המשתמשים בנמלים בפנייה לרה״מ: הכרז על מצב חירום בנמלים

ראשי איגוד לשכות המסחר, לשכת הספנות הישראלית ומועצת המובילים טוענים כי המצב שנוצר לאחרונה בנמלים מתאר בדיוק את המצב המתואר בחוק העונשין סעיף 160 ומבקשים, על מנת ליצור הרתעה נאותה בעתיד, כי יפעיל סעיף זה במקרה והמצב יישנה. דינם של השובתים – מאסר של שנה


11:54 ,16.05.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר, לשכת הספנות הישראלית ומועצת המובילים והמסיעים פנו הבוקר במכתב חריף לראש ממשלת ישראל, בו הם מתארים את המצב הקיצוני שנוצר לאחרונה בנמלים ומבקשים ממנו ליצור הרתעה נאותה לעתיד. עותק ממכתבם נשלח אל שר התחבורה ישראל כץ. 

 

לשם כך מבקשים ראשי הארגונים המוזכרים – עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, וגבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים,  להפעיל את סעיף 160 בחוק העונשין הדן בהפרעות ביחסי עבודה ובהכרזת מצב חירום בגין ״הפרעות חמורות המסכנות את הכלכלה בארץ או את המסחר עם מדינת חוץ או פוגעות בהם״. לטענתם, ״ממש למטרה זו נוצר הסעיף״ והם מבקשים כי מנת להבטיח שקט בנמלים הדבר הנכון לעשותו הוא שימוש בסעיף זה. 

 

נציין כי על פי סעיף 160, במקרה של הפרעות חמורות המסכנות את הכלכלה בארץ, כאמור,  היא רשאית להכריז על מצב חירום, וכל עוד לא בוטל מצב זה דינו של המשתתף בהשבתה או מסית/ מסייע להשבתה דינו מאסר של שנה אחת. 

 

ראשי הארגונים הנ״ל מזכירים בפנייתם לראש הממשלה את השביתה הכללית והפראית שפרצה בנמלים ״מהרגע להרגע״, ומציינים כי למרות שהעבודה חזרה לסדרה ביום ראשון האחרון ייקח זמן רב עד שסחר החוץ של מדינת ישראל יתפקד באופן נורמלי. 

 

עוד הם מציינים במכתבם לראש הממשלה כי השביתה שפרצה גרמה ל״מצור ימי״ של מדינת ישראל על כל המשמעותיות הכרוכות בכך לסחר החוץ, ומזכירים כי נגרמו להם נזקים אדירים שהארגונים שבראשם הם עומדים סופגים ״על לא עוון בכפיהם וללא כל ידע ואפשרות להתערב ביחסים בין הצדדים – המשק מממן את כולם על חשבון פרנסתנו. כלו כל הקיצים״.

 

לין: למנוע כבר עכשיו הפרעות נוספות בתפקוד נמלי הים

 

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר היום בהמשך למכתב שיצא לראש הממשלה כי על אף החזרת עובדי הנמלים לעבודה אסור להיתפס לאשליות ויש ללמוד מניסיון העבר ולמנוע כבר עכשיו הפרעות נוספות בתפקוד נמלי הים. 

 

״החוק מעניק את הכוח והסמכות לממשלה, בהתאם לסעיף 160 בחוק העונשין, למנוע הפרעות בשירותים החיוניים. אין כל ספק שנמלי ישראל נותנים שירות חיוני בסיסי למשק. הממשלה חייבת לעשות שימוש בסמכויותיה על פי חוק, ללא צורך בפנייה מחודשת לבית הדין הארצי לעבודה. על הממשלה להפעיל את סמכויותיה, ואם אין היא מפעילה את סמכויותיה, האחריות תיפול ישירות עליה״.