יורם זבה בכנס הספנות: להקים משרד ממשלתי חדש לסחר חוץ

נשיא לשכת הספנות הישראלית סקר את מחירי התובלה הנמוכים וציין כי השפל הנוכחי בספנות ארוך מהרגיל. טען כי חברי לשכת הספנות מאוכזבים מהשירות הגרוע בנמלים וציין כי גם העומס על המקטע היבשתי לאורך השרשרת הלוגיסטית אינו מטופל כנדרש


12:53 ,30.10.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, אשר ערכה אתמול את כנס ״יום הספנות הישראלית״ השישי במספר באולם ״ימה״ בחיפה, נשא אתמול דברים בפתח האירוע וסקר את מצב הספנות בארץ ובעולם.

 

ד״ר זבה ציין כי הכלכלה והספנות מבטיחים לכאורה מחזוריות טבעית אך אף אחד אינו יכול לנבא את אורך המחזורים או את עוצמת המגמות. ״אנחנו כן יודעים שהשפל הנוכחי בספנות ארוך מהרגיל וכולל בתוכו שינויים משמעותיים בסחר הבינלאומי הנמדד בטון-מייל. כלומר, השינויים בסחר לא היו כל כך יוצאי דופן, אבל המרחקים הגדלים בין המקורות והיעדים הביאו למהפכות מבניות ניכרות.

 

״לא פלא שבשנים האחרונות מחירי ההובלה צנחו, באפריל 2016 נרשם שיא מצמרר של $400 ל- TEU, מאסיה לאירופה, ובעלי האניות הפסידו עשרות מיליארדים של דולרים מערך מניותיהם  בעשרים השנים האחרונות. פרושו של מחיר שפל כזה הוא שמחיר הובלת טלוויזיה 50 אינץ׳ מסין לחיפה, במונחי Liner terms הוא דולר אחד בלבד, כאשר מכתב דואר רגיל מחיפה לסין עולה בדיוק פי שניים. אסתכן ואומר, שלדעתי הספנות היא החוליה הזולה והיעילה ביותר בשרשרת האספקה״.

 

זבה התייחס לתקנות IMO2020 וציין כי ״רפורמת הצמצום הדרמטי באחוז הגופרית של הדלק לאניות, מ-3.5% ל-0.5%, החל מינואר 2020, מציבה דילמות כלכליות לא פשוטות שפתרונן רחוק מלהיפתר. רק חברות המכולות ניצבות בפני עלות שנתית נוספת של 15 מיליארד דולר. צים בלבד עלולה להגיע לכ-300 מיליון דולר״. 

 

״כדאי לזכור שזו טעות לחשוב שמדובר בגזירה פתאומית. הפרויקט הזה התחיל בארגון הימי הבינלאומי של האו״ם עוד ב-2008, ואושרר ב-2016. מדינות באירופה ואמריקה, החמירו אף יותר, וקבעו מגבלה של 0.1% בלבד בנמליהם וסביבתם. ישראל צפויה להצטרף למגמה זו, וכל הנלחמים בפליטות מזהמות צריכים להצדיע למשרד התחבורה שלנו על אימוץ הצעדים האלה.

 

ד״ר זבה התייחס לסחר החוץ של מדינת ישראל והציע ליצור משרד ממשלתי חדש שיעסוק אך ורק בסחר חוץ, שהוא צינור החמצן של כלכלת ישראל ואמר כי ״ישנם הרבה תקדימים לכך בארצות המבוססות כמונו על סחר חוץ״.

 

ד״ר זבה התייחס גם לנמלים בישראל וציין כי ״לשכת הספנות מאוכזבת קשות מכך שתקופת ההמתנה הארוכה הצטיינה, ועדיין מצטיינת, בשירות גרוע שמתבטא בנזקים כבדים לכל לקוחות הנמלים. כל תשעת מדדי השירות בנמלים כוללים את מידת ההיענות הבעייתית של הנמלים לביקוש צוותים, כלומר חוסר ניכר של כוח אדם ובעיות ציוד, שהיית האניות בנמלים, ותפוקת הנמלים. פרוטים נוספים נכללים באתר המצוין של רשות הספנות והנמלים. יש לציין שנמל חיפה טוב יותר בהשוואה לנמל אשדוד, לאורך השנים, כמעט בכל מדדי השרות״.

 

נושא חשוב שקיבל משקל כבד בלוגיסטיקה של הסחר הישראלי הוא ההובלה היבשתית במשאיות וברכבות, ציין ד״ר זבה. ״המשאיות בישראל נושאות כמעט בכל העול הכרוך בנמלים הימיים. באירופה העול מתחלק: 75% משאיות, 18% רכבות ו-7% נהרות. המחסור המעיק בנהגים, כ-3,000 בסקטור הציבורי וקרוב ל-2,000 נהגי רכב כבד, גורם להעסקת נהגים לא כשירים, אי הקפדה על תקנות וחוקים ועלייה במספר תאונות הדרכים. כמובן שזה משפיע על רמת השירות. חמש שנים עברו מאז התכנסה וועדה בין-משרדית שמיפתה באופן יסודי המלצות שלא קיבלו התייחסות עד היום״.

 

נציין כי בכנס הספנות השתתף גם ח״כ מיקי זוהר אשר משמש  כלוביסט של לשכת הספנות בכנסת ישראל ולדברי ד״ר זבה תמיד זמין בטלפון לכל בקשה ועושה הרבה דברים טובים עבור הספנות״.

 

ח״כ זוהר ציין בדבריו את מערכת היחסים החמה והידידותית שיש לו עם ד״ר זבה, הזכיר את הפעילות שיזם בוועדת הכספים של הכנסת בדבר יעילות עבודת הנמלים ותרומתם ליוקר המחייה בישראל וציין, לאור המצב הפוליטי הקיים כיום, כי היעדר ממשלה מתפקדת מקשה על תפקוד המשק הכלכלי במדינה וציין כי להערכתו כל גורמי המשק יתחילו להרגיש את השיתוק הזה בקרוב. ח״כ זוהר איחל לנוכחים כי בקרוב תקום ממשלה בישראל – כל ממשלה (למעט ממשלת מיעוט) - על מנת להימנע משיתוק זה.