נדחה למחר הדיון בבקשה לצו מניעה לשביתה בנמלים

איגוד לשכות המסחר הסכים לדחיית הדיון בעתירה לבית הדין הארצי לעבודה למניעת שביתת עובדי הנמלים, כדי לאפשר להסתדרות והאוצר להציג את מהלכי המו"מ בפני ביה"ד. כרגע שוהות 65 אוניות בתוך ומחוץ לנמלים


00:00 ,05.01.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר הגיש הבוקר עתירה לבית הדין הארצי לעבודה בכדי שזה יוציא צו מניעה כנגד שביתת עובדי הנמלים, הפוגעת ללא צורך בכלל המשק, לטענת האיגוד. בעתירתו ביקש האיגוד מבית הדין להורות בצו לעובדים להפסיק את השביתה ולעבור מיידית לעבודה סדירה ומלאה ובתפוקות עבודה מלאות, זאת בצד קיום משא ומתן עם האוצר לתקופה נוספת של שלושה חודשים. העתירה הוגשה באמצעות היועץ המשפטי של האיגוד, עו"ד שלומי לויה.

עם זאת, שעות לאחר שהגיש את העתירה הסכים האיגוד לבקשת ההסתדרות והתאחדות התעשיינים לא לדון בעתירתם היום, בכדי לאפשר לצדדים למצות את הליכי המו"מ. היום בערב מתוכננת פגישה נוספת בין ההסתדרות וועדי עובדי הנמלים לבין האוצר. על כן נדחה מועד הדיון לעריכתה למחרת בבוקר

בהחלטה של בית הדין נכתב כי מחר בבוקר יגישו ההסתדרות הכללית ומדינת ישראל, וכן התאחדות התעשיינים את פירוט מהלכי המו"מ ביניהם ולאחר קבלתם יודיע בית הדין על המשך הדיון בעתירתו של איגוד לשכות המסחר.

נזכיר כי, איגוד לשכות המסחר הודיע אתמול כי בכוונתו לפנות לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להוציא צו מניעה להפסקת העיצומים בנמלי הארץ וחזרת עובדי הנמלים לעבודה בתפוקה מלאה, אם בתום 48 שעות מרגע שהחלה השביתה לא יחזרו עובדי הנמלים לעבודה מלאה.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר מסר כי, אין מנוס מהגשת עתירה זו להבאת ההכרעה לבית הדין שכן לא משרד האוצר ולא כנסת ישראל ערוכים להתמודד עם הבעיה המרכזית של שביתות של קבוצות עובדים בשירותים חיוניים ורגישים בשירות הציבורי – שאם תמשכנה- ימוטטו את המשק.

"נוצר מצב בו לעובדים בשירותים החיוניים במסגרת השירות הציבורי יש את הכוח לגרום נזק כבד וממשי למגזר העסקי או לציבור הרחב ולקבל כמעט כל מה שהם רוצים וזאת מכוח שימוש פסול בזכות השביתה. זוהי תופעה הצוברת תאוצה ובית הדין הארצי לעבודה חייב להידרש לשאלה עד כמה ומתי מותר על פי החוק לעובדי השירותים החיוניים שבמגזר הציבורי להשתמש בנשק השביתה במקום להמשיך בהליכי משא ומתן מחייבים." אמר לין.

לטענת האיגוד, זכות השביתה בשירותים החיוניים חייבת להיות מוגבלת. "דווקא בשירותים החיוניים במגזר הציבורי נעשה שימוש לרעה בנשק השביתה וזאת בשעה שהכוח הרב שמופקד אצל העובדים מטיל עליהם חובת התאפקות מוגברת", נטען בעתירה.

עוד מציינים באיגוד כי, בית הדין הארצי לעבודה כבר סייג בעבר את זכות השביתה וקבע כי לא מדובר בזכות מוחלטת במספר החלטות שנתן: "חירות השביתה אינה בלתי מוגבלת ועל כן יש צורך לאזן בינה לבין זכויות אחרות וטובת הציבור", קבע בית הדין.

