יחידת התפעול הראשונה של אסדת לוויתן בדרך לישראל

לאחר בניית ובדיקת המבנים התפעוליים של אסדת לוויתן יצאה יחידת התפעול הראשונה (TopSides) מתוך חמש מטקסס בדרכה לישראל, וזאת על גבי דוברת ענק. במהלך חודש ספטמבר יותקנו יחידות האסדה על גבי היסודות שכבר הותקנו באמצעות המנוף הימי הגדול בעולם


10:28 ,14.07.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

פרויקט האנרגיה הגדול בהיסטוריה של מדינת ישראל מגיע לשלביו הסופיים לקראת הפקת הגז ואספקתו ללקוחות בארץ ובאזור שצפויה לקראת סוף השנה. בשבועות האחרונים השלימה שותפות לוויתן (שבהחזקת נובל אנרג׳י, דלק קידוחים ורציו) את בניית ובדיקת המבנים התפעוליים של אסדת לוויתן (TopSides), באמצעותה יופק הגז הטבעי מן המאגר ויוזרם למערכת הולכת הגז של ישראל.   

 

עם הגעת שאר חלקי האסדה בסוף הקיץ תחל פעילות נרחבת של כלי שיט באזור בו תוצב האסדה. עבודת ההנפה וההרכבה של יחידות התפעול על יסודות האסדה יבוצעו על ידי העגורן הימי הגדול בעולם. התהליך כולו יארך כארבעה שבועות ובסופו יעזוב העגורן את האיזור

 

המבנה התפעולי של האסדה מורכב מחמש יחידות תפעוליות שונות, שהראשונה שבהן יצאה לדרך מטקסס. בשבועות הקרובים ייצאו שאר היחידות לכיוון ישראל, כולן על גבי דוברות ענק ייעודיות, והן צפויות להגיע בחודש ספטמבר. יחידות האסדה, שיוצרו במהלך 26 החודשים האחרונים ע״י נובל אנרג׳י וחברות קבלניות המתמחות בפרויקטים מורכבים מסוג זה, יחצו בשבועות הקרובים את האוקיינוס האטלנטי בדרכן לישראל.      

 

צפו בסרטון ובו יחידת התפעול הראשונה בדרכה לישראל:

 



עם הגעת שאר חלקי האסדה בסוף הקיץ תחל פעילות נרחבת של כלי שיט באזור בו תוצב האסדה. עבודת ההנפה וההרכבה של יחידות התפעול על יסודות האסדה יבוצעו על ידי העגורן הימי הגדול בעולם. התהליך כולו יארך כארבעה שבועות ובסופו יעזוב העגורן את האיזור. במקביל תחמשך עבודתן של מספר ספינות שנדרשות להמשך העבודות ההתקנה עד לתחילת ההזרמה המסחרית. בתקופת עבודות ההקמה האזור יהיה סגור לתעבורה ימית מסיבות בטיחותיות.

 

אסדת לוויתן מוצבת במרחק של כ-10 ק״מ מהחוף בעומק מים של 86 מטרים, וגובהה מעל פני הים ועד למפלס העליון 47 מטרים. זרוע האסדה (BOOM), שהיא חלק ממערך הבטיחות של האסדה, מגיעה לגובה של 130 מטרים מעל פני הים. אורכם של סיפוני האסדה 102 מטרים ורוחבם 80 מטרים. משקלם 38 אלף טון.          
 

במבנה התפעולי ממוקמים מתקני התהליך לטפול בגז של האסדה, מגורי צוות העובדים, מרחבי עבודה, מנחת מסוקים וכן לפיד שיופעל רק בעת הצורך, המהווה חלק ממערכת הבטיחות והפחתת הפליטות לאוויר מהאסדה, וממוקם בקצה הזרוע (BOOM).

 

אסדת לוויתן מוצבת במרחק של כ-10 ק״מ מהחוף בעומק מים של 86 מטרים, וגובהה מעל פני הים ועד למפלס העליון 47 מטרים. זרוע האסדה (BOOM), שהיא חלק ממערך הבטיחות של האסדה, מגיעה לגובה של 130 מטרים מעל פני הים. אורכם של סיפוני האסדה 102 מטרים ורוחבם 80 מטרים. משקלם 38 אלף טון
 

על האסדה מותקנות כל המערכות הנדרשות לתפעולה העצמאי ללא תלות במערכות חיצוניות. לאחר חיבור והרכבת מתקני התפעול יבוצעו בדיקות הרצה ((Comissioning טרם ההפקה המסחרית, שצפויה להתחיל כאמור לקראת סוף שנת 2019. עם חיבור מאגר לוויתן לחוף תוכפל קיבולת הגז המופקת בישראל.          
 

הדבר יאפשר הפחתה משמעותית בהיקף השימוש בפחם מזהם לייצור חשמל, דבר שיביא לצמצום ניכר בזיהום האוויר, ומשק החשמל הישראלי יוכל להתבסס כמעט באופן בלעדי על ייצור באמצעות גז טבעי.  בנוסף, תייצא ישראל לראשונה בהיסטוריה כמויות משמעותיות של גז טבעי למדינות שכנות.

 

מאגר לוויתן, הממוקם כ-125 קילומטרים מערבית לחיפה ובו 626BCM  גז טבעי (recoverable), התגלה בדצמבר 2010, ונחשב למאגר הגז הטבעי הגדול ביותר שנתגלה בעולם בעשור הקודם. בעשרים שנות פעילותן המשותפת גילו נובל אנרג׳י ודלק (השותפות בלוויתן ביחד עם רציו) למעלה מ1000 BCM גז טבעי. 

 

השלב הראשון בפיתוח מאגר לוויתן, שעלותו  3.75 מליארד דולר, כולל פיתוח תת ימי המורכב מארבעה  קידוחי הפקה בעומק ממוצע של כ-5 ק״מ מתחת לפני הים. כל קידוח הוא בעל כושר הפקה של כ-300 MMcf גז טבעי מדי יום, עם יכולת הפקה שנתית של כ-12BCM.

 

הגז הטבעי מהמאגר יועבר באמצעות שני צינורות תת-ימיים באורך של כ-120 ק״מ ישירות לאסדת לוויתן (פלטפורמה). הטיפול בגז ייעשה כולו בים, והגז המטופל וקונדנסט מיוצב יוזרמו מהאסדה, באמצעות צינור כניסה צפוני שיחובר למערכת הולכת הגז הארצית של נתג״ז (נתיבי גז לישראל), כפי שהוגדר בתכנית המתאר הארצית.

 

כאמור שאר חלקי האסדה יגיעו בסוף הקיץ על ארבע דוברות גדולות שילוו במנוף הימי הגדול בעולם ובצי של כלי שיט שיאפשר לאנשי הצוות שמתקינים את האסדה להקימה. פעולת כלי השיט תיראה מהיבשה, ועם סיום כלל העבודות הן יעזבו את האזור.