פגישה קריטית בטרם השבתה בנמלים

יו"ר ועדי העובדים בחיפה ובאשדוד ייפגשו עם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. על הפרק: רציפים פרטיים, הסכם שכר שפג, עובדי קבלן ותשלומי הפנסיה של העובדים


00:00 ,22.01.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

היום (א') אחר הצהרים ייפגשו ראשי הוועדים של נמלי חיפה ואשדוד בתל אביב עם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות לפגישה בצל איומי השבתה בנמלים.

יו"ר ועד עובדי נמל חיפה מאיר תורג'מן הגדיר היום, בשיחה עם PORT2PORT, במילים "מבחינתי, אני דורש השבתה מיידית".

מדובר בפעם הראשונה מזה מספר שנים שוועדי שני הנמלים התאחדו תחת מטרה משותפת. איומי השביתה נסובים על שלושה נושאים עיקריים: ב-31 בדצמבר 2011 פג תוקפו של הסכם השכר הקיבוצי והוא לא חודש מאז; תנאי הפנסיה של העובדים, במיוחד של עובדי נמל אשדוד; וההקמה המתוכננת של רציפים פרטיים.

זאת ועוד, בפגישה היום יועלו תשלומי הפנסיה של העובדים. גורם המקורב לוועדים אמר היום שהזכויות, במיוחד של עובדי נמל אשדוד, הינן "מחפירות. האוצר עבד עליהם. בחיפה היו קצת יותר ערים מאשר באשדוד, אבל בגלל שהם מרוויחים לא רע, אף אחד לא שם לב".

לדברי אחד המשתתפים, הרציפים הפרטיים – וליתר דיוק, פניית שר התחבורה ישראל כץ לאחרונה לעובדי נמל אשדוד לקבל 5% מהבעלות העתידית על אותם רציפים, שהופיעו בדוח טרכטנברג – הם אלה שגרמו לעובדי שני הנמלים להתאחד ולצאת למאבק.

תורג'מן: "רציפים פרטיים לא יקומו, נקודה. ההצעה של כץ היא שוחד. זה קו אדום. אנו לא התגרינו בהם, לא דרשנו העלאות שכר, כלום. בנמלים לא יהיו עובדי קבלן כמו שיש במספנות ישראל. לנושא הזה אפשר להוסיף את ההתערבות במועצות הייצור".

יצוין שמועצות הייצור הן גופים משותפים לעובדים ולהנהלות הנמלים, בהן מתקבלות החלטות משותפות בדבר תנאי השכר של העובדים.

תורג'מן התייחס גם להסכם השכר שפג בחודש דצמבר: "האוצר היה יכול לאשר את הסכם השכר, אבל בחר שלא לעשות זאת. הם חיפשו מלחמה. אנחנו ניתן לאוצר אולטימטום של עשרה ימים כדי שייקחו בחזרה את כל הניירת שהעביר לנו".

בוועדים ציינו שאנשיהם התריעו מספר חודשים לפני שפג תוקפו של ההסכם, אולם האוצר בחר שלא להגיב בזמן.

יו"ר ועד העובדים של נמל אשדוד אלון חסן לא ענה לפניית PORT2PORT.

אמר יועץ התקשורת של הוועדים יוסי ליבוביץ: "הוועדים רציניים מאוד. עצם העובדה שהם מתאחדים ומקימים ועד, לראשונה מזה שש שנים, שמים כסף ושוכרים יועץ אסטרטגי, מראה על הרצינות שלהם".

דובר משרד האוצר בועז שטמלר: "טרם הסתיים הסכם השכר. פניית ההסתדרות בנושא התקבלה לאחרונה. נציגי הוועדים יקיימו משא ומתן עם הנהלת חברות הנמל כמקובל".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.