חיפה ואשדוד תחילה

הממשלה החליטה על הקמת שני רציפים חדשים והודיעה על יציאה לחלק השני של מכרז ההקמה וכן על מכרז לתפעולם


00:00 ,03.07.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

ממשלת ישראל הודיעה היום (ד') על הוצאה למכרז של השלב השני (הצעה כספית וטכנית) להקמת שני רציפים חדשים – נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד – וכן על הוצאה למכרז לתפעול שני הרציפים.

במסיבת עיתונאים בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ ושר האוצר יאיר לפיד, אמר נתניהו: " לפני עשור פעלתי כשר אוצר לחולל את המהפכה בנמלי הים בישראל הממשלה שלנו מחויבות להמשיך את הצמיחה, גם במצב בינלאומי כלכלי קשה. הרפורמות הם אחד מחמשת מנועי הצמיחה בכדי לקצץ בבירוקרטיה וכדי לעודד תחרות. התחלנו בשמיים פתוחים ועכשיו אנחנו הולכים למים פתוחים. אני שמח שיש התעניינות בינלאומית עניפה במכרזים שאנחנו מוציאים היום. זה מראה שישראל מעוררת עניין".

נתניהו התייחס בדבריו לשיבושים האפשריים של עובדי הנמלים: "אני לא מוכן לקבל את המונופול הזה. לא יכול להיות שאנשים ישתקו את המדינה. שום דבר לא ירתיע אותנו. אני אומר שעידן המונופולים בנמלי הים נגמר".

אמר כץ: "אני שמח להשיק את רפורמת הנמלים, היא יצאה היום לדרך. הרפורמה בוצעה בשיתוף פעולה מלא עם שר האוצר וראש הממשלה, שנותן את הגיבוי ולהתמודד עם גורמים שרוצים לסכנה. ההחלטה להקים שני נמלים יוצרת מציאות שבה תתפתח תחרות אמיתית בחיפה ובאשדוד. במקביל להקמת הנמלים, נפעל כדי לדון בצעדים שיידרשו מול הנמלים הקיימים, כדי להפוך אותם ליעילים".

לפיד: "הדבר הכי בולט בממשלה הוא שבאנו לעבוד. העברנו שלשום את התחרותיות בתחום המזון, אתמול היועץ המשפטי אישר את השינוי בנטל. היום אנחנו עושים את הרפורמה בנמלים, שהמדינה מחכה לה כבר 65 שנה. הרפורמה בנמלים תיצור אלפי מקומות עבודה בכל הארץ ובפריפרייה. זה משנה את גורלם של אנשים".

בהתייחסו לחלק הראשון של המכרז לבניית הרציפים החדשים ולגורמים שיפעילו אותם אמר כץ: "ההידברות כבר החלה ויש שבע חברות שימשיכו לשלב הבא. רק גורמים פרטיים יפעילו את הנמלים ולפי הנתונים שנדרשים, אלה יהיו חברות ענק בינלאומיות. יש נכונות של חברות מארצות הרית ומסין לבוא ולהשקיע כאן כסף. יש הבעת אמון".

יצוין שההחלטה על הקמת שני רציפים במקביל היא ניצחון של משרד התחבורה על האוצר, שסבר שהמשק לא יוכל לספוג את עלות הקמת שני רציפים והעדיף יציאה למכרז להקמת רציף אחד, כשהרציף השני ייבנה בשלב מאוחר יותר.

כרגע נבדקת באוצר הדרך לממן את הקמת הרציפים החדשים, המוערכת ב-1.1 מיליארד דולר האחד. חברת נמלי ישראל (חנ"י) היא שתקים את התשתית עד גובה המים – הווה אומר את הרציפים, כשכל דבר מעל – החלק התפעולי - יוקם על ידי החברות שייבחרו במכרז.

לוח הזמנים להקמת הרציפים החדשים הוא 5-7 שנים.