המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה קידום חזית ים בחיפה; העירייה קוראת להקים בשפך הקישון את נמל המפרץ, להעברת פעילות המטען

במסגרת חזית הים יוקמו במערב הנמל אזורי בילוי, תיירות ובידור. על פי התכונית, תותר פריקת וטעינת סחורות בנמל חיפה, כולל פעילות דגון, למשך חמש שנים, "עד למציאת אתרים חלופיים", שכרגע לא ברור מהם והיכן הם שוכנים


00:00 ,04.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה את תוכנית חזית הים העירונית לנמל חיפה.

התוכנית המשלבת בין נמל בינלאומי לסחורות ולהגעת תיירים, לאזור תיירותי, הכולל טיילת, בתי קפה ומוסדות ציבור.

בתוכנית נקבע שלמשך תקופה של חמש שנים יותרו שימושים של פריקת והטענת סחורות בנמל חיפה, עד למציאת אתרים חלופיים לשימושים השונים, ובכלל זה לממגורות דגון.

בתגובה לשאלת "PORT2PORT" בדבר האתרים החלופיים, ענתה דוברת משרד הפנים אפרת אורבך: "בהתאם לתוכנית חזית הים העירונית, לא תתאפשר פריקת סחורות שונות בחלק בו מבוצעת הפריקה כיום, שכן בחלק זה הייעוד יהיה לספינות תיירות. ברור לכל, שהתוכנית תיושם בשלבים. עד למציאת פתרונות לפריקת הסחורות החקלאיות ולהקמת האזור התיירותי, יינתן היתר לפריקת סחורות כפי שהיה עד כה, אחרת נמל חיפה יהפוך, בעל כורחו, לעבריין שעובר על השימושים המותרים בנמל, בהתאם לתוכנית המתאר החדשה של נמל חיפה".

יצוין כי לפני מספר שנים הכינה עיריית חיפה תוכנית חלופית למבנה הפולינום, המוקם בבת גלים, לפיה תעבור כל פעילות המטען של הנמל, כולל בסיס חיל הים, מזרחה לשפך הקישון, בו ייבנה נמל חדש. על פי התוכנית, תישאר במערב הנמל רק פעילות אוניות הנוסעים.

במקביל ניסתה עיריית חיפה להפעיל לחצים על שר התחבורה דאז, שאול מופז, להעביר החלטה בממשלה, לפיה יוכרז נמל חיפה כנמל המרכזי של ישראל. והיה והיתה ההחלטה עוברת, היה זוכה נמל חיפה להשקעות בנות מיליארדי שקל. אולם ההחלטה לא עברה.

ועדת ערער של הוועדה למתקנים ביטחוניים (ולמ"ב), קבעה שהפולינום ייבנה במקומו, ו"המתיקה" את ההחלטה עם חזית הים העירונית.

לאחר דיונים עם משרד הביטחון,הקומה ועדה, בראשות מפקד חיל הים לשעבר אלוף (מיל.) ידידיה יערי, קבעה שאכן יש הצדקה לדון בתוכנית העירונית, אולם זו לא הבשילה לכלל מעשה. עוד נקבע, שהפולינום יוקם כמבנה "פריק", והיה ובעתיד תתקבל החלטה על הקמת נמל בשפך הקישון, הוא יועתק ממקומו. בעיריית חיפה הצהירו, שהיה הפולינום יפונה, תוקם מרינה במסגרת המעגנה (כיום הושלמה כבר בניית שובר גלים מקביל וחיצוני לזה של חיל הים),  

בהודעת משרד הפנים נמסר עוד, שהתוכנית עתידה לשפר את חזות הנמל, במטרה לעודד תיירות, מסחר ופנאי בחיפה. התוכנית תוכננה, כך שיישמר הקשר בין העיר לבין הים.

התכנית, נמסר, הינה תוכנית מתאר ארצית, הכוללת הוראות של תוכנית מפורטת, שהוכנה על פי החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, במטרה לממש את הקמת חזית הים העירונית בחיפה ופתיחתה לציבור בחלקו המערבי של נמל חיפה. התוכנית באה לפרט ולעדכן את תמ"א 13/ 3 – תוכנית המתאר הארצית החלקית לחופים, חוף הים התיכון, חופי חיפה וטירת כרמל, שקבעה כי הנמל המערבי ישמש כחזית ים עירונית, וכי פיתוחה ייעשה בשלבים ובאמצעות שימוש מרבי בתשתית הקיימת.

בהוראת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה נמסר שמטרת התוכנית היא לאפשר "פיתוח חזית ים עירונית, שתהווה מוקד לפעילויות עירוניות דוגמת תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש, בראיית הצרכים והחזון של העיר חיפה, וכל זאת בשילוב ותוך מתן מענה הולם לגורמים סמוכים וגובלים ובכללם מערכת הביטחון והנמל" (ההדגשה במקור).

התוכנית, שהוכנה ביוזמת עיריית חיפה, תעבור להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור.

תוכנית חזית הים כוללת מתן עדיפות לשטחים פתוחים לציבור, כולל טיילת חוף רציפה, כיכרות ורחבות המתחברות למרקם העירוני; שיקום ושימוש חדש של המבנים הקיימים (מחסני הנמל) לשימושי מסחר, בילוי ושטחי ציבור ותרבות; קמת מבנים חדשים, נמוכים, בעלי אופי "נמלי", רב תכליתיים, לשימושי מסחר, בילוי, תעסוקה ותיירות, כמוקדי פעילות שילוו את צירי ההליכה שלאורך קו המים ובניצב לו; יצירת "שער כניסה" ראשי להולכי רגל בקצה שדרות בן גוריון, המהוה את ציר התיירות הראשי של העיר; מתן אפשרות לפיתוח הדרגתי של חזית הים העירונית, בד בבד עם פינוי הדרגתי של פעילויות נמליות שונות ואפשרות המשך קיומן של פעילויות נמליות מסוימות; חיבור העיר לים, על ידי יצירת מוקד עירוני חברתי מרכזי לבילוי ונופש, שיהווה בסיס להתחדשות עירונית.

בעיריית חיפה מיהרו לברך על התוכנית. "חיפה תיהפך לברצלונה של ישראל, בהשקעה של מיליארדי שקלים", נאמר בהודעה שהוציאה העירייה.

בהמשך לאישור התוכנית, מבקשת עתה עיריית חיפה שבחלקו המזרחי של שפך הקישון, יוקם "נמל המפרץ" - מסוף מכולות חדש, בהשקעה ראשונית של כ-4 מיליארד שקל.

ראש עיריית חיפה יונה יהב: "אישור התכנית הוא מכונן והיסטורי עבור העיר חיפה ומשקף את פרי היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את חזית הים העירונית ולחבר מחדש אזורים מוזנחים ועזובים אל המרקם העירוני של העיר. זאת בשורה גדולה. יוזמה זו משתלבת בפעולה מקיפה של העירייה להחייאת העיר התחתית, פתיחת העיר אל מתחם הנמל ויצירת אזורי פעילות חדשים אשר ייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם. אין לי צל של ספק שפניה של העיר ישתנו לעד עם יישום התכנית בשטח".