כנס קוראל: דיאלוג בין הנהלות הנמלים ויבואני הגרעינים והתבואות

יוני איזקוב לאיציק בלומנטל: בכל העולם הרציפים ממתינים לאניות, ולא להפך. צביקה שכטמן, מנכ"ל נמל מספנות ישראל: פנינו לרשויות כדי להגדיל את חלקנו בחוק שעומד כיום על 5% מהמטענים שמגיעים לנמלים. בלומנטל: פניתי להסתדרות ליצירת מערכת יחסי עבודה שתייצר גמישות


11:46 ,07.06.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

יבואני התבואות ומוצרי הגרעינים (חיטה, שעורה, תירס, סויה ועוד), מנהלי חברות מזון, מכוני תערובת, תחנות קמח, מנהלים בכירים בענף התובלה הימית ונציגים מנמלי ישראל וממשרדי הממשלה, הגיעו אתמול למלון הילטון בתל אביב, לכנס השנתי של חברת הספנות ושירותי הים – 'קוראל שירותי ים', שחוגגת יום הולדת 40.  אחרי שלב החיוכים ולחיצות הידיים, דנו בכנס בבעיות האמתיות והקשות של היעדר תשתיות מספקות בנמלי ישראל לפריקת אוניות התבואות והיעדר מדדי שירות מינימאליים ללקוחות הנמלים, כנהוג בנמלי העולם.

 

בכנס השתתפו ח"כ מיקי (מכלוף) זוהר, חבר ועדת הכספים של הכנסת, שלומי פוגל, איש העסקים ומבעלי הנמל הפרטי 'נמל מספנות ישראל', יצחק בלומנטל, מנכ"ל נמל אשדוד, דוד כהן, סמנכ"ל התפעול של חברת נמל חיפה, יוני איזקוב, מנכ"ל 'קוראל' שירותי ים, אלי סיון, יו"ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון, מנכ"ל חברת צנציפר, צביקה שכטרמן, מנכ"ל נמל מספנות ישראל, אורי לופט, מנכ"ל מילובר, ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, עו"ד דקל ברוקמן, איגוד יבואני התבואות ועוד.

 

בפאנל המרכזי שנערך בכנס בהשתתפות מנכ"ל חברת נמל אשדוד, איציק בלומנטל, ודוד כהן, סמנכ"ל התפעול של חברת נמל חיפה, יוני איזקוב, מנכ"ל קוראל שירותי ים, איתי רון, מנכ"ל חברת צנציפר, לייבוא גרעינים ותבואות, וצביקה שכטמן, מנכ"ל נמל מספנות ישראל, דנו המשתתפים בהמתנות הארוכות של אניות התבואה ומוצרי הגרעינים.

 

בלומנטל חזר על תלונתו כי מופע אניות הגרעינים לא מגיע בסדר קבוע, כך שידוע כי בחודש אוגוסט יגיעו הרבה אניות, ואילו בשלושת החודשים האחרונים בקושי הגיעו אניות גרעינים. הוא ביקש מהיבואנים להביא יותר אניות בחורף.

 

בעניין תכנית משרד התחבורה לקדם מכרז להקמת מסוע גרעינים,  אמר בלומנטל: "בנמל חיפה יש מערכת אוטומטית לפריקת גרעינים. לנו אין. אניות הגרעינים מגיעות בסדר לא קבוע, המסוע אצלנו יגדיל את כמות אניות הגרעינים, שתגענה אלינו".

 

על כך השיב לו יוני איזקוב, מנכ"ל קוראל שירותי ים: "כל שנה בעשור האחרון, קצב מופעי האניות דומה: יותר בקיץ, פחות בחורף. אנחנו לא ממציאים כלום. האם אתה מצפה שהשוק יתנהל לפי צרכי הנמל, ולא להפך? מדובר בתנאים של השוק העולמי. אתם מחזירים אלינו את הכדור, ומאשימים אותנו שלא מביאים אניות, לפי מה שנוח לכם בנמלים. יש כאן בלבול. זה לא טיעון שתופס בעולם הרחב. בכל העולם הרציפים ממתינים לאניות, ולא להפך".

 

איתי רון, מנכ"ל חברת צנציפר, לייבוא גרעינים ותבואות העיר: "צריך להקצות בנמלים מחסנים למקרים שחסרות משאיות, כשיטה של אחסון ביניים, שנהוגה בעולם, ומשום מה לא קיימת בישראל, ואז התירוץ 'לא פורקים, אלא ממתינים למשאיות', לא יישמע עוד".

