שתי חברות ענק אמריקאיות מתעניינות בהקמת מסופי המכולות החדשים

מחר היה אמור משרד התחבורה, שמעוניין להקים מסופים בחיפה ובאשדוד במקביל, לפרסם את המכרז להקמת וניהול המסופים. מסתמן שהפרסום יידחה לאור המחלוקת עם משרד האוצר, המעוניין בהוצאת מכרז להקמת מסוף אחד


00:00 ,30.06.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

שתי חברות ענק אמריקאיות, המתמחות בניהול ובהפעלת מסופי מכולות, מגלות עניין בגישה במכרז לבנייה ולהפעלה של מסופי מכולות בצמוד לנמלי חיפה ו/או אשדוד.

את הדברים חשף מתן חודורוב בחדשות ערוץ 10.

שתי החברות האמריקאיות, Ports America ו-SSA Marine, מפעילות עשרות מסופי מכולות, בעיקר בארצות הברית. על פי המסתמן, במידה ואחת מהן תזכה במכרז (או שתיהן, במידה ויוחלט על בניית שני טרמינלים) בכוונתן להפעיל במסופים החדשים מרכזי שטעון אזוריים.

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה אמר בשיחה עם "PORT2PORT" שאין בידיו כל מידע מעבר למה שפורסם, אולם בהתייחסו לשתי החברות הוא הבהיר שמדובר בחברות גדולות ומנוסות, "עם קבלות" בהפעלת מסופי מכולות מהגדולים בעולם, בעיקר בארצות הברית.

חברת Ports America, שמשרדיה המרכזיים נמצאים בניו ג'רזי, היא חברת ניהול הנמלים הגדולה בארצות הברית, המנהלת 42 נמלים ב-80 יעדים במדינה. לחברה יש את היכולת לטפל בכל סוגי המטען, כשב-2012 היא שינעה 12.7 מיליון TEU, 2.5 מיליון כלי רכב, 8.9 מיליון טון מטען כללי ו-1.6 מיליון נוסעים באוניות נופש.

לדברי זבה, בין השאר מפעילה Ports America את מסופי המכולות בנמל ניוארק, ניו ג'רזי, המתפרשים על פני כ-760 דונם. הוא הוסיף, שבין לקוחות החברה הגדולים ניתן לציין את ענקית הספנות MSC.

חברת SSA Marine שוכנת בסיאטל, וושינגטון. על פי מידע שהוציאה החברה, היא וחברות הבת שלה מטפלות ביותר טרמינלים מאשר כל חברה אחרת בעולם. מלבד ארצות הברית, החברה מנהלת מסופי מכולות גם במקסיקו, פנמה, קולומביה, צ'ילה ווייטנאם.

יצוין שמחר (ב') חל תאריך היעד בו אמור היה משרד התחבורה לפרסם את המכרז להפעלת הטרמינלים החדשים, אולם ל"PORT2PORT" נודע שככל הנראה יפורסמו המכרזים מספר ימים מאוחר יותר. זאת לאור העובדה שהנושא מונח לפתחו של ראש הממשלה, שאמור להכריע במחלוקת בין משרדי התחבורה והאוצר. בעוד שהשר ישראל כץ מעוניין שיוקמו במקביל שני טרמינלים, בסמוך לנמלי אשדוד וחיפה, מעוניין שר האוצר להקים, מסיבות כלכליות, רק טרמינל אחד, כשהשני יידחה למועד בלתי ידוע.