כשנכנסת השבת

טענות לצים על הידיעה בנוגע לשבירת שיא התפוקות בנמל חיפה שפורסמה ב"PORT2PORT": העבודה הופסקה לפני הסיום, האונייה התעכבה 16 שעות ונגרם נזק גדול. נמל חיפה: בצים התחייבו שהאונייה תגיע עד 04:00. בגלל עיכובים שלה היא נקשרה בנמל באיחור של תשע וחצי שעות


15:05 ,22.07.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

אכזבה רבה בצים מתפקוד נמל חיפה בעת פריקת האונייה "צים לוס אנג'לס" במהלך סוף השבוע האחרון.

 

ה"צים לוס אנג'לס" מפליגה במסגרת קו הדגל של צים – 7 סטארס, בין מזרח אסיה לנמלי החוף המזרחי של ארצות הברית. היתרון של הקו הוא בזמני המעבר הקצרים מדרום סין, וייטנאם ותאילנד לניו יורק.

 

ה"צים לוס אנג'לס" פקדה את נמל חיפה ביום שישי האחרון, כשבמהלך עבודות הפריקה והטעינה השיגו עובדי משמרת ב' תפוקת שיא של 318.8 מכולות לשעת אונייה. ידיעה על כך פורסמה ב"PORT2PORT" ביום ב' השבוע (20 ביולי).

 

בידיעה צוטט מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן כאומר: "שירות טוב ותפוקות גבוהות הם החוטים מהם שזורה רשת הביטחון לעתיד העובדים ועתיד החברה. אני רוצה להודות גם לחברת צים על העבודה הנפלאה בסידור המכולות באונייה, שהגיעה לנמל חיפה באופן שאפשר לנו להציג תפוקות כה מרשימות".

 

גורמים בצים טוענים הפקידה בנמל חיפה היתה בידיעה מראש, ותוך תיאום, שהשירות לניו יורק לא ייפגע, והאונייה תעזוב את חיפה ביום שישי.

 

בצים אמרו, שהעבודה על האונייה הופסקה בשעות המאוחרות של יום שישי, כשנותרה שעה בלבד לסיום הפריקה והטעינה. עוד טענו בצים, כי למרות פניות חוזרות ונשנות להנהלת הנמל, הסתיימה העבודה על האונייה רק במהלך משמרת ג' של יום שבת (בשעה 03:00 בלילה שבין שבת לראשון), כשהאונייה שהתה בנמל 16 שעות יותר מהמתוכנן.

 

לדברי סמנכ"ל התפעול של צים דוד ארבל, ה-7 סטארס הוא קו שצים פתחה לאחרונה (הקו פועל מתחילת חודש יוני) והוא בעל חשיבות עליונה לעמידה בלוחות הזמנים בשירות ללקוח. בגלל החשיבות שצים מייחסת לקו, נעשו הכנות מוקדמות טרם הפקידה בחיפה, כך שמתכנני הפעולה סידרו את האונייה למספר ידיים מקסימאליות וכך שכל טרמינל שמקבל את האונייה, יוכל לפעול במלוא התפוקה, עם טעינה ופריקה המהירה ביותר האפשרית.

 

לדברי גורמים בצים, ה"צים לוס אנג'לס" נכנסה לנמל חיפה ביום שישי בשעה 12:00. הנמל, אמרו בצים, עבד כמתוכנן והאונייה נקשרה לרציף בשעה 13:30, כשלפי הצפי צריך היה לבצע סדר גודל של אלפי פעולות. ארבל הוסיף, כי מאחר והאונייה היתה מסודרת כמו שצריך, עובדי נמל חיפה עשו עבודה טובה בפריקה ובטעינה.

 

אולם, לדברי ארבל העובדים הפסיקו את העבודה על האונייה בשעה 19:00, כשנותרה שעה בלבד לסיום העבודה וצאתה לכיוון החוף המזרחי של ארצות הברית. לדבריו, הוא דיבר אישית עם זלצמן ועם גורמים בהנהלת הנמל בנוגע להפסקת העבודה, והוסיף שצים מוכנה לשלם יותר במידה ותקבל את השעה הנוספת הדרושה לסיום העבודה. התשובה, לדבריו, היתה שלא ניתן לעשות זאת.

