מנכ״ל צים בכנס PORT2PORT: ״הלקוחות שלנו צועקים״

אלי גליקמן ניצל את הבמה ושידר מסר ברור לראשי נמלי חיפה ואשדוד שישבו בקהל: נעדיף לפקוד את נמל חיפה אבל למשוואה הזאת יש שני צדדים. בסופו של דבר יש לנו אחריות ללקוחות שלנו שנמצאים בכל העולם. העביר מסר לשר התחבורה: אחראי על מה שקורה בנמלים עד שתתחיל התחרות


07:31 ,25.06.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

אלי גליקמן, מנכ״ל חברת צים, נשא דברים במהלך המליאה המרכזית בוועידת PORT2PORT 2018 בפני אולם מלא מפה לפה. 

 

גליקמן סיפר כי הגיע לתפקיד לפני קצת פחות משנה וגילה כי החברה, אשר קיימת ופועלת מזה כ-73 שנה והינה בעלת היסטוריה מפוארת, הפסידה במשך עשרות שנות פעילות. החברה אומנם הרוויחה בשנת 2017 אבל קדם לכך עשור של הפסדים. ״היעד המרכזי ששמתי לי זה לבסס ולחזק את החברה ולהעביר אותה לרווחיות, ולהיות מתחרה ראויה לחברות בארץ ובעולם״.

 

צפו בדבריו של אלי גליקמן, מנכ״ל צים, בכנס PORT2PORT 2018

 

גליקמן התייחס למצב השברירי בנמלי ישראל כיום, לאחר תקופה קשה של שביתות פראיות, ועתיד לא ידוע, ואמר לנוכחים שכללו גם את יו״ר ומנכ״ל חברת נמל אשדוד, ויו״ר ומנכ״ל חברת נמל חיפה: ״הלקוחות שלנו צועקים והלקוחות שלנו כועסים. ולא רק בארץ אלא בכל העולם. כי האניות שלנו, שפוקדות את ישראל, צריכות להגיע ליעדים רחוקים בנמלים בכל העולם, לחלון קבוע, ואם אנחנו מחכים ימים שלמים פה בארץ זה אומר שיש לקוחות בכל העולם שמחכים לאנייה ונפגעים. ואותם זה לא מעניין ששר התחבורה וממשלת ישראל החליטו לעשות תחרות בישראל, ויש לעובדי הנמלים ולוועדים שנה וחצי - שנתיים עד תחילת התחרות כדי להשיג את ההישגים הטובים ביותר שלהם כדי לייצב את מעמדם ואת הקביעות לאורך שנים. 

 

גליקמן המשיך וסיפר כי כאשר השתתף בטקס הרמת כוסית לרגל השנה העברית החדשה בנמל חיפה בספטמבר אשתקד אמר לעובדי נמל חיפה כי בתור ישראלי ציוני, עם ניסיון של שנים בשירות הביטחון, הוא מעדיף לבוא ולהזדהות עם עובדי נמל חיפה הישראלי ולפקוד אותו. ״אבל למשוואה הזאת יש שני צדדים, ואנחנו צריכים לקבל את היחס המתאים מעובדי הנמל״. 

 

״כללי התחרות ברורים לי. הרצון של הוועדים ברור לי. אבל בסופו של דבר אנחנו משרתים לקוחות. ובתחילת דברי אמרתי שאנחנו נעדיף את הנמלים הקיימים אבל אם אתם פוגעים בלקוחות שלנו וגורמים לנו נזקים של עשרות מיליוני דולרים בסופו של דבר אני אחראי על צים ועל לקוחותיה ואני אומר כאן במסר מאוד ברור – כי ברור לי שהשביתות יימשכו – בסופו של דבר אנחנו אחראים על לקוחות בכל העולם ואם לא נעמוד ברמת השירות הם יבחרו במישהו אחר״.  

 

גליקמן ביקש לומר לשר התחבורה ישראל כץ, שנאם בפני באי הוועידה לפניו, כי במסגרת תפקידו הוא אינו אחראי רק על התחרות אלא הוא גם אחראי על המצב בנמלים עד שתתחיל התחרות. ״הנזק שיכול להיגרם כאן במדינה שלנו בשנתיים הקרובות הוא נזק אדיר, ולא רק לצים״. גליקמן הזכיר כי בשנתיים האחרונות חלו שינויים במגזר הספנות ומתוך 20 חברות הגדולות בעולם נשארו 12 חברות ספנות. ״צים שהיתה מקום 18 בעולם עברה להיות 10 או 11 – לא בגלל שהיא עשתה ביצועים טובים יותר אלא משום שחברות אחרות נעלמו מהשוק – או באמצעות מיזוגים ורכישות או בגלל פשיטת רגל״. 

 

גליקמן סיפר כי הזדמן לו לשבת לאחרונה עם ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, ועם אדם נוסף שאת שמו לא פירט. גליקמן סיפר כי ד״ר זבה עדכן כי מחיר ההובלה של מסך LCD מישראל לסין הינו חצי דולר, זאת בעוד שלהעביר מסך LCD מהחנות בישראל לבית הלקוח המיחר ינוע בין 200 ל-400 שקל. ״נראה לכם שחברות הספנות וכל שרשרת האספקה שנמצאת מסביב יכולה להתקיים כשהכל עולה חצי דולר? אלו המחירים. התחרות קשה, ואנחנו צריכים לעשות שינויים כדי להחזיק מעמד״.

 

צים נכנסת לדיגיטציה

גליקמן סיפר על ההשקעה שחברת צים מבצעת בכניסה לממשקים דיגיטליים וסיפר כי החברה ביצעה מספר ניסויים מוצלחים עם טכנולוגיית בלוקצ׳יין. ״כשאני משווה את עולם הספנות לעולם הסלולר שגם בו הייתי אני יכול לומר שעולם הספנות בכללותו מאחר ב-10 עד 20 שנה לעומת העולם הדיגיטלי. כשביקרתי במזרח ראיתי אנשים מחכים בתור שידפיסו להם את שטר המטען, ראיתי אנשים שמתקשרים בטלפון ומחכים לקבל הצעת מחיר לבוקינג. זה דבר שהוא לא הגיוני. היום הסבלנות של הלקוח היא סבלנות של SMS. כל מי שנמצא כאן בקהל בודק מחירים של כרטיסי טיסה וחדרי מלון באינטרט ומקבל תשובה תוך כמה שניות, עושה השוואות ובוחר. בעולם הספנות העולמי זה לא קיים. זה יהיה קיים, ואנחנו נהיה חלק מזה״. 

 

קצת נתונים

גליקמן ציין בפני אורחי ועידת PORT2PORT 2018 כי חברת צים הכפילה באחרונה את אחוזי הסחר שלה מהמזרח הרחוק לחוף המזרחי בארה״ב. ״אנחנו מהווים כ-10% מהמכולות המועברות לנמלי ניו יורק וסוואנה. צים היא אחת מהחברות הבולטות בסחר בין סין והחוף המזרחי של ארה״ב. החברות הגדולות רואות את זה ואנחנו משיבים תחרות ומצליחים להרחיב את העסקים שלנו בצורה משמעותית. היינו חברה מספר אחת ביצוא מהחוף המזרחי של ארה״ב לאסיה בחודשים מרץ ואפריל. בהחלט הישגים משמעותיים מאוד לחברה קטנה מישראל שיש לה הרבה היסטוריה. אנחנו מאד משמעותיים גם לסחר בחוף המערבי, באפריקה, בהודו ובטח ובטח במזרח התיכון״.