נמל אשדוד ממשיך לעודד אוניות ירוקות

הנמל הצטרף בשנת 2012 למיזם, המאורגן על ידי ארגון הנמלים והמעגנות הבינלאומי, במסגרתו מקבלות אוניות שעומדות בתקן פליטות תמריץ כספי


12:42 ,10.02.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת נמל אשדוד ממשיכה גם בשנת 2014 לעודד הגעת אוניות ירוקות, כחלק מהמיזם הבינלאומי World Ports Climate Initiative (WPCI), אליו הצטרפה חברת הנמל ב-2012.

 

מדובר במיזם התנדבותי, המאורגן על ידי ארגון הנמלים והמעגנות הבינלאומי (IAPH) ומטרתו לשמור על איכות הסביבה בנמלים ובערי הנמל ולעודד הגעת אוניות בעלות פליטת מזהמים נמוכה באמצעות מתן תמריץ כספי.

 

חברת נמל אשדוד הינה היחידה בארץ המשתתפת במיזם, בו משתתפים נמלים מהגדולים באירופה ובארה"ב.

 

אוניות סוחר כפופות לתקנות ולאמנות של ה- IMO, שקבע תקן מרבי לפליטת מזהמים ולתכולת הגופרית בדלק. תקן ה-WPCI מחמיר יותר מתקן של ה-IMO באמצעות המדד הסביבתיEnvironmental Ship Index  (ESI), המחושב לכל אונייה.

 

מדד ESI מביא לידי ביטוי הפחתות בפליטות של תחמוצות חנקן, גופרית וגזי חממה, ומתקנים לניהול מושכל של משאבי האנרגיה באונייה. חברת ספנות המבקשת לקבל אישורESI  עבור אוניותיה, פונה ל-WPCI, מספקת נתונים טכניים על ביצועי מנועי האונייה, תכולת הגופרית בדלק המניע אותה ואת היערכותה לניהול מקורות האנרגיה באוניה, וכן נמדדת פליטת המזהמים בפועל (בדומה לטסט של רכב), כשבהמשך מחושב מדד ה-ESI לאונייה. המדד נע בין 0 ל-100 נקודות תיאורטית, כאשר ציון גבוה יותר מעיד על אונייה ירוקה יותר.

 

במיזם משתתפות למעלה מ-2,000 אוניות, כאשר המדד של מרביתן הינו עד 50 נקודות. על חברות הספנות לחדש את האישור לאוניותיהן מדי כחצי שנה.

 

חברת נמל אשדוד תעניק תמריץ כספי לאוניות מכולה ולאוניות גלנוע בעלות מדד ESI תקף של 31 נקודות ומעלה. סוכני  אוניות המבקשים ליהנות מתוכנית התמריצים, יגישו לחברת הנמל אישור ESI תקף לכל אונייה. שיטת התמרוץ בנמל אשדוד דומה בעקרונותיה למודל המיושם בהצלחה בנמל רוטרדם בהולנד, בהענקת סכום ידוע מראש ברמת אונייה, כשגובה התמריץ משקלל את מדד ESI של האוניה ואת אורכה.