הוכרז סכסוך עבודה בצים

העובדים חוששים שבקשת החברה מהמדינה לוותר לה על מניית הזהב תביא להפסקת הפעילות בישראל, השינויים הארגוניים שמבקשת צים לערוך וכן טוענים לחתירה תחת העבודה המאורגנת בחברה


14:42 ,12.03.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

עובדי צים הכריזו הבוקר (ד') על סכסוך עבודה. יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות במרחב חיפה יצחק בלס העביר את ההכרזה למחלקה ליחסי עבודה במשרד הכלכלה.

 

הנושאים העיקריים הנמצאים במחלוקת הם: בקשת צים מהמדינה לאשר לה ויתור על מניית הזהב. לטענת העובדים, פירוש הדבר הוא הפסקת העבודה בישראל והעברתה לחו"ל וכן מהלכים להשלמת הסדר החוב של צים, במסגרתם יועברו חלק הארי של האוניות מבעלות צים לבעלות בעלי החוב, תוך ויתור על השירותים הניתנים בישראל.

 

עוד טוענים העובדים שלצים כוונה לבצע שינויים ארגונים ובסדרי העבודה שיש להם השלכות על העובדים, מבלי שהחברה מוכנה לחשוף אותם בפני העובדים ואף אין לה כוונה להיכנס איתם למשא ומתן.

 

בנוסף טוענים העובדים שצים מבצעת מהלכים על מנת לפגוע בתשתית הארגונית וחותרת תחת אושיות העבודה המאורגנת, בכך שהיא קולטת עובדים בחוזים אישיים ועובדים במיקור חוץ, כשבמקביל מפטרת צים עובדים מאורגנים ופועלת נגד עובדיה בישראל.

 

אמר יו"ר ועד עובדי צים אבי שטרית: "צים החלה לצמצם את הפעילות בארץ ומתכננת לצמצמם עוד, בעקבות הסדר החוב המתגבש. בסופו של דבר, זה יביא לחיסול העבודה בישראל ויחד עם זה גם לחיסול הספנות הישראלית. אנחנו חושבים שקודם כל, המדינה היא שתפסיד מכך, וכמובן שפרנסתם של כ-4,000 עובדים במעגל הראשון והשני. צים היא חברה ישראלית, עם עובדים ישראלים. ברגע שהחברה הגישה למדינה בקשה לוותר על מניית הזהב – במידה והמדינה תוותר, זה יהיה אסון כלכלי ובטחוני ממדרגה ראשונה, שיגמור את הספנות הישראלית. מניית הזהב שומרת, למעשה, שצים תישאר חברה ישראלית, בניהול של דירקטוריון ישראלי".

 

בחודש פברואר שלח מנכ"ל צים רפי דניאלי מכתב ליו"ר ההסתדרות עופר עיני ולראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אבי ניסנקורן, בבקשה שיגרמו לחזרתם לשולחן המשא המתן של העובדים.

 

לטענתו, למרות בקשות חוזרות ונשנות מצד ההנהלה, "מסרב בכל תוקף ועד העובדים להיפגש עם ההנהלה, על מנת להגיע להסכמות משותפות בנוגע לשינויים הנדרשים בהסכמים הקיבוציים, שחיוניים להמשך תפקודה של צים וליציאתה מהמשבר".

 

בתגובה ענה יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה רפי מסט לדניאל: "ניסיוננו המר, שהסכמים שנחתמו ביננו לבין החברה רק לאחרונה אינם מקוימים. התחייבויות בסיסיות להענקת דרגות שכר לעובדים אינם מקוימות, למרות הסכם חתום ולמרות שמדובר בהלנת שכר; תוספות שכר, אשר נציגות העובדים הסכימה לדחותן משנים קודמות ושניתנה התחייבות בהסכם האחרון לשלמן – גם הן לא משולמות. איזה תועלת יש, אם כן, בקיום ישיבות עם הנהלת החברה, שסופן בהסכמים, כאשר ממילא אין החברה מקיימת את התחייבותה, ורק גובה מהעובדים את חלקן בהסכמים"".

 

בנוסף דרש מסט מדניאלי לקבל מידע בדבר כוונת צים לבצע מהלך שיש בו השפעה ישירה או עקיפה על זכויות העובדים, בכדי שהעובדים יוכלו להביע את עמדתם בנושא. הוא הבטיח, שמייד עם קבלת ההתחייבויות, ייכנסו העובדים להמשך המשא ומתן עם ההנהלה. בנוסף התנגד מסט להוצאת פעילויות של עובדים בישראל לביצוע מחוץ לישראל ודרש להפסיק לקלוט עובדים בחוזים אישיים על חשבון קליטה להסכם הקיבוצי.

 

בסוף מכתבו הודיע מסט לדניאלי, כי בהעדר היענות לדרישות אלו, בכוונת ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה.

 

במקביל אמר באותו זמן בכיר בצים ל"PORT2PORT": "החברה עוברת תהליך די מורכב של הסדר חוב. בין השותפים למהלך נמצאים גם עובדים. להתחבא מאחורי הסכמי עבודה קיבוציים זה נחמד, אבל זה לא הזמן והמקום לכך".

 

לצדדים יש עתה פרק זמן של 14 יום על מנת לנסות ולהגיע להסכמות. בחלוף מועד זה, במידה ובית הדין לעבודה יאשר, יכולים העובדים לפתוח בשביתה.

 

מצים נמסר בתגובה: "הנהלת צים שוקדת מזה זמן רב על ניהול משא ומתן אינטנסיבי עם כלל נושיה, על מנת להגיע להסדר חוב מורכב, שנועד להבריא את החברה ולהבטיח את קיומה. חלק חשוב בהשגת ההסדר הינו השותפות של העובדים במאמץ.

 

"על כן, במקביל למגעים שקיימה צים עם בעלי המניות, הבנקים הזרים ובעלי האוניות, פנתה ההנהלה מספר פעמים לוועד, על מנת להגיע להסכמה משותפת על מעורבות העובדים בתהליכי ההבראה. לצערנו הרב, סירב הוועד במשך תקופה ארוכה להגיע להבנות והסכמות משותפות, ואף ממאן להגיע לישיבות עם ההנהלה, על מנת לקיים הידברות בסיסית. צר לנו שהוועד בוחר לנהל את הדברים באופן כוחני, מבלי לתת הזדמנות להידברות".