יבוצעו קידוחי קרקע לבדיקת היתכנות להקמת נמל התעלה באילת

הקבינט החברתי-כלכלי אישר הצעת החלטה של שר התחבורה לפיה תחל חנ"י בתוך 60 יום לבצע את הקידוחים לפרויקט "השער הדרומי", בו תיכרה תעלה מהחוף המזרחי של אילת צפונה


00:00 ,22.04.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

הקבינט החברתי- כלכלי אישר היום (א') הצעת החלטה של שר התחבורה ישראל כץ, המאשרת לחברת נמלי ישראל (חנ"י) לבצע בתוך 60 יום קידוחים לבדיקות קרקע הנדרשים לצורך בדיקת ההיתכנות של הקמת נמל ימי באילת.

הפרויקט, המכונה "השער הדרומי", כולל תוכנית ליצירת שער רחב למעבר מטענים באילת, תוך ניצול המיקום האסטרטגי של העיר ומינוף השטח המתפנה לחיזוקה הכלכלי.

במסגרת התוכנית תיכרה תעלה מהחוף המזרחי של אילת, צפונה, באורך של 4-6.5 ק"מ מהחוף וברוחב של כ- 150-250 מטרים, לאורך הגבול עם ירדן.

התוכנית כוללת הקמת נמל ימי בקצה הצפוני של התעלה, העתקת הפעילות הנמלית מהנמל הקיים לנמל התעלה, פינוי החוף הדרומי, עליו ממוקם הנמל הקיים, ושינוי ייעודו לשימושים אחרים. הנמל יחובר באמצעות רכבת מטענים לרשת הרכבות הארצית ולנמלי הים התיכון.

כץ: "הקמת נמל התעלה תאפשר בעתיד חיבור של קו הרכבת לאילת ישירות לנמל ותהווה אלטרנטיבה יבשתית למעבר הימי בתעלת סואץ".

בחודש מרץ 2012 פרסם משרד התחבורה, בשיתוף חנ"י, בקשה לקבלת מידע בינלאומי (RFI) להקמת נמל התעלה באילת. פרסום ה-RFI יאפשר לקבל מסמכי מידע מגופים רלוונטיים, בעלי ידע וניסיון בעולם, שיוכלו לסייע בתהליך בחינת ההיתכנות הפיזית והכלכלית של הפרויקט, וכן בקבלת מידע על מימוש פרויקטים דומים בעולם.

כץ ציין שהפרויקט צפוי ליצור למעלה מ-5,000 מקומות עבודה חדשים עבור תושבי אילת והסביבה: "המיזם יהפוך את אילת לנכס לאומי ואסטרטגי, יביא לשגשוג כלכלי בדרומה של המדינה, ויהווה פתרון לעומס ולצפיפות בנמלי חיפה ואשדוד".

חנ"י תחל כבר בימים הקרובים לבצע קידוחים ובדיקות גיאו-פיזיות, בתוואי נמל התעלה, במטרה לבדוק את מאפייני הקרקע והשטח, ולאמוד באופן ראשוני את עלויות כריית התעלה ובניית הנמל ואת הניצול האפשרי של עודפי העפר מהכרייה.

שר התחבורה ציין כי מספר ממשלות מגלות עניין רב בהקמת שני המיזמים הגדולים, קו הרכבת לאילת ונמל התעלה. בהן, סין, הודו וארצות הברית, לצד חברות נוספות מכל רחבי העולם.