"מברך מכל הלב"

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה ויו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר ניצבים מאחורי התוכנית להקמת הרציפים החדשים


00:00 ,03.07.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה הגיב, כצפוי בהתלהבות רבה למסיבת העיתונאים הבוקר, בה הודיעו ראש הממשלה ושרי התחבורה והאוצר על הקמת שני רציפים חדשים בחיפה ובאשדוד.

זבה: "אני מברך מכל הלב. אני חושב שזה נכון. מדינת ישראל זקוקה לזה בצורה נואשת. מי שחושב שיש עודף תשתיות, או שיהיה עודף תשתיות – צריך לזכור שבשביל לתת שירות כמו שצריך למדינה שסחר החוץ שלה הוא הדבר הכי חשוב, צריך לתמוך בתוכנית שדרוג התשתיות. נהוג בעולם, שרציפים מחכים לאוניות ולא הפוך. כל הכבוד שהצליחו להעביר את התוכנית".

האם לדעתך תגרום התוכנית לעיצומים ולשביתות בקרב העובדים?

"אני מקווה שלא יהיו עיצומים. אני לא מנהיג עובדים. מבחינתי, הרפרומה נעשתה בגלל תחרות; הרפורמה נעשתה בגלל תשתיות; הרפורמה נעשתה בכדי להכניס אוניות גדולות, על מנת שבעתיד הן תיכנסנה בשירותים ישירים לישראל. האלטרנטיבה מהווה תלות מסוכנת ביותר בנמלים מרכזיים באזור, דוגמת פורט סעיד במצרים, ועלינו למנוע זאת בכל מחיר. גם הברית הגדולה החדשה (P3) הודיעה שלא תהיה לה אף אונייה קטנה מ-11,000 מכולות. כלומר, היום אף אחת מהן לא יכולה להיכנס לישראל.

"אני רוצה להדגיש: רפורמה לא עושים נגד עובדים. זו בעיני לא סיבה להשקיע מיליארדים של דולרים. כמנכ"ל וכיו"ר בעבר של חברות שניהל אלפי עובדים בכל העולם, מעולם לא השקעתי מיליארד דולר בתשתיות בכדי להילחם בעובדים, או לפגוע בהם".

העובדים והנהלות הנמלים אומרים שאדרבה, שתהיה תחרות, אבל בתנאים שווים. וכיום נמלי ישראל לא מסוגלים להכניס את האוניות הגדולות.

"גם בנייר העמדה שאני הוצאתי, המלצתי שבנוסף לשני הרציפים החדשים, גם ברציפים הקיימים ייעשו פתרונות שיאפשרו כניסת אוניות גדולות. אני מסכים עם מנהלי הנמלים במאה אחוז, שאסור לגרום שחברות הנמל הנוכחיות יהיו בנחיתות. מאחר ולוקח המון זמן לעשות עבודות תשתית, אני בהחלט חושב שבשתי החברות הקיימות יש לדאוג שברציפים הקיימים יהיו גם כן אפשרויות לאוניות גדולות. כל אלה שהש לפחות רציף אחד לאוניות גדולות.

"אני רוצה להוסיף עוד משפט: כל אלה שהשמיצו בזמנו את הרפורמה של 2005 - ואני יודע שברובה היא לא הצליחה ולא השיגה את מטרותיה – אבל חשוב שבמסגרתה יצרו חברות נמל. זה לא דבר של מה בכך. אי אפשר היום לבנות רציפים נוספים עם חברות נמל חדשות אם לא היו חברות הנמל הקיימות. אי אפשר היה לקפוץ שני שלבים במכה. לכן צריך לתת היום קרדיט מסוים לרפורמה, שהיתה צעד בכיוון הנכון ואנחנו רואים את זה היום".

שפר: המבחן יהיה בביצוע

בעקבות ההחלטה לפרסם את המכרזים להפעלת הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד אמר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר: "אנחנו כבר בזמן פציעות, חייבים להתחיל מייד בביצוע.

"טוב מאוחר, מאשר מאוחר יותר. האיגוד מברך על ההחלטה. מדינת ישראל זקוקה לרציפים החדשים בשני הנמלים, כדי להבטיח שסחר החוץ של ישראל יוכל להמשיך להתקיים במחירים בני תחרות. אנחנו כבר בזמן פציעות מבחינת לוח הזמנים להקמת הרציפים החדשים. הקמתם של הנמלים הפרטיים תארך 5–7 שנים, כאשר נמלים אחרים באזור כבר בעיצומם של תהליכי פיתוח והתאמה לבניית האוניות הגדולות הנכנסות לשירות בשנים האחרונות ולא תוכלנה להיכנס לנמלים הקיימים בארץ.

"רשויות התכנון נתנו כבר את האישורים להקמת הרציפים החדשים. יש להוציא את המכרזים הרלוונטיים מיד, שכן, אם הביצוע לא יהיה מהיר, נאבד את היתרונות האדירים שהנמלים החדשים יכולים להקנות לכלכלת ישראל.

"מבחינת ההוצאות, כבר נמצא שהחזר ההשקעה יתבצע תוך שנים ספורות. במקביל תובטח הגדלה משמעותית של מספר מקומות העבודה. איני בטוח שהציבור הרחב מודע להשפעה המבורכת של נמלים פרטיים חדשים על כלכלת ישראל ועל התועלת שכל אחד מאיתנו יפיק מהצעד המהפכני הזה. ההחלטה על פיתוח שני הנמלים במקביל תאפשר המשך פיתוח אזורי בצפון ובדרום בו זמנית, תמנע צורך של מפעלים לעבור לאזור גיאוגרפי אחר משיקול של יתרונות לוגיסטיים ותבטיח את המשך קיומם של נמלי ישראל כנמלי מעבר ושיטעון לעתיד במסחר בין המזרח הרחוק לבין אירופה וארצות הברית, תוך הגדלת יכולת התחרות לשוק הישראלי בזירה העולמית".

שפר הביע תקווה כי תימצא הדרך להידברות עם עובדי הנמלים הקיימים בכדי שלא ייווצר כל עיכוב נוסף בפיתוח הנמלים החדשים.