פפו ספנות זכתה במכרז להפעלת נמל אילת

שר האוצר שטייניץ: מבחינתנו הצלחת המהלך בנמל אילת פותחת את הדלת למהלכים נוספים של התייעלות והפרטה בעתיד גם בנמלי חיפה ואשדוד


18:40 ,06.11.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

יש זוכה במכרז להפעלת נמל אילת – חברת "פפו ספנות" – לתקופה של 15 שנים. לחברת "פפו ספנות" האופציה להארכה ב – 10 שנים נוספות וזאת בתנאי שתעמוד ביעדים שהציבה המדינה במסגרת המכרז. נזכיר כי הבעלות על המקרקעין נשארת בידי המדינה ולזכיין, פפו ספנות, ניתנת הזכות להפעלת הנמל בלבד. 

במשרד האוצר ציינו כי חברת "פפו ספנות" זכתה בזיכיון על פי כתב הסמכה, שבו הגדירה המדינה את כל החובות והזכויות של החברה כחלק מתפעול נמל אילת ובהתאם לצו האינטרסים המבטיח את השמירה על האינטרסים הלאומיים, כלכליים-ביטחוניים של מדינת ישראל בנמל אילת.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אמר: "אנחנו מקווים שהמהלך יתרום תרומה משמעותית לפיתוח נמל אילת, לעיר אילת, ולפיתוח הנגב כולו. מבחינתנו הצלחת המהלך בנמל אילת פותחת את הדלת למהלכים נוספים של התייעלות והפרטה בעתיד גם בנמלי חיפה ואשדוד".

דובר משרד האוצר ציין כי העברת הניהול התפעולי של נמל אילת לידיה של חברה פרטית הינו צעד נוסף בהשלמת השינוי הנדרש בנמלי ישראל. "העברת זיכיון הפעלת הנמל לחברה פרטית תביא לפיתוח ולמימוש הפוטנציאל האסטרטגי והכלכלי הגלום בו למשק ולענף. העברת הזיכיון לידיים פרטיות תחזק ותגביר את התחרות בענף הנמלים בישראל, תייצר ערך לצרכן הישראלי, ליצואנים, ליבואנים ולכלל המשק הישראלי. כל זאת, באמצעות התייעלות, העלאת רמת השירות, הפחתת תעריפים למשתמשי הנמל, שיווק שירותי נמל וגיוונם, ובכלל זה יצירת קווי הובלה חדשים לרבות קווי מכולות, דרך אילת. לשם כך התחייבה החברה לפתח את תחום המכולות, תחום המהווה תנאי למימוש האופציה להארכת הזיכיון".

כזכור, בחודש ספטמבר הוגשה הצעת מחיר על-ידי "פפו ספנות" בסך של 100 מיליון ₪, בגין החזקת הזיכיון לתקופה של 15 שנה, ובתוספת של 90 מיליון ש"ח עם מימוש האופציה להארכת הזיכיון ב - 10 שנים נוספות. התמורה הכוללת שתקבל המדינה בעבור העברת הזכות לניהול ותפעול הנמל ל-15 שנים הבאות, תינתן במספר שלבים: מחיר התחלתי במזומן בסך 105 מיליון ₪, בנוסף ישולמו עוד 15 מיליון ₪ כתלות במחזור ההכנסות של החברה, מעל רף הכנסות שמשקף את ההכנסות בשנים האחרונות בנמל, ותוספת של 105 מיליון ₪ שישולמו למדינה עם מימוש האופציה ל-10 שנים נוספות.

נציין כי בראש הוועדה הבין-משרדית עומד מ"מ מנהל רשות החברות - רוני פרידמן, וחברים בה משנה למנהל רשות החברות - מאיר שמרה, היועץ המשפטי של משרד האוצר - עו"ד יואל בריס, סגן בכיר לחשבת הכללית במשרד האוצר - אבי גבאי, וסגנית היועצת המשפטית ברשות החברות - עו"ד אביטל בירגר המשמשת כיועצת המשפטית לוועדה. משקיפי הוועדה: נציג משרד התחבורה ונציגי רשות הספנות והנמלים.