Cosiarma מפסיקה פעילות בקו היצוא החקלאי דרך נמל סט

החברה חכרה שתי אוניות להובלת תוצרת חקלאית לצפון אירופה תחת הסכם עם צים, כרמל וסוכנות ישראלית-סקנדינבית. במקביל הגבירו Seago ו-Valmer את השירות דרך נמל פוס


00:00 ,08.04.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת Cosiarma, שהפעילה בחכירה שתי אוניות מתמחות, ה-Cala Pira וה-Cala Paradiso, להובלת תוצרת חקלאית ביצוא מישראל לצפון אירופה, הודיעה על הפסקת הפעילות בקו החל מאמצע חודש אפריל.

הפסקת הפעילות של החברה מצמצם את התחרות על יצוא התוצרת החקלאית לצפון אירופה.

בעבר שירתו האוניות את אגרקסקו. לאחר קריסתה, נחתם בחודש ספטמבר 2011 הסכם בין Cosiarma לבין חברות הספנות צים, כרמל שירותי ספנות וחברת סוכנות ימית ישראלית סקנדינבית (ראו ידיעה נוספת בנושא).

במסגרת הקו (Cosmed) פקדו שתי האוניות בפקידה שבועית ישירה את נמלי אשדוד וחיפה בזמנים קבועים, ומהן לנמל סט בצרפת, משם שונעה התוצרת יבשתית לכל רחבי אירופה.

המבנה הייחודי של האוניות החכורות איפשר לטעון 4,100 פאלטים בבטן האונייה, 630 TEU על הסיפון, כשלרשות כל אונייה עמדו 144 פלאגים למכולות קירור.

חקלאים ויצואני תוצרת חקלאית הביעו השבוע מורת רוח על סגירת הקו. לדבריהם השירות אפשר להם לייצא תוצרת חקלאית ברמת מחירים לא גבוהה לדרום צרפת ולצפון אירופה בלוח זמנים קבוע, ואף היווה תחרות לקווים מתחרים שחדרו לשוק לאחר תחילת הפעילות של Cosiarma. עתה, אמרו, קיים חשש בנוגע לרמת המחירים בקו וכן לאפשרות של קבלת חלונות קבועים.

סמנכ"ל כרמל שירותי ספנות יוני ניאגו מסר שהחברות כרמל שרותי ספנות וצים יחזרו לתת את השירות ליצואני התוצרת החקלאית עם שתי אוניות, כל חברה עם האונייה שלה.

סמנכ"ל ספנות בצים רפי בן ארי: "השירות שנתנו עם Cosiarma היה הכי טוב בשוק מבחינת פקידות, זמני הפלגות ויום קבוע בשבוע. לדרישה שלנו, Cosiarma היתה היחידה גם שפקדה את אשדוד, משהו שאנו נמשיך מעתה לעשות. אנו נפעיל אוניית מכולות, ללא פלאטים. אנו נמצאים במשא ומתן עם לקוחות בנוגע להמכלת חלק מהפלאטים שלהם ביצוא לאירופה. לאונייה שתפעל בקו תהיה בעלת מספר מספיק של פלאגים בכדי לענות על דרישות הלקוחות".

בן ארי הוסיף שבמהלך השנתיים האחרונות, הצליחה צים לגייס הרבה לקוחות חדשים של יצואני תוצרת חקלאית.

המתחרים: "הדבר לא תפס אותנו בהפתעה"

ערן חסיד, מנהל קו התוצרת החקלאית לנמל FOS של חברת Valmer המפעילה שירות מתחרה התייחס לדברים: "הדבר לא תופס אותנו בהפתעה. לקראת העונה החקלאית הבאה, הזמנו מכולות קירור נוספות והגדלנו את הצי שלנו ב-400 מכולות. במקביל אנו עושים כל מיני פעילויות הכרחיות מול הרשויות בצרפת. אנחנו מתכוננים לעונה הבאה בידיעה שהשער הראשי יהיה נמל פוס ובכל אונייה שלנו יש 150 פלאגים. אנחנו גאים להיות הראשונים שהציגו את פוס ושמחים שהאחרים הלכו בעקבותינו".

חסיד מסר, שבעונת היצוא החקלאי האחרונה הובילה Valmer עשרות אלפי משטחי תוצרת חקלאית ומאות מכולות קירור.

גם חברת Seago מקבוצת מארסק הפעילה בשנה האחרונה קו מתחרה. אמר מנכ"ל החברה בישראל גיא וולף: "אנחנו נמצאים במהלך ארוך טווח לקו של פוס. כשמדברים על יכולות הובלה בקירור, אין ספק שאנחנו השחקן המשמעותי בקו הזה. נמשיך להפעיל את הקו באופן שנתי, גם מחוץ לעונת הקירורים, תוך שימת דגש גם על השוק היבש. השירות שלנו מבוצע באוניות מאוד גדולות יחסית לסחר הזה, והן לא ברות השוואה למתחרים. אנחנו בונים לעתיד בכדי להתמודד עם כל מה שהסחר הזה יביא.

"אם מסתכלים על חברת Seago מקבוצת מארסק, בשוק החקלאי אנחנו בהחלט ערוכים לתת פתרונות לכל דבר ומפעילים קו שבנוי על לוח זמנים שמאפשר הגעה בזמן לצפון אירופה דרך צרפת. אותו הדבר בשוק היבש. לוח הזמנים שלנו מאוד אמין, עם פקידה שבועית קבועה".