נדחתה בקשת ההסתדרות להשבית את הנמלים

בית הדין הארצי לעבודה קבע שהצדדים יחזרו לשולחן המשא ומתן וידווחו לו על ההתקדמות ב-24 באפריל


12:10 ,24.03.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

בית הדין הארצי לעבודה פסק אתמול (א') נגד בקשת ההסתדרות וועדי העובדים בנמלי הים להשבית את העבודה בנמלים לאחר שהמגעים בינם לבין המדינה כשלו.

 

בפתח הדיון נשאו דברים נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן, נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין ונשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה. כולם עמדו על הצורך של המדינה להבטיח שירותי נמל סדירים למשק ועל הנזק שייגרם במידה ותהיה שביתה.

 

לטענת ההסתדרות, בכל החודשים האחרונים ניהלה המדינה משא ומתן "ריק מתוכן ממשי, שלא מתוך רצון אמיתי לפתור את המחלוקות". עוד נטען, שהמשא ומתן הגיע למבוי סתום.

 

מנגד הצביעה המדינה על הבעייתיות שבהגעה להסדר בעת הזו בנוגע להקמת הנמלים החדשים ולהבטחת תנאי העבודה של העובדים, והוסיפה שמשום כך אין לעובדים עילה לשבות.

 

בסיום הדיון הציע בית הדין לצדדים לנסות ולבנות הסכם פתוח בנוגע להשלכות של הקמת הנמלים החדשים על תנאי העבודה של העובדים. המדינה הסכימה, בעוד ההסתדרות התנתה את הדבר בהקפאת המכרזים להקמת הנמלים החדשים. בית הדין דחה התניה זו.

 

בהחלטה פסק נשיא בית הדין, השופט יגאל פליטמן, כי לא נמצא שיש צידוק להתיר שביתה.

 

פליטמן לא קיבל את רצון המדינה, לדון עם העובדים על תנאי העבודה והביטחון התעסוקתי רק בסמוך להקמת הנמלים החדשים. "התרשמותנו היא", נכתב בהחלטה, "כי נעשתה על ידי הצדדים כברת דרך לקידום הסדר מוסכם... מסקנתנו היא שההידברות והמשא ומתן בין הצדדים רחוקים ממיצוי, לפיכך מוקדם עדיין להתיר שימוש באמצעי האחרון של נשק השביתה".

 

בית הדין קבע בין המשא ומתן בין הצדדים יימשך והם ידווחו לו על ההתקדמות ב-24 באפריל.

 

בתגובה מסר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי: "אנחנו לא מופתעים. רוח ההחלטה היתה כבר באוויר בדיון הקודם. בית הדין רמז שזה הכיוון. ניתן לזה (למשא ומתן) עוד צ'אנס, למרות שאנו בטוחים שלא תהיה פריצת דרך. חווינו את זה בעבר".

 

יועץ התקשורת של ועד עובדי נמל אשדוד חיים קוזניץ: "ציפינו להחלטה כזו. אנו מניחים שבעתיד בית הדין יאפשר לנו את זכות השביתה".

 

לא ניתן היה להשיג את תגובתו של יו"ר ועד עובדי נמל חיפה מאיר תורג'מן.