הנמלים החדשים צפויים להתחיל לפעול בסוף 2021

שר התחבורה ישראל כץ סייר היום באתר הקמת נמל הדרום ודווח כי העבודה על השלמת רציף העבודה הוקדמה בחמישה חודשים


13:43 ,12.04.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

היום (ג') ערך שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ סיור בנמל הדרום ביחד עם הנהלת חברת נמלי ישראל בכדי להתרשם מהיקף הביצוע בשטח.

 

בסיור דיווח מנכ"ל חנ"י שלמה ברימן כי השלמת רציף העבודה בנמל הדרום הוקדמה בחמישה חודשים, וכי שני הנמלים צפויים להתחיל לפעול בסוף שנת 2021.

 

כץ: "הביקור מאפשר לראות את אחד משבעת פלאי ישראל. יצרנו יש מאין והתגברנו על מכשולים ישראליים קלאסיים. העבודות מתקדמות והעובדים לא קיבלו שקל אחד תמורת בניית הנמל הקיים ולא היו מעורבים בדבר. כמו שאמרתי מלכתחילה, אנחנו ניתן כלים הוגנים לתחרות הוגנת וזה מה שאנחנו עושים.

 

"התחייבתי למשרד האוצר, שבו התנגדו להקמת שני נמלים, שההקמה לא תהיה על חשבון תקציב המדינה, וכך קורה. בזכות הנמל החדש תהיה כאן תנועה שהיא הרבה מעבר לתנועה הישראלית. יביאו הרבה מאוד תוצרת מחוץ לישראל וזה מה שהתחרות מייצרת – פריחה והוזלה של יוקר המחייה. כמו שאמרתי בעבר במליצות – אם עובדי נמל אשדוד ירצו לראות את הנמל החדש מקרוב, הם יצטרכו לקנות משקפות".

 

יו"ר חנ"י רם בלינקוב: "הליך גיוס ההון נמשך כמתוכנן והשנה נגייס עד 1.25 מיליארד שקל בשלב הראשון בעיקר מהמערכת הבנקאית ובהמשך משוק ההון באמצעות אג"חים ציבוריים".

 

בנמל הדרום באשדוד נאגרים סלעי ענק, שמשקלם עד מספר טונות, וכן קוביות בטון המיוצרות בקו מיוחד שהוקם לצורך הפרויקט. הסלעים, האבנים וקוביות הבטון נועדו להקמת שוברי הגלים של הנמל החדש. בנוסף ממוקמים במקום צינורות ושיגומי פלדה המיועדים להקמת מסגרת הרציפים.

 

מחנ"י נמסר כי במקום הוקם רציף עבודה ממנו ישונעו חומרי הגלם להקמת הנמל, כשהעבודות כוללות מילוי שטח הרציף המיועד בים, הקמת שוברי גלים, החדרת שיגומי פלדה ארוכים לקרקעית הים ליצירת מסגרת הרציף.

 

מצפון לתחנת הכוח אשכול החלה הקמת שובר הגלים המשני לנמל הדרום, שעם השלמתו יגיע לאורך של כ-1,500 מטר והוא נועד להגן על הנמל החדש מצפון. עבודות ההכנה לקראת הקמת שובר הגלים הראשי בעיצומן. שובר הגלים הראשי יתחבר לשובר הגלים הקיים של נמל אשדוד, אורכו יהיה כ-600 מטר והוא יתנשא לגובה של 32 מטר מקרקעית הים (מתוכם 9 מטרים מעל פני הים). השובר הראשי יהווה למעשה "חומה" בחתך טרפזי, שבסיסה המונח על הקרקעית הינו ברוחב 140 מטר ובאזור ראש שובר הגלים מתרחבת עד ל-260 מטר.

 

במקביל יוצרו 18 יחידות של מבני בטון ענקיים הנקראים קיסונים; אורך כל אחד 24.5 מטר, רוחב 13 מטר, גובה 17 מטר. הקיסונים משמשים כקיר ים תומך לנמל בצידו המערבי ולהגנה מפני כוחות הים. המבנים משונעים למיקומם המדויק בים בהתאמה למבנה הנמל החדש ומשוקעים עד לקרקעית הים. הם יוצרו בתוך מתקן ימי ייחודי, מפעל צף ששונע מחו"ל והוצב בצמוד לשובר הגלים הקיים בנמל אשדוד.

 

במרחב הימי של האתר פועלים כלים ימיים רבים המשמשים את הקבלן לביצוע העבודות, בהם סופר-פלטפורמה שהובאה מסין לטיוב קרקעית תוואי שוברי הגלים של נמל הדרום, דוברות גדולות-ממדים לשינוע אבן וקוביות בטון, גוררות, אסדות להחדרת שיגומים (פרופילי פלדה), אוניית מחפר ועוד. במקטע היבשתי פועלים מנופים, דחפורים, מכבשים ומובילים שונים. בתחילת הפרויקט הוקמו אתר התארגנות של מנהלת הפרויקט ודרכי גישה לפרויקט.

 

נמל הדרום נבנה ע"י PMEC-Pan Mediterranean Engineering Co. Ltd  של צ'אינה הארבור הסינית, שזכתה במכרז בינלאומי. נמל המפרץ בחיפה מוקם על ידי שותפות של החברות הישראליות אשטרום ושפיר.