תחושות קשות בקרב יבואני התבואות: משרד התחבורה מתעלם מפניותינו

יבואני התבואות טוענים כי משרד התחבורה איבד שליטה בנמלים, בעיקר בנמל אשדוד. יבואני התבואות: כל פניותינו לשרה ולצמרת המשרד זוכים להתעלמות מופגנת. שמשרדי הממשלה לא יתפלאו על גל התייקרות המזון שבדרך. טוענים: חברות הספנות מייקרות מחירים אם החכירה היא לאשדוד


14:43 ,11.10.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

יבואני התבואות ממשיכים להתלונן בחריפות על מצב פריקת אניות התבואות וההמתנות הארוכות שלהן שגורר קנסות בעלויות אסטרונומיות. לטענתם, ״אם אחרי למעלה משנה של משבר גדול בנמלים, כל פניותינו לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, ולצמרת המשרד, זוכים להתעלמות מופגנת - אזי זהו אובדן שליטה מוחלט של הממשלה בנעשה בנמלים״.

 

לדבריהם, בעת האחרונה הם עדים לתופעה חדשה לפיה חברות ספנות בינלאומיות אינן ששות לעשות עסקים עם יבואנים מישראל, וזאת לאור העיכובים בשחרור אניות המטען הכללי שנדרשות לשנע מטענים גם בחלקים אחרים בעולם. לטענת היבואנים, ״החברות מייקרות פרמיית החכרת והמתנת אניות הצובר, בעוד 30% ואף 50%, אם הפריקה תהיה באשדוד״

 

היבואנים מציינים כי בימים אלה קיים תור של 18 אניות תבואה אשר ממתין לקבלת שירותי פריקה בנמל אשדוד למעלה מחודש וממתין לכניסה לרציפי הפריקה. ״כאוס ניהולי, אובדן שליטה מוחלט של המדינה. משרד תחבורה – לא מתפקד, זלזול בלקוחות הנמלים, בעיקר בנמל אשדוד, תסכול ונזקים כלכליים למשק״, אלה התחושות הקשות מזה תקופה ארוכה בקרב יבואני התבואות לישראל.

 

היבואנים מדווחים כי ברציף נמל אשדוד עוגנת אנייה של חברת ADM, שהגיעה מארה״ב ב-29 באוגוסט ועליה מטען של כ-28,000 טון מוצרי מספוא. לדבריהם, האנייה המתינה מעל חודש ימים לכניסה לפריקה, ועבודות הפריקה עליה החלו רק ב-3 באוקטובר. עד כה קיבלה האנייה רק 25% זמינות מיכולת הפריקה של נמל אשדוד, קרי, מנוף אחד בשתי משמרות במקום שלושה מנופים בשלוש משמרות - מה שמאריך משמעותית את משך פריקתה וסך זמן שהייתה בנמל. הקנס הצפוי לאנייה זו מוערך בכ-650,000 דולר שהם כ-2 מיליון שקל.

 

לחברת ADM אנייה אחרת, שהגיעה לנמל חיפה מרומניה בתאריך 24 בספטמבר, ועליה כ- 26,000 טון. אנייה זו המתינה שבועיים לפני שנכנסה לפריקה בגדות.

 

בחברה מעריכים כי עלות הקנסות לשתי אניות אלה ואחת נוספת, שהגיעו מארה״ב, ועל כל אחת מהן משקל לא גבוה של כ-26,000 טון, הוא מעל 1.5 מיליון דולר, קרי, כ-5 מיליון שקלים.

 

לטענת היבואנים, למרות פרסומים על שיפור השירות בנמל אשדוד ועל גיוס עובדים חדשים, בתחום המטען הכללי השיפור אינו מורגש, השירות לא השתפר, ואניות גרעינים עדיין שוהות כמעט חודש ימים בנמל אשדוד.

 

באיגוד יבואני התבואות אומרים כי ״הסיבות לא מעניינות אותנו. לנו היבואנים לא אכפת אם הנהלת הנמל מארגנת קורס לסוורים, או מאפשרת חופשות, או פשוט אין די עובדים במצבת כוח האדם, או שציוד הפריקה כרגיל מקולקל ומושבת. הציבור משלם מחיר יקר על הניהול השערורייתי של הנמל ועל הפניית העורף של משרד התחבורה. כל יום המתנה של אניית תבואות בנמל עולה עשרות אלפי דולרים, שמגולמים בייקור מחירי הלחם, הביצים, החלב והעוף. שמשרדי הממשלה לא יתפלאו על גל התייקרות המזון שבדרך״.

 

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי ״משבר הקורונה הוביל למגמה גלובאלית אשר הביאה נמלים מרכזיים ברחבי העולם למצב של עומסים חריגים. עומסים אלה באים לידי ביטוי בייקור חד בתעריפי ההובלה הימית והחכרת אוניות צובר. 

״הנהלת נמל אשדוד פעלה ופועלת לאורך התקופה האחרונה ללא לאות להביא לצמצום ההמתנות, וגייסה באופן תקדימי כתשעים עובדים זמניים שיתגברו את מחלקת התפעול ויסייעו בצמצום התור התפעולי הקיים. מאז קליטתם של חמישים העובדים הראשונים נרשמה ירידה של כ-50% בתור התפעולי ואנו מאמינים כי קליטת יתר העובדים תחזק את מגמת צמצום ההמתנות״.

 

ממשרד התחבורה טרם התקבלה תגובה לדברים.