נמל בעזה: אפשרויות בעד ונגד

חילופי הדעות בין ד"ר אסף אשר ונחום גנצרסקי בנושא נמל ימי לעזה ממשיכה בהתכתבות אונליין. ד"ר אשחר משיב כאן לטיעוניו של גנצרסקי כפי שהופיעו בגיליון אוקטובר של מגזין PORT2PORT


13:17 ,03.11.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

ד"ר אסף אשחר פרסם בגיליון אוקטובר של מגזין PORT2PORT  את האלטרנטיבות השונות שהוא מציע לנמל המסחרי בעזה, ואף זכה (באותו הגיליון ממש) לתגובה מנחום גנצרסקי אשר טען כי בניית נמל ייעודי לתושבי עזה תגזול שטחים יקרים שיכולים לשמש כמקום תיירותי ומכניס בהרבה מנמל מסחרי. ד"ר אשחר ביקש להשיב לדברי גנצרסקי, והנה תגובתו. אם ברצונכם  לקרוא את המאמר המלא בגיליון PORT2PORT לחצו כאן.

 

צורך כלכלי או פוליטי: אני בהחלט מסכים עם דעתו של מר גנצרסקי; אין צורך כלכלי בנמל עזה, במיוחד לאור הבנייה המאסיבית של נמלים חדשים באשדוד ובחיפה. אכן, הנמל המוצע בעזה הוא בראש ובראשונה נמל פוליטי; מענה לשאיפות הלאומיות הפלסטיניות ולצורך בפיתוח כלכלי של עזה. נמל עזה הוא גם אינטרס מדיני ישראלי כפי שהשרים כץ, ולאחרונה ליברמן, קבעו ובצדק. כמו כן, ישראל חתומה על הסכם מפורש לאפשר את הקמתו. הערה: גם נמל אשדוד, המרוחק ימית מחיפה רק 68 מייל, היה נמל פוליטי שנבנה בשעתו כדי לפתח את הדרום. ועוד הערה: לכשעצמו, הנמל יהיה כלכלי ואפילו רווחי.

 

אשדוד יקרה: השימוש באשדוד מוסיף, לפי מקורות פלסטיניים, 1,00 דולר (!) למכולה, כיוון שהוא מצריך ריקון,  בדיקה, ואחסון באשדוד, בתוספת הובלה של 90 ק"מ לכרם שלום.  

 

תחרות: נמל עזה - דרום (תכנית אשחר 2 שלא מוזכרת בתגובת מר גנצרסקי) מתוכנן להיות נמל קטן שמיועד לסחר אזורי, בעיקר למטענים כלליים ותפזורת (חומרי בניין, מזון, דלק, מכוניות משומשות) ומכולות הזנה (מאשדוד?) ולכן לא יהווה תחרות לנמלי ישראל. אינני מאמין גם שהיבואנים / יצואנים בישראל ישתמשו בנמל עזה-דרום/כרם שלום כתחליף לנמלי ישראל כפי טוען מר גנצרסקי. יתר על כן, בשנת 2014 סך המטען הפלסטיני היווה רק 4% מכלל המטען באשדוד. מטען המכולות הפלסטיני, 3,000 מתוך 850,000, היווה פחות מ-0.3%. אני משוכנע לכן שנמל עזה-דרום לא יגרום ל"גסיסת נמלי ישראל" כפי שחושש מר גנצרסקי.

 

פיתוח כרם שלום ללא עזה-דרום: הנמל הימי (עזה-דרום) והיבשתי (כרם שלום) יקושרו זה לזה בכביש ייעודי, ושניהם ביחד לגדה ברכבת ייעודית - וייצרו מכלול תחבורתי/לוגיסטי אחד. לכן, אין לדעתי טעם לפתח את כרם שלום ללא הנמל הימי כפי שמציע מר גנצרסקי.

 

ריבונות: בהנחה שהמעבר דרך כרם שלום הוא תנאי בל יעבור של ישראל ומצרים, עזה-דרום זו התכנית הקרובה ביותר לריבונות (של הרש"פ) שאינה תלויה בהסכמת החמאס.

 

שבירת תקרת הזכוכית הקיימת ביננו לבין הפלסטינים: בנקודה זו אני מסכים לחלוטין עם מר גנצרסקי. נמל עזה-דרום הוא נושא פשוט יחסית בו כל הצדדים עשויים להרוויח. מעשית, הנמל הוא תוספת של שער ימי למסוף בכרם שלום והרחבת שתוף הפעולה הקיים בו. הקמתו עשויה להניע מחדש את תהליך השלום.

 

לקריאה נוספת על תכניתו של ד"ר אסף אשחר (באנגלית) לחצו כאן.