לשכות המסחר לסוכני האניות: הגיע הזמן להסיר את היטלי הצפיפות והדלק

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, טוען במכתב לנשיא לשכת הספנות הישראלית כי לאור העובדה שהאניות פוקדות את הנמלים ללא המתנות ולאור ירידת מחירי הדלק יש לבטל את היטלי הצפיפות והדלק ביבוא לישראל. שני: מדובר בעלות חודשית של 24 מיליון דולר


11:41 ,04.12.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

במכתב שהיפנה לאחרונה אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ויו״ר איגוד המשלחים וסוכני המכס, לנשיא לשכת הספנות, ד״ר יורם זבה, הוא מציין כי הגיע הזמן להסיר את היטלי דלק חירום והיטלי צפיפות מחיובי הובלה בנמלי אשדוד וחיפה. שני מציין כי הבעיה חריפה במיוחד בקווי צפון אירופה וים תיכון מאחר וקיים יבוא מאסיבי בקווים אלה.

 

שני כותב כי מאז חודש מאי האחרון, במהלכו היו עיצומים בנמלי הים, הוטלו היטלי צפיפות כבדים על מטעני היבוא לישראל כאשר החיוב עומד על עד 235 דולר בממוצע למכולה המכונה ״היטל צפיפות חירום״ ועד 25 דולר בממוצע ל-TEU עבור היטל ״דלק חירום״ .

 

בשיחה עם מערכת PORT2PORT ציין אמיר שני כי ״בשורה התחתונה מדובר בנזק של כ-24 מיליון דולר למשק הישראלי בכל חודש. ההיטלים הללו בתוקף כבר מחודש מאי – שישה חודשים – אז תעשו את החשבון. התוספות האלו גם מתווספת לערך הסחורה לצורכי מס כך שהיבואנים נפגעים פעמיים – גם מההיטלים וגם מהמס הגבוה יותר״.

 

שני ציין במכתבו לנשיא לשכת הספנות כי חברות הספנות וסוכני האניות חרגו ממנהגן כדי לגבות את היטל הצפיפות מהגורם אשר שילם את דמי ההובלה וקבעו, באופן שרירותי, כי ההיטל ייגבה בישראל, ללא קשר לתנאי המכר, מכל בעלי המטענים האוחזים בשטרי מטען המציינים את נמל אשדוד או נמל חיפה כנמל הפריקה, וכי היטל זה יהיה בתוקף עד להודעה חדשה.

 

לדבריו שני, בשבועות האחרונים אין המתנת אניות בכניסה לנמלים, ואניות פוקדות את הנמלים בהתאם ללוח העבודה שנקבע להן, ולכן ״מן הראוי שסוכני האניות ישקלו את הסרת ההיטלים״. כמו כן, מזכיר שני במכתבו כי מחירי הדלק נמצאים בירידה ולכן מן הראוי שהדבר יבוא לידי ביטוי גם בהסרת היטל דלק חירום. ‎

 

טרם נמסרה תגובה מלשכת הספנות הישראלית.