"די עם המצב שאוניות מחכות לנמל"

כל ראשי מגזר הספנות והנמלים התכנסו הבוקר (ג') ביום הספנות הישראלי שערכה לשכת הספנות. על נמלים חדשים, דאגה לעובדים, רפורמות, שינוע יבשתי של סחורות, סחר חוץ וענף יעיל במיוחד


15:05 ,20.10.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

כל בכירי ענף הספנות בישראל התכנסו הבוקר (ג') ליום הספנות הישראלי, שנערך ביוזמת לשכת הספנות.

 

נשיא הלשכה ד"ר יורם זבה בירך את הנוכחים ואמר שזהו "יום חג, בו כל העוסקים בענף מגיעים להתעדכן, עם מספר שיא של משתתפים המהווים את המשענת הכלכלית של מדינת ישראל".

 

אמר ח״כ מיקי זוהר, יו"ר הלובי של לשכת הספנות בכנסת: "ישראל כץ הוכיח שהוא ללא ספק שר התחבורה הטוב ביותר שהיה אי פעם. נבחרתי לייצג את לשכת הספנות בכנסת. לתפקיד יש ערך חשוב ומהותי. הפתרון של יוקר המחיה מצוי בידינו, חברי הכנסת. שר התחבורה התחיל בתהליך רצוי להקמת שני נמלים, מה שעשוי להשפיע על הוזלת יוקר המחיה. יש להעמיק ולשדרג את הנמלים הקיימים כדי להתחרות. אם לא נשדרג את הנמלים הישנים, לא נוכל להביא לתחרות עם החדשים. אמרתי לשר: המצב בנמל אשדוד לא סביר. לא ייתכן שימתינו בכל כל עשרות אניות על עוגן. הפתרון יכול להגיע דווקא מנמל חיפה. נמל חיפה הוא נמל מדהים ואני מציע לאורי יוגב לבוא לבקר שם. הוא נמל איכותי וטוב והפתרון מצוי שם על ידי הוזלת מחיר הניוד מנמל חיפה למרכז הארץ. אם תבקש, אדוני השר, מרככת ישראל להוזיל את עלויות ההובלה, ניתן יהיה לנייד אוניות לנמל חיפה. אם זה יתממש, כל אחד מהאזרחים ירגיש את זה בכיסו וכך נסייע בהוזלת יוקר המחייה".

 

ראש עיריית חיפה יונה יהב: "מעולם לא היה שר בממשלת ישראל שתרם לפיתוחה של חיפה כמו ישראל כץ. אלו לא דברים מהשפה אל החוץ. כל מי שמתנהל בכבישים ורואה כיצד מתחיל כאן להיבנות הנמל החדש, יודע שחיפה, בזכות השר כץ, תעמוד במקום אחר לגמרי. תודה לשר כץ. מסכים עם מה שאמר ח״כ זוהר. חיפה זה הנמל היעיל ביותר ומנדי (זלצמן) מנהל איתו ביד רמה. גם אם יש ויכוחים, הם משניים נוכח התוצאות. חייבים להסיט מטענים לחיפה למען עתיד הצפון בישראל. אנו רוצים למצב עצמנו כעיר של ספנות וים וחשוב שהמפגשים הללו מתקיימים. עצם העובדה שהנמל החדש נבנה, תשחרר חלק מהנמל המערבי ונוכל להקים את חזית הים ובכך נפתח את העיר חיפה".

 

שר התחבורה ישראל כץ (ראו גם ידיעה נפרדת): כולנו שותפים לכל ענף התובלה הימית. זו השנה השביעית שלי בתפקיד. הצבנו יעדים; רובם הושגו וחלקם בביצוע. אני רואה את כל מה שקורה בנמלים הקיימים. אני מברך את נמל חיפה על כניסת האניה gustav maersk הגדולה ביותר שנכנסה עד כה. כמובן ששדרוג והעמקת הרציף בנמלי חיפה ואשדוד רק יוסיפו יכולת לקלוט עוד אניות גדולות. אנו עושים כמיטב יכולתנו למען ספנות העתיד. הדבר המשמח הוא שלא רק הבניה החלה ולא רק שיש זכייניות בשלבי התארגנות, אלא, בכל הדרכים, הכבישים והמסילות, אנו, על כל זרועות הממשלה, משדרגים ומחברים מ/אל הנמל".

