בדרך לחיפה: ענקיות נמלים חברו לקבוצה מובילה לרכישת נמל חיפה

אלי טילס, שמילא תפקידים בכירים בתחום הספנות והנמלים בארץ ובעולם, חיבר קבוצה מובילה בתחום הספנות והנמלים המנהלת כיום למעלה מ-45 נמלי ים הנמצאים בבעלותם ברחבי העולם שתתמודד במכרז לרכישת נמל חיפה


13:25 ,03.09.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

בשיאו של המשבר הכלכלי בעולם שפוגע גם בתחום הספנות והנמלים, חתם באחרונה איש הספנות והנמלים אלי טילס על הסכמים עם שתי חברות מובילות בעולם בניהול נמלי ים. החברות, שמנהלות יחד 45 נמלי ים הנמצאים בבעלותן בכ-20 מדינות שונות, הן חברות מערביות, פרטיות וציבוריות השייכות שתיהן לתאגידי ענק שעוסקים בתחומי תשתיות, מכרות, ספנות, אנרגיה, סחר בינלאומי ועוד. ככל הידוע, לקונצרנים הגלובליים הללו אין ולא הייתה להם כל כוונה להיכנס לפעילות בישראל לולא הסכמתם לחבור אל טילס בנושא ההפרטה של נמל חיפה. החברות התחייבו בהסכמים ביניהן להגיש במשותף (כקונסורציום) הצעה לרכישת נמל חיפה.

 

נזכיר כי חברות המעוניינות להשתתף במכרז לרכישת חברת נמל חיפה נדרשות להגיש את מסמכיהן ב-29 באוקטובר לרשות החברות הישראליות אשר מנהלת את המכרז בשם מדינת ישראל. על פי הערכות, חברות אשר תהיינה מעוניינות בנמל חיפה הינן חברות בעלות ניסיון בניהול נמלים מסופי מטענים של מכולות ומטען כללי וכן בעלות רצון להפעיל מסוף נוסעים עבור אוניות קרוז. על פי הערכות מומחים בתחום, חברה שכזו בוודאי תהיה מעוניינת להרחיב את טווח הפעילות שלה, קרי, היא נמצאת בשלב התרחבות על אף משבר הקורונה, מעוניינת באופן ספציפי בהרחבת עסקיה באזור הים התיכון, בעלת ניסיון בפעילות מכולות ומטען כללי, וכאמור, בעלת עניין בהפעלת מסוף אניות נוסעים.

 

לדברי מקורבים לטילס, אחת הסיבות העיקריות להסכמת חברות הענק לחבור אליו ולהשתתף בהפרטה הייתה העובדה כי נמל חיפה מטפל בכל סוגי המטענים כולל מכולות, מטען כללי, תפזורת, גלנוע (יבוא כלי רכב), לצד שותפות בפריקת גרעינים (דגון), כימיקלים נוזליים ורציף דלק. אין ספק שמדובר בהישג לטילס בתקופה שכזו, בוודאי לאור הספקות שעלו בנוגע לאטרקטיביות של המכרז לרכישת נמל חיפה, וכן לנוכח פתיחתם של שני טרמינלים פרטיים למכולות שייפתחו בשנה הקרובה בישראל.

 

נזכיר כי טילס הוביל בעבר קבוצה בשליטת האחים נקש אשר זכתה בהפרטת נמל אילת לפני מספר שנים.

 

טילס שומר על פרטיות ונמנע מחשיפה לאורך השנים וגם הפעם הוא סירב להתייחס לדברים.
יחד עם זאת, גורם המקורב לטילס טען שאינו מופתע. ״אם יש מישהו שיכול לעשות הבלתי אפשרי זה אלי, למרות שבתקופה כזו, מדובר בהישג יוצא דופן במיוחד. אלי תמיד אומר ׳מה שאחרים יכולים לעשות לא מעניין אותי. מה שאחרים לא יכולים לעשות מתחיל לעניין אותי׳. מנהל בכיר שעבד תחתיו מעיד שיש לו  "כללי ברזל" בניהול: "אחד מהם היא המדיניות לקדם עובדים  מתוך החברה לתפקידי ניהול בכירים ולר לקלוט מנהלים 'כוכבים' מבחוץ-שהוא קורא להם 'כוכבים נופלים'. מבחינתו  בכל חברה יש שוליים רחבים של חוסר יעילות שיש לטפל בהם באגרסיביות  ולחסל אותם לפני השקעות נוספות. הוא קובע לוח זמנים  לכל נושא ופרויקט - ואם יש חריגה בזמן - לא רצוי להיות בקרבתו. בוחר פרויקטים שנראים שלא ניתן לביצוע- וסוחף את העובדים להצליח ולבצע״. 

 

לדברי מקורביו, כעת פניו של טילס יחד עם השותפים הגלובליים לכיבוש נמל חיפה במהלך שעשוי לתרום עשרות מיליארדים לכלכלה הישראלית, והציפייה שלו מהאחראים על המכרז בממשלה  לפעול במהירות עד גמר ההליך.