גוברים הקולות: אפשרו תקופת הסתגלות לתקנות IMO 2020

התקנות המחייבות שימוש בדלקים דלי גופרית בריכוז של עד 0.5% גופרית, וזאת החל מה-1 בינואר 2020 – בעוד חמישה חודשים. אינדונזיה הכריזה כי תתיר שימוש בדלקים מזהים במים הטריטוריאליים שלה ומדינות נוספות שוקלות צעדיהן


12:04 ,31.07.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

קולות גוברים בקרב תעשיית הספנות מביעים חשש מנושאי בטיחות הקשורים לדלקים דלי גופרית העומדים בתקנות IMO 2020, ומבקשים להחיל תקופת הסתגלות החל מה-1 בינואר 2020 – התאריך בו התקנות המחמירות אמורות להיכנס לתוקף – ולהגדיר תקופת הסתגלות במסגרתה לא ייאכפו התקנות לשימוש בדלק דל-גופרית בריכוז של עד 0.5%.

 

נציין כי אינדונזיה הצהירה לאחרונה כי בשל האיום נסיקת מחירי דלקים דלי-גופרית היא תמשיך להתיר שימוש בדלק בריכוז 3.5% גופרית עבור אניות הנושאות את דגלה בתחום המים הטריטוריאליים שלה אחרי 1 בינואר, וזאת עד אשר מחירי דלק דל-גופרית וזמינותם לשימוש ישתפרו.

 

מדינות נוספות שוקלות גם הן צעדיהן, ושולחות מסרים מודאגים לעבר מטה ארגון הספנות הבינלאומי IMO בלונדון. נציין כי כל 91 המדינות שחתמו על אמנת MARPOL, נספח V1 – וישראל ביניהן - מחויבות לאכוף את הרגולציה החדשה במים הטריטוריאליים שלהן במסגרתה חל איסור על שימוש בדלק שתוכן הגופרית שבו עולה על 0.5%, אולם מספר מדינות קוראות להחלה של ״תקופת אכיפה רכה״ החל מה-1 בינואר.

 

נציין כי קיים לכך תקדים: תקנות VGM לשקילת מכולות היו אמורות להיכנס לתוקף ב-1 ביולי 2016 אך מספר רשויות התעלמו מהתקנות ולא אכפו אותן בשבועות הראשונים של כניסת התקנות לתוקף, וזאת על מנת למנוע כאוס בנמלים ולאורך שרשרת האספקה.

 

נזכיר כי נותרו רק חמישה חודשים לכניסת תקנות IMO 2020 לתוקף ויש עוד עבודה רבה לעשות עבור אניות שאינן מצוידות במערכות סקארברים לניקוי פליטות אשר מאפשרות להמשיך ולצרוך דלק רגיל (ומזהם) בכל מקום בעולם למעט באזורי SECA – אזורים ימיים בהם האכיפה חמורה במיוחד.