 

ד״ר יורם זבה: "ישראל היא מדינת סחר חוץ קלאסית. מיקומה של ישראל בסמוך לנתיבי הסחר הראשיים מהווה ברכה גדולה מצד אחד ואתגר עצום מצד שני. כל חברות הספנות פוקדות את ישראל עם שירותי ספנות תובעניים במיוחד. כ-5,700 פקידות בשנה, מהן 2,164 במכולות. לצערי, רק כ- 4% מהן הם על אניות בבעלות ושליטה ישראלית.

 

"הספנות פועלת תחת משטר קפדני, שלא מאפשר תיאום מחירים, אלא רק שיתופי פעולה ובריתות. הענף נחשב לאחד היעילים בעולם והוא מקדים בכעשר שנים את הענפים האחרים המשלימים אותו - תובלה יבשתית ונמלים.

 

"בהשוואה לארצות אחרות, ענף המכולות מאוד מפותח בישראל. בתורכיה, עם 80 מיליון תושבים, המחזור השנתי הוא 4 מיליון TEU בלבד, לעומת 2.5 מיליון בישראל. בהודו המתפתחת, עם 1.2 מיליארד תושבים שם יש 8 מיליון TEU בלבד. פשוט מדהים.

 

"הסחר העולמי והישראלי גדלים בכל שנה במספר אחוזים. לשר התחבורה: התחזית שלך ושל חנ״י היא בחסר. זה לא יקרה בן לילה. אין לך מה לדאוג. נשארו עוד תשתיות לפיתוח. לשכת הספנות מאמצת את הנוסחה שהנמל צריך לחכות לאניות. הוא חייב לעבוד שלוש משמרות מלאות. יש לכך עוד דרך ארוכה והסכמים שצריך לבצע גם רוויזיה, אבל זו הדרך הנכונה. די עם המצב שאניות מחכות לנמל.

 

"כל הנמלים בעולם רווחיים וכולם עובדים תחת ביקושים תנודתיים. את התשתית יש לתכנן לפי העומס המוגבר. שניהם, המוגבר והמפוחת הם מחזוריים. אם חברות הספנות היו עובדות לפי הקונספציה של נמלי ישראל כיום, הסחר העולמי היה נעצר לפרקי זמן.

 

"יש לדואג לתחרות גם בתחום הצובר. יש להביע תמיהה לגבי השעיית הפיתוח של המסוע באשדוד. למי שמפקפק בצורך לייבא גרעינים בקצב קבוע, יש להתבונן בתחזיות. קיים מחסור קבוע של עובדים בנמלים. זה גורם לנזקים. ֿהאיתנות הפיננסית של הנמלים משנת 2005 היא מטופשת, ולא רק בגידול במטענים באופן טבעי מבלי שהנמלים נלחמו עליהם.

 

"אני חייב לציין שכיום הנהלת אשדוד מרימה את הכפפה ומנסה לשפר את השירות. אנו עומדים מאחוריה ותומכים בה. לגבי יבואן ויצואן, לא מספיק רק הובלה ימית. כל החוליות חייבות לעבוד ביעילות כדי שהתוצאה תהיה אופטימלית. אנו נפעל בשת״פ בין כל ענפי השרשרת אספקה על מנת לספק את המטרה הזו. כאזרח, פיתוח צפון המדינה, היא אנטרס חשוב ומשימה לאומית".

 

ליד שולחן הנשיאות של הכנס ישבו שר התחבורה ישראל כץ; ח"כ מיקי זוהר, ראש עיריית חיפה יונה יהב, ראש עיריית טירת כרמל אריה טל, ראש עיריית קרית אתא יעקב פרץ, ראש עיריית נשר אבי בינמו, מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, רם בלניקוב, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה משה עברי-סוקניק, מנכ"ל צים רפי דניאלי.