 

רון הוסיף: "הקטסטרופה הגדולה של השנה האחרונה, שהיא השנה הקשה אי פעם מבחינת המתנות השווא של האניות בנמלים, והנזקים הכלכליים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, נובעת מכך שאין מבוגר אחראי. לא שר התחבורה ולא גורם אחר, שישכלל את כלל הנתונים, וימצא פתרון. וככה, פרויקט המסוע, עליו הוחלט לפני עשור, אולי סוף סוף יצא לדרך, וייבנה עוד כמה שנים, וככה אף אחד לא באמת מחפש פתרון לכך, שדגון חיפה יפסיק לפעול תוך כמה שנים (בגלל תכנית 'חזית הים' בחיפה)".

 

צביקה שכטמן, מנכ"ל נמל מספנות ישראל, סיפר: "אנחנו מוגבלים בהיקף של 5% במטענים, שמגיעים לנמלים. זוהי מגבלה היסטורית משנת 2005, אשר קמה כדאגה של עובדי הנמלים להגביל את פעילותנו, מתוך חשש מהילד החדש אז בשכונה. המגבלה הזו יותר לא רלוונטית. יש מחסור ברציפים בנמלים. יש 5 ק"מ רציפים בנמל אשדוד, 5 ק"מ רציפים בנמל חיפה ואצלנו כ 1.5 ק"מ רציף. זה לא מספיק. בכל העולם הרציפים ממתינים לאניות ולא להפך, אפילו במרוקו. השנה נחגוג 10 שנים לפעילות נמל מספנות, שחזק בתחום הגרעינים, הברזל והמלט. אנחנו מייצרים תחרות. פנינו לרשויות כדי להגדיל את חלקנו בחוק, ואנחנו זקוקים לעזרה שלכם וללחץ על הרשויות, שכן הנושא נמצא על סדר היום בשיח עם הוועדים בנמלים".

 

יוני איזקוב סיכם את הנושא בפנייה למנהלי הנמלים: "באנו אליכם במשך השנים והצענו ללכת יחד לרגולטור כדי לפתור את המצב, אבל אתם הצגתם לאורך שנים תמונת מצב כאילו הכול מצוין, וזה לא כך. נראה שרק לאחרונה אתם מוכנים אולי לחשוב לקבל עזרה. דרושה תכנית לאומית אסטרטגית של הממשלה, הנמלים היבואנים. אפשר לעשות דברים בטווח המיידי".

 

נושא נוסף שעלה לדיון במהלך הפאנל היה שאלת המחסור בכוח אדם בנמלים. יצחק בלומנטל, מנכ"ל נמל אשדוד סיפר "בשנתיים האחרונות פניתי לראשי ההסתדרות כדי לבנות מערכת יחסי עבודה, שתייצר גמישות. לא ייתכן שאקלוט עובדים בני 24, שיישארו עובדי הנמל עד גיל 65. זה קריטי. בשנת 2020 או 2012, ייפתחו הנמלים החדשים, ואני לא יודע אם אזדקק אז לעוד כוח אדם. מה אעשה אז? אשאר תקוע עם עובדים עודפים?".

 

גם דוד כהן, סמנכ"ל תפעול ומסופים חברת נמל חיפה, התבטא בנושא זה ואמר: "יש עלינו מגבלות בחופש הפעולה. ההסתדרות מחייבת אותנו להעסיק עד גיל הפנסיה את העובדים הצעירים שאנו רוצים לגייס. קשה לנו מאוד מבחינת הסכמי העבודה, וגם כוחנו לא רב בבתי הדין לעבודה. התוצאה היא שאין לנו מספיק ידיים לפריקת אניות, והמחסור בכוח אדם תורם להגדלת התורים לפריקת האניות ובכך באמת ליוקר המחיה".

 

ח"כ מיקי (מכלוף) זוהר, חבר ועדת הכספים של הכנסת, הגיע לכנס על אף שבאותה שעה התקיים דיון בוועדה על פינוי מכלי האמוניה ממפרץ חיפה. ח"כ זוהר אמר, שהוועדה החלה ביוזמתו להוביל שינויים בנמלים, אחרי שלמדה עד כמה שירותי הפריקה בעייתיים וכמה הם תורמים ליוקר המחיה בארץ