נמל חיפה: אחרי התאמות ייחודיות ומאות שעות הדרכה הצלחה ל-TOS עם המטען הכללי

מערכת TOS של חברת NAVIS עברה התאמות ייחודיות כוללת כעת שליטה מלאה על כל תנועות המטען באנייה, בשטח הנמל, במשאיות וברכבות. ראיון עם עודד אור, מנהל פרויקט המעבר של המטען הכללי ל-TOS בחברת נמל חיפה


13:35 ,27.05.2019 מאת: מירב רונן

נמל חיפה סיים לאחרונה פרויקט של החלפת מערכת המידע לניהול שינוע מטען כללי, ולרגל השלמת הפרויקט האדיר שדרש היערכות במספר רבדי פעילות ערכנו ראיון עם עודד אור, מנהל פרויקט המעבר של המטען הכללי ל-TOS

 

אור מציין כי למרות שהמערכת פועלת באופן מלא ומשביע רצון מתחילת חודש אפריל עדיין יידרשו מספר חודשים של הסתגלות לעבודה על המערכת מכל הצדדים המעורבים, בין אם זה הנהלת הנמל, העובדים, סוכני המכס, חברות התובלה ואפילו חברת Navis שממשיכה לבצע שיפורים במערכת.  

 

אך אין ספק שמדובר בהישג כביר. חשוב לזכור כי מערכת ה-TOS החדשה מבית Navis בנמל חיפה החליפה למעשה מערכת ותיקה בשם ״מטענים״ שנכתבה על ידי רשות הנמלים לפני כ-35 שנה. המערכת החדשה הינה אותה המערכת בה משתמש הנמל כבר למעלה מעשור לניהול שינוע המכולות בתחומו, ואשר הוכיחה את עצמה היטב מאז יישומה.

 

מערכת TOS של חברת NAVIS האמריקאית כוללת שליטה מלאה על כל תנועות המטען באנייה, בשטח הנמל, במשאיות וברכבות. היא עוקבת ומתעדת את כל שלבי העבודה בנמל באמצעות מחשבים נייחים ועשרות מסופונים המחוברים ישירות למערכות הנמל ומתעדים את תנועות מלאי ״אונליין״. כמו כן מבוצע שיקוף מידע של תנועות המלאי דרך מסרים ללקוחות הנמל ולשאר השותפים בתהליך העבודה כדי לאפשר עדכון מהיר ויעיל.

 

המערכת משולבת עם מערך מסרים, המקיף את כל שותפי הסחר במדינת ישראל והוא שלב נוסף וייחודי בתחום המטען הכללי לנמל חיפה, בפרויקט נל״נ (נהג ללא נייר). מערך מסרים זה מעביר את כל תעבורת המידע בין הנמל לשותפיו למסרים אלקטרוניים במקום לניירת טרם הגעת הנהג לנמל, כפי שהוגדר בשיתוף תס״ק ים.

 

בשלב הראשון, שהופעל בתחילת מרץ, עבר כל ניהול השינוע של כלי הרכב אל מערכת ה-TOS. בשלב השני, שהופעל בסוף מרץ, עבר כל שאר המטען הכללי (כולל מתכות, צוברים, תבואות וכו׳) ביבוא, יצוא ושטעון לניהול מערכת ה-TOS ובכך הושלם המהלך.

 

עודד אור, מנהל פרויקט המעבר של המטען הכללי ל-TOS בחברת נמל חיפה מדגיש כי  ״מטען כללי שונה ממטען של מכולות אשר מזוהה במערכת כמטען יחיד שניתן לספור אותו. המטען הכללי בנמל חיפה מחולק לשלושה סוגים שונים כאשר כל סוג מוגדר עם מאפיינים שונים. מטען של כלי רכב דומה מאוד למכולה שכן מדובר במטען עם מספר יחידני ולכן התחלנו את המעבר עם כלי הרכב. לאחר מכן יש מטען כללי כמו ברזל שאותו ניתן לספור לפי יחידות אבל מטען של 1,000 יחידות ברזל יכול להיות מאוחסן בכל מיני מקומות בו זמנית, גם בנמל וגם מחוץ לנמל. צריך להגדיר את המטען הזה כך שניתן יהיה ׳לשבור׳ אותו על מנת שתהיה אפשרות לנהל אותו מטען בכמה אתרים בו זמנית. בנוסף, יש גם מטען בתפזורת שזה מטען מאוד ייחודי שכן עד שהוא לא יצא מהנמל ונשקל ביציאה כלל לא ניתן לדעת כמה גרעת מהמלאי של הצובר. מדובר במטען אמורפי וסופרים אותו לפי קילוגרמים, והמערכת צריכה לתת פתרון גם לכך״.

 

האוסקר של הנמלים

 

 

חשוב להדגיש כי נמל חיפה הוא הראשון בעולם המפעיל מסוף מטענים שלם בעזרת התוכנה של חברת NAVIS ואף זכה על כך בפרס יוקרתי מטעם היצרנית, בכנס העולמי האחרון שערכה החברה. הייחודיות נובעת מאופיו הייחודי של מסוף המטענים של נמל חיפה המטפל בשלל סוגי מטענים – תופעה ייחודית בעולם הנמלים בו בדרך כלל קיימים מסופים המוקדשים לפעילות של מטען מסוג אחד בלבד בדרך כלל.

 

אילו התאמות נדרשו להיעשות לטובת ההיערכות מול המטען הכללי?

 

עודד אור: ״התאמות רבות. נעשו הרבה שינויים במערכת כי למערכת היו יכולות בסיסיות של ניהול מטען כללי. המערכת לא ידעה למשל מה זה פקודת ׳מסירה ישירה׳ למשל. בנמל אמסטרדם למשל יש 40-50 טרמינלים ובתוכו טרמינל שמטפל רק במלט או בנייר בלבד. ישב פה מתכנת של החברה מספר חודשים, בנה פקודות והתאים למעשה את המערכת שלהם לעבוד עם מגוון של סוגי מטענים. אנחנו למעשה הנמל הראשון בעולם שעובד עם המערכת של Navis בכל סוגי המטענים, והם למדו פה הרבה, שדרגו את המערכת שלהם ועכשיו הם יכולים להציע אותה לנמלים אחרים״.

 

כיצד נערכתם לעלייה לאוויר של המערכת במטען הכללי?

 

עודד אור: ״זה דרש היערכות מאוד גדולה עם פרויקט הדרכה של מאות אנשים בכמעט 15 מקצועות שונים חלקם מחוץ לנמל כגון סוכני מכס, חברת שמירה, חברות מנייה, חברות התובלה - הדרכה מאוד מקיפה שכוללת עבודה מול מסכים חדשים, דורשת דיוק ועבודה מסודרת״.

 

מול אילו קשיים נתקלים כשעולים לעבודה מול מערכת TOS חדשה במטען הכללי?

 

עודד אור: ״זה דורש לעבוד בצורה מסודרת ויש לקוחות שקשה להם להתרגל למציאות הזאת. נהג בכניסה לנמל צריך להגיד מה הוא צריך לעשות בנמל ועד היום זה לא היה ככה. הנהגים היו מעמיסים גרעינים, מגיעים לשקילה ורק אז מגלים לאן הם נוסעים עם המטען. כל עולם הנהגים עבר למסרים וזה עולם מאוד מסודר ולוקח זמן להתרגל אליו. הדברים זורמים אבל לאט. אני מעריך שנתייצב על רמת שירות טובה מאוד תוך כמה חודשים״.