יגאל מאור: כבר עתה קיים מחסור ברציפי מכולות

מנהל רספ״ן התייחס לעלייה החדה בזמני ההמתנה הממוצעת של אניות מכולה לשירות בנמלי אשדוד וחיפה במהלך החציון הראשון של 2018 וציין כי ״הנזק הכלכלי הוא אדיר ובא לביטוי בהיטלי צפיפות ובעליית דמי הובלה לישראל שכבר קיימים״


11:22 ,25.12.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

מנהל רספ״ן במשרד התחבורה, יגאל מאור, הציג לאחרונה בעמוד הפייסבוק שלו שקף של חנ״י המציג את זמני ההמתנה הממוצעת של אניות מכולה בנמלי חיפה ואשדוד.

 

על פי השקף, שהוכן על ידי חטיבת תכנון אסטרטגי של חנ״, ניתן לראות כי  בהשוואה של מדדי השירות במכולות בחיפה ובאשדוד זמני ההמתנה עלו בצורה חדה במהלך החציון הראשון של 2018 לעומת שנת 2017 כאשר בעוד זמן ההמתנה הממוצע של אניות מכולה באשדוד עמדו על 8.8 שעות בממוצע בשנת 2017, ובנמל חיפה על 4 שעות המתנה בממוצע - הרי שבחציון הראשון של 2018 זמנים אלו זינקו ל-20.3 שעות המתנה בממוצע בנמל אשדוד (עלייה של 130%) ול-13.6 שעות המתנה בממוצע בנמל חיפה (עלייה של 240%). 

 

מאור כתב לצד השקף כי: ״אפשר להתווכח על תחרות אם כן או לא, אבל אי אפשר להתווכח על העובדות המוצגות בתרשים המצורף ועל התגברות משמעותית בהמתנת האניות לכניסה לנמלים - הסימן הבולט ביותר למחסור ברציפי מכולות. הנזק הכלכלי הוא אדיר ובא לביטוי בהיטלי צפיפות ובעליית דמי הובלה לישראל שכבר קיימים וכולנו משלמים זאת במחיר מוצרי היבוא. חסרים כבר רציפים ודחוף להוסיף כאלו״. 

 

נציין כי הרבעון השני של 2018 בנמלי חיפה ואשדוד - בייחוד החודשים אפריל ומאי - התאפיין בעיצומים ואף בשביתות פראיות שגרמו להמתנות מחוץ לנמל ועיכובים בטיפול באניות, ואף ל״הגירה״ של אניות מכולה שהיו אמורות לפקוד את נמל אשדוד לטובת נמל חיפה - עובדה שגרמה לעומס בלתי שגרתי גם על נמל חיפה. 

 

מאור הוסיף וכתב כי ״הנמלים הקיימים חייבים להיות שווים ויעילים כמו המסופים החדשים, והכוונה היא לשדרג את איכות העבודה בנמלי אשדוד וחיפה על כל התאגידים הפועלים בהם לתועלת סחר החוץ הישראלי״.