הידברות ופיתוח

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר תומך בכוונת הממשלה להקים נמלים חדשים וקורא במקביל לעובדים למצוא פתרון ולא לפנות למחאה


00:00 ,17.07.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר יוצא בקריאה, בעקבות הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה, להמשיך בהידברות מבלי לסגת מהכוונה להקים רציפים חדשים בנמלי חיפה ואשדוד.

שפר: "המסר העיקרי הוא קריאה שלא לשבור את הכלים, לאפשר הידברות עם העובדים בכדי למצוא פתרון למשבר, אך לא לסגת מהתוכנית החיונית כל כך, של בניית הרציפים החדשים ופיתוח הנמלים הקיימים כדי ליצור תחרות הולמת".

"אין ספק שמדינת ישראל זקוקה לרציפים החדשים בשני הנמלים בכדי להבטיח שסחר החוץ של ישראל יוכל להמשיך להתקיים במחירים בני תחרות. אין ספק גם שחייבים להתחיל מייד בביצוע. הקמת הנמלים הפרטיים תארך 5–7 שנים, כאשר נמלים אחרים באזור כבר בעיצומם של תהליכי פיתוח והתאמה לבניית האוניות הגדולות הנכנסות לשירות בשנים האחרונות ולא תוכלנה להיכנס לנמלים הקיימים בארץ. גם אם יתחילו בביצוע מייד, יהיה רווח של שנה-שנתיים. אם הביצוע לא יהיה מהיר, נאבד את היתרונות האדירים שהנמלים החדשים יכולים להקנות לכלכלת ישראל.

"המעבר בספנות העולמית לשימוש באוניות גדולות צובר תאוצה. כבר בשנת 2015 19% מהצי העולמי יהיו אוניות גדולות. ובמצב כלכלי קשה, כפי שקיים היום, הנטייה היא לחסוך בעלויות ההובלה ולהשתמש באוניות גדולות. מבחינתה של ישראל, אם אוניות לא יוכלו להיכנס לנמלים כאן, הן תעגונה בנמלים אחרים, שם יפרקו את הסחורות המיועדות לישראל ויעבירו אותן באוניות הזנה קטנות יותר לנמלי ישראל. הובלת המטענים מנמלים אלה לישראל תייקר את מחירי ההובלה ואת מחירי הסחורות.ההערכות הן שתוספת העלות של ההובלה באוניות הזנה לישראל תהיה כחצי מיליארד דולר בשנה, וזאת עוד לפני הארכת לוחות הזמנים של הגעת סחורות ויציאת סחורות מישראל, תוך סיכון יכולת התחרות של מפעלים בישראל בגלל לוחות הזמנים שיתארכו.

"כדי לסבר את האוזן על חשיבותה של הובלה ימית בתנאים בני תחרות, יש לזכור כי עלות ההובלה הימית מהווה מרכיב חשוב בעלות המוצר (כ-10%), ולפיכך היא מרכיב חשוב בעלות המוצר וביכולת התחרות שלו".

שפר הביע הערכה רבה לנחישות שמגלה הממשלה לצורך לפתור את הנושא. עם זאת, הוא הביע תקווה כי תימצא הדרך להידברות עם עובדי הנמלים הקיימים, כדי שלא ייווצר כל עיכוב נוסף בפיתוח הנמלים החדשים: "אמנם הוכרז סכסוך עבודה בנמלים, אך אני מקווה כי העובדים יפנו להידברות ולא לצעדי מחאה. אם יקיימו את ההבטחות ויפתחו במקביל גם את הנמלים הקיימים, תיווצר תחרות נכונה, שגם עובדי הנמלים יפיקו ממנה תועלת".