נשיא לשכת הספנות: הגענו להסכמות עם נמל אשדוד בנוגע לאחסון מכוניות

על פי ההסכמות שיזמה חברת הנמל היא לא תאחסן מכוניות במעברים וברציפים. ד"ר זבה: בין 20% ל-30% מהמכוניות בנמלים מאוחסנות לתקופה של למעלה מ-3 חודשים ללא ספק בגלל מחירי האחסון הנמוכים


10:54 ,10.05.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, הגיב להודעת רשות המסים על תיקון לתקנות מכס לפיו התקופה המרבית לאחסנת כלי רכב בנמלים לא תעלה על שלושה חודשים, וציין כי לשכת הספנות הגיעה להסכמות עם חברת נמל אשדוד בנוגע לאחסנת מכוניות בנמל. על פי ההסכמות שיזמה חברת הנמל היא לא תאחסן מכוניות במעברים וברציפים. "זה אמור להקל על העבודה בנמל ואנחנו מקווים שהדבר יביא לתפקוד משופר של הנמל", ציין ד"ר זבה. 

 

נזכיר כי היה זה נשיא לשכת הספנות אשר פנה בבקשה בחודש ספטמבר האחרון אל ראש מנהל המכס ברשות המסים, מר אבי ארדיטי, בנושא אחסון מכוניות בשטחי נמלי ישראל. ד"ר זבה הסב את תשומת לבו של מנהל המכס ברשות המסים למצב אחסון המכוניות בנמלים, וביקש מראש מנהל המכס כי לא יאשר אחסנת מכוניות בנמל מעבר לשלושה חודשים.

 

"תאר לך", כתב אז ד"ר זבה במכתב רשמי לאדריטי, "כי האחראים בנמל אשדוד מטילים מגבלות תפעוליות כגון הגבלת טעינה של מכולות ריקות לאניות - תופעה שגורמת להצטברות מספר הזוי של מכולות בכל המסופים העורפיים סביב הנמל. הגבלה זו פוגעת בזרימת הסחורות ומייקרת את השינוע בצורה ניכרת".

 

מנהל המכס ברשות המסים שמע את זעקתה של לשכת הספנות, אשר מייצגת, לצד יבואנים ויצואנים, את ענף הספנות בישראל, ונענה לבקשה, אך הדבר נעשה באופן הדרגתי וההגבלה לתקופת אחסנה מרבית של שלושה חודשים תיכנס לתוקף רק בינואר 2018.

 

ד"ר יורם זבה: "אני מאוד מצטער שזה נעשה בהדרגה ובאיטיות אבל אני לא רוצה להכאיב ליבואני הרכב. היבואנים הם חלק מאיתנו, ואנחנו בעד יבוא כלי רכב, אבל אנחנו רוצים שהנמלים יתפקדו כך גם לגבי סחורות אחרות".

 

מכוניות בנמל חיפה - הסרטון באדיבות דוברות חברת נמל חיפה 

 

ד"ר זבה הוסיף בשיחה עם מערכת PORT2PORT כי "על פי בדיקת המכס בין 20 ל-30 אחוז מהמכוניות שמאוחסנות בנמלים נמצאות שם תקופה של למעלה משלושה חודשים כך שמדובר בהחלט בכמות גדולה של מכוניות, ואין ספק שליבואני הרכב יש תמריץ מאוד ברור לאחסון בנמלים בגלל מחירי האחסון הנמוכים. כתוצאה מכך, נוצר פער גדול בין מספר המכוניות שנפרקות בנמל לבין המכוניות שנמסרות ללקוחות לאחר השחרור ותשלום המסים".

 

זבה: "ראוי להזכיר שגם בנמל חיפה מצטברות מכוניות עם השלכות דומות לאלה של אשדוד, אומנם במספרים קטנים יותר ובאפקט קטן יותר. אנחנו נקיים דיונים דומים לאלה שעשינו בנמל אשדוד גם בנמל חיפה ואני מקווה שהתוצאות תהיינה חיוביות". 

 

נזכיר כי על פי הודעת רשות המסים אתמול הורחבה הגדרת 'מחסן מסוף מטענים' והיא כוללת גם מחסן סגור ומחסן חצרים המיועדים לאחסנת כלי רכב בלבד, המיובאים באניות והמגיעים אליו בהובלה יבשתית לשם אחסנתם עד לשחרור או להעברה למחסן רכב. מרשות המסים נמסר כי תיקון ההגדרה מאפשר מתן רישיון מחסן רישוי והחלת תקנות המכס על המסופים החדשים שייפתחו, בכלל זה ביטוח, ערבויות, סמכות פיקוח ובקרה וכיו"ב.