פורום לקוחות הנמלים לשר כץ, כחלון וכהן: התערבו מיידית במתרחש בנמל אשדוד

פורום הלקוחות הגדולים של הנמלים דורש את התערבותם המיידית של שרי התחבורה, האוצר והתעשייה, וזאת לאור נזקים כספיים שנגרמים ללקוחות הנאמדים ב-700 אלף דולר ליום. ״על כבוד השרים להיכנס מיידית לעובי הקורה על מנת להציל את המצב״


11:41 ,27.02.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

 

רשימה מכובדת ביותר של לקוחות נמל אשדוד פנתה הבוקר במכתב שנושאו ״המצב בנמל אשדוד״ לשר התחבורה ישראל כץ, שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. רשימה זו כוללת למעשה את פורום הלקוחות הגדולים של הנמלים והם כוללים את דר׳ יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית ומרכז פורום הלקוחות, מר יורם הופמן, יו״ר ועדת תפעול לשכת הספנות הישראלית ונציג לשכת הספנות הישראלית, מר ניר יצחקי, יו״ר ועדת לוגיסטיקה בהתאחדות התעשיינים, נציג התאחדות התעשיינים, מר אלעד נצר, ראש תחום אנרגיה ותשתיות התאחדות התעשיינים, נציג התאחדות התעשיינים, גב׳ ישראלה מני, סמנכ״ל כלכלה ומסים איגוד לשכות המסחר, נציגת איגוד לשכות המסחר, מר דוד קסטל, נשיא לשכת המסחר חיפה והצפון, נציג איגוד לשכות המסחר, מר גבי בן-הרוש, יו״ר מועצת המובילים, נציג מועצת המובילים, מר עמיעד ליפשיץ, יו״ר ועדת הנמלים, מועצת המובילים, נציג מועצת המובילים.

 

פורום הלקוחות הגדולים של הנמלים כותב לשרי התחבורה, האוצר והכלכלה כי ״זה זמן רב נמל אשדוד אינו מתפקד כראוי, ובעקבות כך, כל סחר החוץ של מדינת ישראל נפגם קשות״.

 

לטענת פורום הלקוחות הגדולים של הנמלים, העלויות הנוספות שנגרמות ללקוחות הנמל מושתות בסופו של דבר על המשק הישראלי, ומעלות ללא כל צורך הגיוני את יוקר המחיה. ״בחישוב גס, חלקם של האניות, התפעול, האחסנה והיטלי הצפיפות מהווים כ-700 אלף דולר ליום מעלויות נוספות אלו״.

 

בנוסף, כותב פורום הלקוחות הגדולים של הנמלים כי ״קשה לאמוד את גודל הנזק העקיף, שהוא הרבה יותר גדול, מכיוון שמדובר על הרס האמינות העסקית בעולם תחרותי ושיבוש חמור של לוח זמני האניות, שלגביו אשדוד מהווה כיום את החוליה החלשה בשרשרת״.

 

״עצוב מאוד לראות את מאמצי ההתאחדות והאיגוד מצד אחד, והפעולות הנעשות בממשלה לעידוד היצוא מצד שני, כאשר הם נתקלים במכשולים שסותרים מאמצים אלו לחלוטין״.

 

לטענת פורום הלקוחות הגדולים של הנמלים, ״הסיבות להתפתחות המצב הנוכחי כוללות שורה ארוכה של סכסוכי עבודה, החל מהמאבקים ברפורמה ובנמלים החדשים, וכלה בהתנגדות לגיוס עובדים ואחסון לגובה 5 מכולות כנהוג בנמלי העולם. כתוצאה מהמצב שתואר לעיל, אניות רבות לא מצליחות לפרק את מלוא היבוא ו/או לטעון את מלוא היצוא. הנמל פשוט מגביל אותן בהודעה מראש. פתרונות חלקיים, כגון פריקה בחיפה או בנמל מצרי, גורמות לעלויות אדירות, מכיוון שהבאת המטענים ליעדם הסופי מצריכה אניות נוספות או הובלה יבשתית משלימה״.

 

עוד כותב פורום הלקוחות הגדולים של הנמלים כי במקום שביתות העובדים מכריזים לפתע על ׳עיצומים׳, ללא שום הודעה או אזהרה מראש – עיצומים אשר גורמים לנזקים גדולים לאניות הטעונות עם מטעני יבוא ויצוא ובדרכן לארץ שבועיים מראש.

 

״הנמלים הממשלתיים מנוהלים אחרת מנמלים המנוהלים על ידי זכיינים פרטיים. שורה ארוכה של פעילויות עוברת אסדרה של גופים ממשלתיים רבים. בלי כל קשר לטיב ולאפקטיביות של האסדרה, ומי צודק בכל הטענות שמעלים העובדים, ולתשובות שמעלים מנהלי הנמל, קיימת לדעתנו אחריות על, עליכם כבוד השרים, להיכנס מיידית לעובי הקורה על מנת להציל את המצב״.

 

עוד מציין פורום הלקוחות הגדולים של הנמלים כי הם פנו להנהלת חברת נמל אשדוד בבקשה להפסיק ולחייב סעיפים מסוימים בצו הפיקוח ״שלדעתנו מהווים עיוות נוראי במצב שנוצר. למשל: גביית דמי עגינה עבור הזמן הרב שהאנייה נאלצת להישאר ברציף, כאשר הזמן הרב הזה נגרם בגלל מחסור ב׳ידיים׳ בנמל, ובעלי האניות משלמים עבורו בנוסף עשרות אלפי שקלים ביום״.

 

פורום הלקוחות הגדולים של הנמלים מזכיר במכתבו לשרים כי זמן אנייה משולם על ידי בעל האנייה או היבואן.  

 

עותקים ממכתבו של פורום הלקוחות הגדולים של הנמלים נשלחו למר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בישראל, עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מר רובי גינל, מנכ״ל התאחדות התעשיינים בישראל, מר אבי ניסנקורן, יו״ר ההסתדרות החדשה, הגב׳ קרן טרנר, מנכ״לית משרד התחבורה, מר שי באב״ד, מנכ״ל משרד האוצר, מר שי רינסקי, מנכ״ל משרד הכלכלה והתעשייה, ר/ח יגאל מאור, מנהל רשות הספנות והנמלים, מר ערן יעקב, ממונה על השכר והסכמי העבודה, במשרד האוצר, מר דור בלוך, רכז התחבורה, אגף התקציבים, משרד האוצר, מר אוהד כהן, סמנכ״ל סחר חוץ משרד הכלכלה והתעשייה, מר אבי אדרי, יו״ר ארגון עובדי התחבורה, ההסתדרות החדשה, הגב׳ אורנה הוזמן-בכור, יו״ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד ומר יצחק בלומנטל, מנכ״ל חברת נמל אשדוד.

 

טרם נמסרה תגובה ממשרד התחבורה וממשרד הכלכלה והתעשייה. ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.