באיגוד סבורים כי השביתה אינה מוצדקת: "לא מדובר במאבק אמיתי וצודק על שיפור תנאי עבודה של ציבור שראוי לשפר את תנאיו, אלא בנורמה פסולה של שימוש בכח מתוך שידיעה ברורה שהוא יגרום לנזקים לצדדים שלישיים, מבלי שלאותם צדדים יש את הכלים למנוע את הפגיעה בהם ומבלי שיש להם כל קשר לסכסוך האמור", לשון העתירה.

מהעתירה עולה כי, "על פי פרסומים, עובדי הנמלים כבר קיבלו בעבר תוספות שכר נדיבות ביותר. במסגרת הרפורמה בנמלים שנחתמה בשנת 2005 קיבלו עובדי הנמלים תוספות שכר של כ-20%. בנוסף, עובדי הנמלים קיבלו גם מענק הפרטה נדיב ביותר. צריך עוד לזכור שמדובר בציבור שרמת השכר הממוצעת בו היא גבוהה. רק לאחרונה נחתם הסכם שכר במגזר הציבורי שהעניק תוספות שכר של 6.25% ואילו, על פי הפרסומים, עובדי הנמלים דורשים תוספת של 9%. "

איגוד לשכות המסחר מוסר עוד כי, כתוצאה משביתת עובדי הנמלים אין אפשרות להכניס לארץ מכולות הנושאות סטים לעירוי ומערכות הנשמה המיועדות לטיפול במגיפת השפעת השוררת בישראל. לדברי יהודה גיל, יו"ר ענף ציוד רפואי באיגוד לשכות המסחר "עצירת המכולות הרפואיות דווקא בתקופה של מגיפת שפעת בישראל משמעותה חיים או מוות"

באיגוד מדגישים כי, ההפסד הישיר שייגרם למשק כתוצאה משבוע שביתה בנמלים (6 ימים) יגיע ל-400 מיליון שקלים. מדובר בנזק כספי שילך ויגדל מדי יום, ולכך יש להוסיף גם את הנזקים העקיפים כאשר בחלק מהמקרים מדובר בנזקים בלתי הפיכים.

 

לטענת האוצר ההסתדרות דואגת לחזקים

במשרד האוצר אומרים לאחר פיצוץ שיחות המו"מ אתמול כי, להסתדרות דרישות מופרזות עבור עובדי הנמלים. בהודעת האוצר צוין כי, ההסתדרות דורשת מתן דרגה חדשה – גבוהה – לבעלי השכר הגבוה ביותר. במסגרת שיחות המו"מ עם עובדי הנמלים אתמול בלילה, מוסרים באוצר, העלו נציגי ההסתדרות את דרישות השכר של עובדי הנמלים לרמה של 15% לתקופה של 3 שנים (כלומר תוספת של 5% לשנה). תוספת זו גבוה פי שלוש מהתוספת אותה קיבלו שאר עובדי המגזר הציבורי: 6.25% לתקופה של 3.5 שנים (כלומר 1.8% לשנה).

עוד מציינים באוצר כי, ההסתדרות דרשה שבעלי הדרגות הגבוהות ביותר בנמל המשתכרים את שכר המקסימום יקבלו דרגה חדשה – גבוהה יותר – על מנת ששכרם יגדל עוד. מדובר בעובדים בעלי השכר הגבוה ביותר במגזר הציבורי ובין מקבלי השכר הגבוה ביותר במשק, טוענים באוצר. עובדי דור ב' בנמל מקבלים שכר של כ-14 אלף שקלים לחודש בממוצע, ועובדי דור א' מקבלים שכר בגובה של כ-27 אלף שקלים בממוצע.

עוד ציינו בהודעת האוצר: שוב הוכח כי ההסתדרות, בצורה צינית, דואגת בעיקר לבעלי השכר הגבוה במשק ופועלת להגדלת את הפערים במשק. במהלך המו"מ על הסכמי השכר במשק ביקש האוצר לתת תוספות שכר גבוהות לבעלי השכר הנמוך ותוספות נמוכות, אם בכלל, לבעלי השכר הגבוה. לטענת האוצר, ההסתדרות לא רק שדחתה הצעה זו על הסף, מתברר עכשיו שהיא פועלת בדיוק ההיפך ודורשת תוספות שכר גבוהות יותר לבעלי השכר הגבוה.

