המשרד להגנ״ס בשת״פ עם האינטרפול

מבצע גלובלי של האינטרפול לפיקוח ואכיפה סביבתית בים גילה 3,000 עבירות ב-61 מדינות. המשרד להגנת הסביבה הוביל את הפיקוח והאכיפה בישראל, וביצע ביקורות באוניות, במתקני גז, במקורות יבשתיים ובחופים


10:35 ,27.01.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה השתתפה באחרונה במבצע בין-לאומי רחב היקף שהוביל האינטרפול, לפיקוח ואכיפה סביבתית ימית. 61 מדינות, בהן ישראל, ויותר מ-200 רשויות פיקוח ואכיפה שונות לקחו חלק בפעולה המתואמת, החוצה יבשות, שהוביל האינטרפול זו השנה השנייה.

 

מתוצאות ראשוניות של מבצע האכיפה עולה, כי נחשפו באופן גלובלי יותר מ -3,000 עבירות שהתגלו במהלך 17,000 ביקורות, שכוללות פעולות בלתי חוקיות שייצרו זיהומי ים קשים. נתון זה ממחיש את ההיקף החמור של פשעי זיהום הים והחופים בכל העולם.

 

המשרד להגנת הסביבה מבצע את הפיקוח והאכיפה הסביבתיים בים ובחופים בשגרה. במסגרת המבצע העולמי בוצעו 29 ביקורות באוניות הפוקדות את הנמלים בישראל, בהתאם לאמנת MARPOL המסדירה את ההשפעות הסביבתיות של הספנות. נמצאו 7 הפרות דין בהן, הזרמת שפכים לים וניהול לא תקין של ספרי שמן, ובעקבותיהן החל המשרד באכיפה פלילית.

 

המשרד אף ביצע שתי ביקורות במתקני הגז, ובעקבות אחת מהן, החל הליך של אכיפה מנהלית. כמו-כן, ביצע המשרד 23 ביקורות במקורות יבשתיים המוזרמים לים תחת היתר הזרמה לים, ומתוכן נמצאה הפרה אחת שדרשה פעולת אכיפה מנהלית וכן בוצעו 122 ביקורות ניקיון בחופים שבהן נמצאו 10 חופים מלוכלכים מאוד. 

 

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנה על הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה: ״ארגון האינטרפול החליט לפני שנתיים לשים את הנושא של אכיפת עבירות של זיהום ים מאוניות וממקורות יבשתיים לים ויזם מבצע עולמי מרוכז בן 30 יום בכל שנה. ישראל לקחה חלק במבצע זו השנה השנייה והדבר מוביל להגברת הרתעה ממוקדת אצל בעלי אוניות ובעלי היתרי הזרמה לים בישראל״.

 

במהלך המבצע נוצרו שיתופי הפעולה של היחידה הישראלית עם ארגון האינטרפול, ובהמשך לכך ולבקשת הארגון העולמי, התקיים באחרונה מפגש לשיתוף מידע ומומחיות עם משלחת מקניה, נציגת האינטרפול במשטרת ישראל ונציגת האינטרפול מסינגפור.

 

במסגרת הביקור, המשלחת נחשפה לאופן הפעולה של המשרד להגנת הסביבה בפיקוח ואכיפת חוקים סביבתיים בישראל. המשלחת ביקרה בנחל הקישון שבו ההזרמות מהמפעלים צומצמו בצורה דרמטית בשנים האחרונות במסגרת היתרי הזרמה לים. בנוסף, חבריה הצטרפו לפעולות פיקוח סביבתי ממקורות ימיים, כולל ביצוע ביקורות באוניה בנמל חיפה. בפני המשלחת הוצגה גם תוכנית חוף נקי של המשרד, הפועלת לצמצום תופעת הפסולת הימית בישראל.