לין לשרת התחבורה: אסור להעביר את רציף 25 בנמל אשדוד לידי ועד העובדים בנמל

לטענת נשיא איגוד לשכות המסחר אם רציף 25 יימסר גם הוא לנמל אשדוד, יהיה שוב לוועדי העובדים מונופול מוחלט על טעינת ופריקת מטען כללי בנמל אשדוד. מזהיר: לא תהיה תחרות בתחום המטען הכללי בתחום נמל אשדוד


13:08 ,02.09.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה לאחרונה במכתב אל שרת התחבורה, מירי רגב, בנושא רציף 25 בנמל אשדוד, ובו הוא מבהיר  מדוע אסור להעביר את רציף 25 בנמל אשדוד לידי ועד העובדים בנמל. לטענתו, מהלך זה יצור מחדש מונופול מוחלט על טעינת ופריקת מטען כללי בנמל אשדוד. העתקים ממכתבו של לין נשלחו לישראל כץ, שר האוצר, ד״ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, עו״ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, דוד קסטל, נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית ושלמה ברימן, מנכ״ל חברת נמלי ישראל.

 

לין מציין במכתבו לשרת התחבורה רגב כי הוא מבקש לקיים דיון יסודי בעניין זה הכולל גם את ציבור המשתמשים בנמלים לפני שתתקיים החלטה כלשהי בנושא.

 

לין כותב לשרת התחבורה רגב כי ״איגוד לשכות המסחר, בהיותו ארגון המעסיקים המייצג את כלל היבואנים בישראל,  עסק שנים רבות בשאלת השינויים המבניים  בנמלי הים ומהסיבה הפשוטה: היבואנים והיצואנים הם עיקר המשתמשים בנמלי הים.

 

״אנו ליווינו את השינויים המבניים ושיתפנו פעולה עוד מתקופת כהונתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתפקידו כשר האוצר; ולאחר מכן גם נוכח ההחלטות המרכזיות והעקרוניות אותן קיבל שר האוצר הנוכחי, ישראל כץ, במסגרת תפקידו כשר התחבורה לפתוח את נמלי הים לתחרות.

 

״לאחר דיונים שארכו שנים, פניות חוזרות ונשנות לבתי הדין לעבודה בניסיון לבלום את הרפורמה החשובה בנמלי הים, יצאה לדרך ולביצוע תכנית על פיה מוקמים נמלי הים החדשים, שיהוו תחרות לנמלי הים הישנים הנשלטים כמונופול על ידי וועדי העובדים.

 

״המטרה המרכזית היתה תמיד יצירת תחרות אמת באחד משירותי התשתית החשובים ביותר בתפקוד המשק; וגם מעבר לכך, הכנת נמלי ישראל להכיל את הגידול העתידי בהיקף היבוא והיצוא וגם לעמוד בדרישת גודל אניות המכולות המתפקדות היום בקווי הים העיקריים המובילים לנמלי ישראל והחוצה.

 

״לאורך שנים היה ברור, ואין על כך שום מחלוקת, כי הבלעדיות בנמלי הים של וועדי העובדים פגעה בכלכלת ישראל. התרחשו עיצומים רבים, שביתות והפסקות עבודה, ותנאי העבודה של העובדים שופרו מחמת הכוח המונופולי שהיה בידם. והם אכן עשו שימוש  בכוח מונופולי זה. 

 

״אלמלא הגבלת זכות השביתה על ידי בית הדין הארצי לעבודה בעקבות עתירות שהוגשו על ידי המדינה, על ידינו  ועל ידי התעשיינים,  המצב כמובן והיה גרוע הרבה יותר.

 

״בהשתלשלות עניינים זו, ולקראת סיומו של נמל הדרום החדש, מצוי היום בנמל אשדוד רציף 25 אשר שימש בעיקר כרציף העבודה להקמת נמל הדרום.

 

על פי הפרסומים באמצעי התקשורת, עולה כיום השאלה למי להעביר את השליטה ברציף 25.  יש לזכור כי כל הרציפים האחרים המתפקדים היום בנמל אשדוד החל מרציף 8 ועד רציף 24 הם בשליטת וועדי העובדים בנמל אשדוד  וחלק לא נפרד מנמל זה, כך שאין להם מחסור ברציפים. אם רציף 25 יימסר גם הוא לנמל אשדוד, יהיה שוב לוועדי העובדים מונופול מוחלט על טעינת ופריקת מטען כללי בנמל אשדוד.

 

התחרות אותה רצתה להשיג המדינה תמומש רק באשר לטעינת ופריקת מכולות; ובאשר למטען כללי בתחום נמל אשדוד, לא תהיה תחרות. מצב זה פוגע במטרות ארוכות הטווח של מדיניות הממשלה,  משרד האוצר ומשרד התחבורה, כפי שגובשו עד היום, בהשקעת עבודה ומשאבי מדינה רבים״.

 

טרם נמסרה תגובת משרד התחבורה למכתבו של לין.