נחתם הסכם העקרונות בנמל חיפה

משרדי האוצר, התחבורה, חברת נמל חיפה וההסתדרות הגיעו להסכם עקרונות המאפשר את המשך קידום הרפורמה בנמלים במפרץ חיפה. הצדדים הגדירו את ההסכם כ״היסטורי״


14:13 ,18.12.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

משרדי התחבורה והאוצר הגיעו לסיכום עקרוני עם ההסתדרות וועד נמל חיפה וחברת נמל חיפה בדבר הסדרת המשך קידום הרפורמה בנמל הים החדש- נמל המפרץ המקודם במסגרת הרפורמה בנמלי ישראל. הקמת הנמל החדש תאפשר הכנסת תחרות לנמל, שקט תעשייתי עם העובדים והתייעלות.

 

את המאורע שהוגדר על ידי כל הצדדים כ״היסטורי״ ציינו הבוקר (ג׳) בנמל חיפה בטקס חגיגי בהשתתפות שרי האוצר והתחבורה, הדירקטוריון וחברי הנהלת חברת נמל חיפה, ראשי הוועדים והעובדים וכן יו״ר ההסתדרות ונציגים בכירים רבים אחרים.

 

במסגרת סיכום העקרונות, הוחלט כי בתוך כחצי שנה, יפורסם מכרז למכירת 100% ממניות חברת נמל חיפה למשקיע אסטרטגי במטרה להכין את הנמל לתחרות הצפויה. במקביל להיערכות לכניסתו של משקיע אסטרטגי לנמל, ישודרגו באופן מסיבי תשתיות הנמל לרבות השקעה עתידית בהעמקת הנמל והכנתו לקליטת אוניות ענק.

 

עוד סוכם כי "חזית הים העירונית" תמומש וחברת נמלי ישראל (חנ"י) תתכנן את פיתוח נמל קישון מערב כאשר חברת נמל חיפה תהיה אחראית על הביצוע. וכן, נמל קישון מזרח יוחזר לידי נמל חיפה וישמש לפעילות מטען. כמו כן, יואץ התכנון של הרציף המזרחי ושל כרמל ב' כרציפי נמל עמוק - לאוניות מכולה ענקיות.

 

כחלק מההסכם החדש, סוכם כי משרד התחבורה יפתח דרכי גישה לנמל באופן שיאפשר תחרות שוויונית מול הנמל החדש. נושא נוסף שהוסדר בהסכם הוא העברת מחלקת הים לחברת בת ניטרלית בבעלות נמלי ישראל, בתוך חצי שנה מחתימתו, שתיתן שירותים לשני הנמלים, החדש והקיים, באופן שוויוני.  ההעברה תכלול את כל עובדי המחלקה ופעילותה.

 

כמו כן, כחלק מהיערכות הנמל לתחרות סוכמו צעדי התייעלות בסקטורים השונים בנמל הכוללים תכנית פרישה שתיכנס לתוקף בכפוף למינימום עובדים שיפרשו ואי קליטת עובדים בגינם, ביטול משרות לא יצרניות, שינוי מנגנון התגמול כך שיתמרץ עבודה יעילה יותר ושינוי נורמות עבודה נוספות, וזאת לצד הגנה מפיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב' למשך 10 שנים מרגע הפתיחה של הנמל המתחרה ויצירת רשת ביטחון לתשלומי הפרמיה של העובדים. ובנוסף, עובדים שיעבדו בחברה במועד ההפרטה, יקבלו מענק.

 

נציין כי כל הדוברים שיבחו את מנכ״ל הנמל מנדי זלצמן שנסיונו ומערכת היחסים שלו עם ועדי העובדים והאמון שהם רוחשים לו, תרמו רבות להסכם שנחתם, כמו גם לתרומה של יו"ר דירקטוריון נמל חיפה אשל ארמוני על המעורבות הרבה שלו, נסיונו בניהול מו״מ והמחויבות שראה בחתימה על ההסכם, הם שהביאו לתוצאה המיוחלת.

 

על כך אמר אשל ארמוני: ״ההסכם הוא הישג משמעותי לנמל חיפה. יש עוד אתגרים לצלוח כמו הסכם הפרישה והמכרז להפרטה. תחום הספנות מתרחב כחלק ממגמה עולמית ואנחנו מכשירים את נמל חיפה לנמל העתיד״.

 

ארמוני הוסיף: ״היה היריון ארוך ואני רוצה לברך את השרים הנכבדים שרי האוצר והתחבורה שעומדים מאחורי ההסכם הזה המהווה חלק מהמדיניות של הממשלה להביא לתחרות, לשיפור השירות, להורדת המחירים ולהגברת רמת החיים במדינה.

 

הוא ציין כי ״ההסכם הוא טוב כי הוא טוב לעובדים, לחברה ולמשק. כל הרעיון היה לייצר הסכם שמכין את הנמל לתחרות, בונה את התשתיות לעתיד ומשמר את הנמל הזה.

 

יו״ר נמל חיפה סיכם ואמר: ״השנה הייתה מעולה. וגם השנה הבאה ושאחריה יהיו טובות. וכשהתחרות תתחיל, נישאר חברה רווחית ואם נבצע את מה שיש בתכנית האסטרטגית, אז בשנים 2026-2027 נחזור לרווחיות שיש לנו כיום״.