידתן של אניות הענק החדישות את נמלי ישראל צפויה ליעל ולשפר את תנועת המטענים לייבוא וייצוא ובכך להביא להוזלת עלות הובלת הסחורות.

 

שלב א' של הנמל יכלול רציפי טעינה ופריקה בהיקף שנתי של כ-1.1 מיליון מכולות וסחורות נוספות לצד שירותי מכס, מסוף מטענים לרכבת משא ותשתיות נלוות. הקמת השלב הראשון של הנמל צפויה להסתיים במהלך שנת 2021.