 

אבי אדרי: כשיוצאים לשביתה הדרישות עולות 

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות החדשה אמר בתגובה לטענות האוצר כי, "כשיוצאים לשביתה הדרישות עולות ובאוצר יודעים את המספרים איתם ניתן לסיים את השביתה". על הדיון אתמול במו"מ הוא מוסיף "פניתי לאוצר והסברתי להם שבזמן שכולם מגחכים ומגיבים בציניות, היבואנים והיצואנים סופגים נזקים של עשרות מיליוני שקלים".

הערב צפויה פגישה נוספת בין ההסתדרות וראשי וועדי העובדים בנמלים לבין האוצר בתיווך התאחדות התעשיינים "אין לי ספק שאם רוצים לסיים את המו"מ, אפשר לעשות זאת עוד היום" אמר אדרי.

65 אוניות מעוכבות בנמלים 

מלשכת הספנות נמסר כי, נכון להיום, ישנן 65 אוניות המחכות לטעינה ופריקה בנמלי חיפה ואשדוד בתוך הנמלים ומחוץ להן בעגינה. ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות אמר כי חברות הספנות והסוכנויות סופגות נזקים של מעל עשרה מיליון דולרים וישנו שיבוש טוטלי בלוחות ההפלגה. "בתוך הנמלים מעוכבות 30 אוניות כנגד רצונן ושלא כדין, זה כמו להחזיק רכוש שלא שלך" מציין צוק.

"השביתה הזאת וגם תוצאותיה היו ידועים מראש וחבל שלא טיפלו בזה בזמן. עכשיו הכל ייתקע והלחץ רק ילך ויגבר. חברות הספנות והסוכנים משלמים את המחיר ראשונים ובהמשך ישלמו גם היבואנים והיצואנים. צריך שמישהו יתעשת ויטפל בזה". אמר צוק.

עוד מציינים בלשכת הספנות כי גם אם בית הדין לעבודה יחזיר את עובדי הנמל לעבודה, צפוי כי חזרה כזו תהייה מלווה בעיצומים ובעבודה חלקית כזו או אחרת וגם כך לא מיידית. בלשכה מעריכים עוד כי, כאשר יחזרו הנמלים לעבודה צפויות המתנות ועיכובים ממושכים עד לסיום פריקת וטעינת כול האוניות המעוכבות כאן.

אי לכך, מציינים בלשכה כי, מוטב לחברי הלשכה  להמליץ בפני החברות אותן הן מייצגים שיישקלו בזהירות המצב בנמלי ישראל ובהתאם להתחייבויותיהם, לוחות הזמנים שלהם ואילוצים אחרים יקבלו ההחלטות הנכונות מבחינתם לגבי אוניותיהם הנמצאות ואמורות עוד להגיע לכאן ועל מנת למזער נזקיהם ככול שניתן.    

שרגא ברוש נרתם למאמצי הגישור בין ההסתדרות לאוצר

מהתאחדות התעשיינים מוסרים כי, בעקבות התערבותו של נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, התקדם באופן משמעותי המו"מ בעניין שביתת עובדי הנמלים בין ההסתדרות לממונה על השכר באוצר שנערך הלילה.

 

הצדדים בדעה כי המחלוקות ביניהם צומצמו והתגברו הסיכויים להביא את המו"מ להסכמה ולהפסקת השביתה. לצורך כך ימשיך היום נשיא התאחדות התעשיינים במאמצי הגישור והתיווך בישיבה שנקבעה הערב.

בהתאחדות סבורים כי, הפתרון המעשי והיעיל בשלב זה הוא להמשיך במאמצים ובהדברות בין הצדדים. פתרון הסכסוך בהסכמה בין הצדדים עדיף על דיון בבית הדין שיגרום לצדדים להסיט את מאמציהם לכיוון הדיון המשפטי. עוד הם מדגישים כי, ההתאחדות שומרת לעצמה את האופציה לעתור לבית הדין במידה ומאמצי הגישור לא יישאו פרי.