לשכת הספנות: פותחים במאבק נגד השימוש בשיקולים עסקיים כגורם דומיננטי בניהול הנמלים

זאת לקראת דיון המשך בוועדת הכספים בנושא התנהלות נמל אשדוד הגורמת לעלייה ביוקר המחייה. ד"ר זבה: מחדל התנהלותי. קוראים לרגולטורים להכתיב כללים לפי צורכי המדינה


14:29 ,29.09.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום חמישי הבא (6 באוקטובר) יתקיים בוועדת הכספים של הכנסת דיון המשך אשר עניינו התנהלות חברת נמל אשדוד אשר "גורמת לעלייה ביוקר המחייה". כזכור, הדיון הראשון בנושא התקיים ב-2 באוגוסט בעקבות מכתבם של שבעה חברי כנסת שדרשו לקיים דיון בנושא בהם ח"כ מיקי זוהר.

 

הדיון, שאליו הוזמנו בכירים כגון יגאל מאור, ראש רספ"ן במשרד התחבורה, שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, ובכירים נוספים הסתיים לאחר כשעה.

 

ח"כ גפני, יו"ר ועדת הכספים, ביקש מכל הגורמים שהגיעו לדיון להשיב בכתב מדוע נגרמים עיכובים בלתי סבירים בנמל אשדוד. כאמור, דיון המשך בנושא יתקיים ביום חמישי הבא (6 באוקטובר) בשעה 10:30 בבוקר.

 

בחוזר שהוציא היום ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, בנושא זה לחברי הלשכה מציין נשיא לשכת הספנות כי ועד הלשכה פתח במאבק מתוכנן ויסודי נגד השימוש בשיקולים עסקיים כגורם דומיננטי לניהול חברות נמל בישראל.

 

בחוזר שהוציא ד"ר זבה הוא מזכיר שהיות חריגות ויקרות של אניות בנמלי ישראל, מחסור חמור בשטחי אחסון בשל העדפה לאחסון מכוניות, מחסור מעיק בכוח אדם תפעולי ויעילות נמוכה בהשוואה לנמלי האזור. על כל אלה, טוען ד"ר זבה, משלמים המשתמשים בנמלים והתשלומים רק הולכים וגדלים. מהחוזר של ד"ר זבה עולה כי הוא מאמין שהתנהלות הנמלים אכן תורמת לעלייה ביוקר המחייה.

 

ד"ר זבה טוען בחוזר שהוציא כי למעשה התחרות בין שני הנמלים הראשיים של ישראל מוגבלת מאוד והמשתמשים הם "לקוחות שבויים". הוא מוסיף וכותב כי השימוש בשיקולים עסקיים גורם לתופעות חמורות ולנזקים אדירים לעוסקים בסחר החוץ של מדינת ישראל. "למעשה", הוא מציין, "זו פגיעה בכלכלת המדינה, הגורמת להוצאות מיותרות לאוכלוסייתה".

 

לטענת זבה, במקום להציב את השירות לסחר החוץ בסדר עדיפות ראשון "אנו חווים מחדל התנהלותי".

 

נשיא לשכת הספנות כותב כי "אנו קוראים לרגולטורים להכתיב כללים לפי הצרכים של המדינה כולה. אנו בטוחים שהנהלות הנמלים ועובדי הנמלים יידעו להתנהל לפיהם בחריצות ובמקצועיות ראויה".