"עזות מצח של עובדי נמל אשדוד, בריונות כלפי המשק"

העיצומים שנקטו שוב עובדי נמל אשדוד עוררו כעס רב באיגוד המשתמשים בהובלה ימית. ד"ר יורם זבה: "אם לא עיצומים, אתה מוכנים להודות שזה השירות הרגיל שלכם?". בהנהלת הנמל לא מזהים עיצומים, אלא "ירידה בזמינות הצוותים לעבודה בקו המים". העיקר ששר התחבורה עוקב אחר המת


00:00 ,21.02.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

שבוע לאחר שהגישו ההסתדרות ועובדי נמל אשדוד בקשה להכרזה על סכסוך עבודה, מבלי שזו תאושר פתחו העובדים שוב בעיצומים.

הבקשה להכרזה על סכסוך עבודה בעקבות כוונת משרד האוצר לנכות משכר העובדים עבור הימים בהם הם נקטו בעיצומים.

ל"PORT2PORT" נודע כי לפחות חברת ספנות אחת כבר שלחה ללקוחותיה מכתב, ובו הודיעה להם שלא להכניס מכולות לנמל עד ליום ראשון הקרוב, בכדי שלא יצטרכו לשלם אגרות איחסון מיותרות.

בנוסף מסרו גורמים בענף הספנות, שלפחות שתי חברות כבר החליטו על העברת אוניות המכולה שלהם מנמל אשדוד לנמל חיפה.

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה: "מה שמטריד מאוד, הוא שחוק זה לא חוק. כשאנשים פועלים בניגוד לחוק ואין שום אפשרות לעשות משהו בנידון, זו טרגדיה נוראית. אני לא נגד העובדים. מעולם לא אמרתי מילה אחת נגד המשכורות שלהם. כל מה שאני רוצה הוא שהם יפעלו לפי החוק. אם השביתה היא נגדנו, אז אני מבין. אבל השביתה היא לא נגדנו".

זבה הוסיף בחיוך: "אם זה לא עיצומים, אתם מוכנים להודות שזה השירות הרגיל שלכם?".

בנוסף, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר שלח מכתב ליו"ר ההסתדרות עופר עיני, ובו הביע את זעזועו מנקיטת העיצומים על ידי עובדי הנמל.

כתב שפר: "אנחנו, המשתמשים בהובלה הימית, עומדים פעורי פה נוכח עזות המצח של עובדי נמל אשדוד: במשך חודשים ארוכים נקטו סקטורים שונים בנמל עיצומים שהסבו למשק נזקים כבדים. היו אלה עיצומים לא רשמיים, שלא בברכת ההסתדרות ובאישורה. ההסתדרות לא טרחה להורות לעובדים להפסיק לאלתר צעדים אלה.

"לא הייתי מכנה עיצומים אלה 'צעדים ארגוניים', שכן בינם לבין ארגון לא היה דבר. היו אלה צעדים מופקרים, המבוססים על התחושה של ועד חזק, עם יד על צינור החיים של סחר החוץ שהמשק הישראלי תלוי בו, כי הכל מותר, אין מי שישים מחסום, אפשר לגרום נזקים לגורמים שאינם חלק מהמחלוקת של העובדים עם המעסיק, ואין פוצה פה ומצפצף.

"העיצומים שננקטו הוכיחו שהעובדים צדקו ככל הנראה, שכן דרישותיהם נענו. כשקם משרד האוצר, באיחור, ותבע שהנוקטים בצעדים שערורייתיים אלה לפחות לא יתוגמלו על שיבושי העבודה, ועדי העובדים פנו אליכם בבקשה להכריז על סכסוך עבודה. בקשה לגיטימית, אבל עוד לפני שהוכרז סכסוך העבודה, הכולל גם שבועיים הודעה מראש לאחר ההכרזה לפני נקיטת צעדים, שוב אנחנו עדים לעיצומים בנמל.

"אני קורא לך להשיב את הסדר ולהפסיק מייד את העיצומים. אל תוכיח שוב את חולשתה של ההסתדרות מול ועדים חזקים. אנחנו תמיד בעד הידברות עם העובדים ושמירה על זכויותיהם החוקיות. העיצומים הננקטים שוב בלא אישור אינם זכות חוקית, אלא בריונות כלפי המשק. אני קורא לך לשים קץ להפקרות".

אמר יו"ר מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש: "דיברו איתי אתמול חברות ההובלה. מה שהם עושים זה פעם אוניות, פעם מכולות. ככה זה, כשאין לך בעל בית. כשהחתולים לא נמצאים, העכברים עולים על השולחן".

מהנהלת חברת נמל אשדוד נמסר: "הנהלת חברת הנמל לא מזהה האטה בתפוקות הרגילות. עם זאת, חברת הנמל מזהה מגמה של ירידה בזמינות הצוותים לעבודה בקו המים. בשלב זה, לא ניתן לקבוע בוודאות האם צמצום בזמינות הצוותים הינם כתוצאה מעיצומים ויש צורך בבדיקת הנתונים והשוואתם לאורך תקופה ארוכה יותר".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה עוקב באופן שוטף אחר המתרחש בנמל אשדוד ואחר אופן הטיפול בסכסוך העבודה על ידי הגורמים האחראים".