 

ארבל: "בנו זה פגע קשות. מבחינתנו, האונייה לא סיימה את העבודה ואנחנו צריכים להשאיר אותה יום נוסף. הפצרתי במנדי לתת לנו עוד שעה ולהשלים את העבודה בשבת בבוקר, אבל בגלל בעיות פנימיות גררו אותנו למשמרת ג' של שבת.

 

"מדובר בקו חדש ובהפלגה ראשונה של הקו שפוקדת את חיפה. כתוצאה מהדחייה, האונייה נסעה לחוף המזרחי במהירות של 24 קשר, כמו סטי"ל. אנחנו שורפים דלק ונגרם לנו נזק כספי כבד. בנוסף לא נספיק להגיע בזמן לחוף המזרחי".

 

ארבל העריך את הנזק שנגרם לצים בחצי מיליון דולר רק עבור הוצאות הדלק הנוספות. זאת מבלי לקחת בחשבון את הנזק שנגרם לשירות הלקוחות עבור אי העמידה בזמנים בהגעה לחוף המזרחי. הוא הוסיף שצים מתכוונת לדרוש פיצוי מנמל חיפה.

 

ארבל: "מאוד הופתענו לראות שהנמל, אחרי שדווקא היה מודע לחוסר שביעות הרצון שלנו, ולא נתן לנו שעה נוספת לסיום העבודה על האונייה, הוציא ידיעה לעיתונות המפארת את פעילותו. אנו מאוד מאוכזבים מההתנהלות".

 

בצים הוסיפו, שקו ה-7 סטארס אינו פוקד בדרך כלל את נמל חיפה, והפקידה בסוף השבוע האחרון היתה מיוחדת. "איפה שאפשר להכניס עבודה לישראל, אנחנו חושבים על זה בחיוב, אבל לאור ההתנהלות האחרונה נצטרך לחשוב על זה מחדש", אמרו.

 

מנמל חיפה נמסר בתגובה: "חשוב להוסיף פרט נוסף בכדי להבין את התמונה, וזו העובדה שבצים התחייבו שהאונייה תגיע עד יום שישי ב-04:00 לפנות בוקר, ובגלל עיכובים שלה היא נקשרה בנמל ב-13:30, כלומר באיחור של תשע וחצי שעות. לו היתה מגיעה האונייה בזמן, או סמוך לכך, היא היתה ממשיכה לדרכה כבר בשעות הצהריים של יום שישי.

 

"על אף שעובדה זו כבר מבהירה את הסיפור כולו, נוסיף שמנכ״ל חברת נמל חיפה היה מיודע על הגעת האונייה עוד משלב התכנון והורה לסמנכ"ל לתפעול להתייחס לתפעולה כאל ׳מבצע צבאי׳, תוך שהוא מבהיר לאנשי צים שעל האונייה להגיע בזמן בכדי לסיים את העבודה בשישי.

 

"לתפעול האונייה הוקצו העובדים המיומנים ביותר כבר מהבוקר (למרות הגעתה בצהרים). למרות שהחלה באיחור גם את משמרת ב׳, הושגו בה תפוקות אדירות. לגבי המשך העבודה לאחר השעה 19:00, הרי שנמל חיפה עובד בשישי עד סיום משמרת ב׳ בלבד (19:00). ברור לכל שלולא הגיעה האונייה באיחור כה רב, ולולא העובדה שעובדי נמל חיפה עבדו עליה בתפוקות כה גבוהות, כך שתפעולה לא היה רחוק מסיום, לא היינו נדרשים כלל לסוגיה.

 

"יחד עם זאת, אנו נמשיך ונעניק  לחברת צים ולשאר חברות הספנות את השירות הטוב בישראל ומהטובים בעולם. ואם מישהו עדיין יחוש מאוכזב, אין לנו אלא להצטער על כך״.