בלומנטל בוועידת התעשיינים: נמלי הים עוברים מהפכה דרמטית

״אנו משדרגים את התשתיות ומעניקים שירות טוב יותר, שירות המבוסס על הכנסה של טכנולוגיות שמאפשרות לנו להתייעל בכל פרמטר של פריקה וטעינה״. מנכ״ל חברת נמל אשדוד חשף בוועידה כי נמל אשדוד פועל להקמת חממה טכנולוגית בתוך הנמל


11:23 ,06.02.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ״ל חברת נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, השתתף בחמישי האחרון בוועידה השנתית של התאחדות התעשיינים שהתקיימה בתל אביב. בוועידה השתתפו בכירי המשק והכלכלה הישראלית, וביניהם שרים, חברי כנסת, בעלים ומנהלים מהחברות הגדולות ועוד.  

 

במהלך דבריו בוועידה התייחס בלומנטל בהרחבה לשינויים המתחוללים בנמלי הים בישראל וכיצד הם מובילים להתייעלות ושיפור השירות לחברות הישראליות התלויות בייצוא וייבוא. ״נמלי הים עוברים מהפכה דרמטית״, קבע בלומנטל, והוסיף ״השינויים החלים בנמל אשדוד גלויים וברורים. ההכנות שאנו עושים לקראת עידן התחרות יעשו טוב לנמל אשדוד וללקוחותיו. אנו משדרגים את התשתיות ומעניקים שירות טוב יותר, שירות המבוסס על הכנסה של טכנולוגיות שמאפשרות לנו להתייעל בכל פרמטר של פריקה וטעינה״.

 

בלומנטל תיאר את עיקר התוכנית האסטרטגית של הנמל ואמר ״אל מול המציאות המשתנה ידענו בחברת נמל אשדוד להיערך בתכנון אסטרטגי ארוך טווח. בנינו תוכנית אסטרטגית בה קבענו את המטרות והיעדים אשר יציבו אותנו בעמדת הזינוק הטובה ביותר כאשר השוק ייפתח לתחרות. בכדי להמשיך ולהיות מובילים ועוצמתיים בעידן התחרות נערכנו לקליטת  אוניית ענק - אלו שכבר כיום מגיעות אל נמלי ישראל ואלו שיגיעו אל רציפי הנמלים בשנים הבאות. לכן העמקנו את הרציפים, שדרגנו את המנופים שלנו והגבהנו אותם, נערכנו גם ברכש - הנמל חכר ספינות גוררות חדישות המאפשרות לנו להתמודד טוב יותר עם הצרכים המשתנים״.

 

עוד הוסיף המנכ״ל בדבריו בוועידה לגבי המורכבות שבניהול חברה ממשלתית כמו חברת נמל אשדוד ״החברות הממשלתיות, מעצם הגדרתן, נתונות לשינויים מרחיקי לכת שנעשים ע״י הממשלה. כך הם גם פני הדברים אצלנו בחברת נמל אשדוד. ההחלטה על פתיחת שוק הנמלים לתחרות והקמת נמל נוסף באשדוד איננה רק שינוי ברגולציה, זהו שינוי של מציאות. אנחנו בחברת נמל אשדוד מעדיפים לראות בהחלטה לשנות את המציאות בענף הנמלים ולפתוח אותו לתחרות כהזדמנות לעשות קפיצת מדרגה טכנולוגית, תפעולית ופיננסית בעבודת הנמל״.

 

בלומנטל הקדיש חלק מדבריו בוועידה לשינויים שחלו בנמלי הים מאז הקמתם ועד לימים אלו. ״כאשר מדובר בעבודת הנמלים בכל העולם צריך להבין, בפרספקטיבה ארוכת טווח, את השינויים שנדרשו לעבור העובדים והמנהלים. בתחילת הדרך, עבודת הנמל הייתה בעיקרה עבודה פיזית מאוד. בשנים הראשונות של הקמת נמלי הים בישראל, על אף היותה חברה ממשלתית עם תנאים סוציאליים שתמיד היו טובים יותר בחברות ממשלתיות, לא היה ביקוש גבוה במיוחד לעבודה בנמל, בשל אופייה של העבודה הפיזית והסיזיפית. ההתפתחות הטכנולוגית, וההתפתחות בתשתית הנמל לאורך שנים, הביאו לשינויים גדולים מאוד גם בכמות כוח האדם וגם בתפקידים ובמיומנויות להם נדרשו העובדים שנקלטו. עתיד כוח האדם בנמל אשדוד, ויותר מכך - עתיד כוח האדם בכלל בנמלים - יהיה מראה של ההתפתחות הטכנולוגית״.

 

מנכ״ל חברת נמל אשדוד תיאר בפני התעשיינים את השינויים הטכנולוגיים והחדשנות בנמל אשדוד: ״אתן לכם דוגמה לקפיצת מדרגה אדירה שעשה הנמל רק בחודשים האחרונים: כל תעשיין שצריך לעבוד עם נמל יודע שאחד הנושאים הכי קריטיים הוא נושא הכניסות והיציאות מהנמל. בכל יום נכנסות ויוצאות אלפי משאיות, כלי רכב גדולים שנושאים מטען כבד, ויצרו לאורך שנים צוואר בקבוק מעיק, גם על אלו שזקוקים למשוך את המטען וגם על עבודת הנמל בכללותו. בנקודה זו צריך לקחת בחשבון גם את בדיקות הביטחון, היות והנמל הוא גם נכס לאומי, שבעבר ארגוני הטרור ניסו לפגוע בו.

 

״בזכות מערכת מחשוב מתקדמת, התאמות טכנולוגיות, שדרגנו את הכניסות והיציאות מהנמל, שנעשות כמעט ללא מגע יד אדם בשער, דבר שהקל מאוד גם על היבואנים והתעשיינים שזקוקים למטען, וגם הקלו מאוד על העבודה בתוך הנמל -  הפעלת השער הטכנולוגי במטרה לצמצם צווארי בקבוק בכניסה לנמל - העברת פעילות שבוצעה על ידי מקדמים לשירות עצמי על נהגי המשאיות ובכך מקצרת את זמן הכניסה בשער, הפעלת מערכת זימון תורים במטרה להגביר את יכולת החיזוי לגבי היקף מופעי המשאיות והשטחת העומסים. דוגמה נוספת לפיתוחים טכנולוגיים מתקדמים בנמל היא הפעלת הסימולטור המתקדם והיחיד מסוגו בארץ אשר רכשנו לפני חצי שנה בעלות של 5 מיליון שקלים. הסימולטור מסייע בשיפור היכולות של המנופאים, ומגדיל את התפוקות שלהם וזאת במטרה לשפר את השירות ללקוחות הנמל.

 

״בימים אלו אנו עובדים על תכנון להקמת חממה טכנולוגית בתוך הנמל בכדי שנוכל כנמל וכחברה להיות אלו שגם פורצים את הדרך בתחום הטכנולוגי וגם כדי שהידע הזה, האיכויות האלה, יהיו בבעלות הנמל ולא נצטרך לרכוש אותן מהמתחרים שלנו בסכומי עתק״, סיכם בלומנטל.