עורף נמל חיפה: נדחה הדיון בוועדה לתכנון ובנייה

עינת קליש רותם, ראש העיר החדשה של חיפה, הביעה בדיון אתמול התנגדות נחרצת לשתי התכניות של חנ״י להקמת מתחמי אחסון סחורות ועורף נמל בשטח של מאות דונמים במרחב נחל הקישון. הוועדה תשוב ותתכנס לאחר שייבחרו חברים חדשים לוועדה המקומית


12:52 ,27.11.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ראש העיר החדשה של חיפה הגיעה אתמול לישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה-חיפה והביעה התנגדות נחרצת לשתי התוכניות שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ״י) להקמת מתחמי אחסון סחורות ועורף נמל בשטח של מאות דונמים במרחב נחל הקישון. ״הפיכת מפרץ חיפה לאזור של מחסנים היא הדבר הכי גרוע למטרופולין״, ציינה קליש רותם לאחר ששתי התוכניות הוצגו בדיון.

 

מהוועדה לתכנון ובנייה חיפה נמסר אתמול כי ״הוועדה קיימה היום דיון בשתי תכניות שהוגשו על ידי חברת נמלי ישראל אשר נותנות מענה לצרכים השונים של הנמלים כגון אחסנה, מיון והפצה של מגוון הסחורות, דבר שחשוב לשוק הייבוא והייצוא של מדינת ישראל. הוועדה שמעה את נציגי מגישת התכנית וכן את עיריית חיפה, רשויות וגורמים בעלי עניין נוספים.

 

״לאחר ששקלה את מכלול השיקולים והנושאים שעלו בדיון, החליטה הוועדה לשוב ולהתכנס, זאת כדי לתת לעיריית חיפה ולוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה הזדמנות להתייחס לתכנית ולהציג המלצה בעניינה״.

 

תכניות חנ״י לעורף נמל חיפה כוללות הקמת אתרי אחסון משני עברי נחל הקישון בשטח של 534 דונם הכולל גם את ׳מתחם 95 דונם׳ הגובל בגדה הדרומית של נחל הקישון. תכנית נוספת מייעדת כ-350 דונם לעורף נמל במתחם בית הספר הטכני.

 

עמדתה של קליש רותם מנוגדת לחלוטין לעמדת העירייה בתקופת כהונתו של יונה יהב שתמכה בפיתוח שטחי עורף נמל במפרץ וראתה בהם מנוף כלכלי לעיר. קליש רותם ציינה בעבר כמו גם אתמול בדיון כי לדעתה דווקא שדה תעופה יכול להיות מנוע צמיחה וציינה כי תכניות חנ״י עבור עורף הנמל ״יכולות לחרב את עתידו של שדה התעופה״.

 

מיכל טוכלר אהרוני, סמנכ״ל תכנון אסטרטגי בחנ״י, הביעה במהלך הדיון התנגדות לרעיונות שהציעה מתכננת המחוז: חיפה היא עיר נמל שצמחה סביב הנמל עם הרבה יתרונות כלכליים הנובעים מכך. בשרשרת הלוגיסטית סביב הנמל קיימות חוליות שצריכות להיות כמה שיותר קרובות לנמל. יש פעילויות שאם מרחיקים אותן 100 מטר בלבד מהנמל זה כבר מייקר את המוצר לאזרח. במפרץ חיפה עורף הנמל צריך לשבת הכי צמוד לגדר הנמל. כל ההצעות האחרות לשטחי עורף נמל שהועלו במשך השנים האחרונות לא צלחו״.

 

גם השירות המשפטי של חנ״י הביע במהלך הדיון התנגדות נחרצת לדחיית הדיון בנימוק שלפיו ״אנו לא רואים בבחירות סיבה שלא לקיים את הדיון״.

 

כאמור, בסיום הדיון התכנסה הוועדה המחוזית לישיבה פנימית, שבסיומה החליטה לשוב ולדון בשתי התוכניות לעורף נמל לאחר קבלת עמדתה המפורטת של הוועדה המקומית המורכבת מחברי מועצת העיר החדשה.