הצעת חוק האזורים הימיים: שר האנרגיה לשעבר מזהיר ״ישראל תאבד נכסים״

עו״ד משה שחל: כל מחלוקת עם סוריה, טורקיה ולבנון תגיע לטריבונל בינ"ל – חמאס ישלוט בגז הטבעי מול חופי עזה; משרד המשפטים: לא מצטרפים לאמנת הים ולא נהייה כפופים לטריבונל בינ״ל


07:55 ,13.06.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ איתן כבל, המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק האזורים הימיים. מדובר בהצעת חוק ממשלתית, שמטרתה להגדיר את האזורים הימיים שבקרבת חופי מדינת ישראל הכוללים את מימי החופים, המים הפנימיים, האזור הסמוך והאזור הכלכלי הבלעדי. ההצעה גם נועדה לעגן את הזכויות והסמכויות של המדינה באזורים אלה.

בישיבה הקודמת, שהתקיימה לפני כחודש, הציג המשנה ליועמ״ש לממשלה, עו״ד מאיר לוין, את ההצעה והסביר כי היא נועדה להסדיר את תחולת הדין הישראלי באזורים הימיים של המדינה – איזה סמכות רשאית המדינה להפעיל באזורים השונים של הים. לדבריו, ההצעה רלוונטית מאוד לעולם הקידוחים וחשובה על מנת לייצר ודאות משפטית, במיוחד בימים שהמדינה רוצה להרחיב את פעילות קידוחי הגז.

 

לדיון אתמול הגיע שר האנרגיה לשעבר, עו״ד משה שחל, שציין כי כתב שלוש חוות דעת מהותיות בעניין זה בעבר, וביקש להזכיר כי הממשלה יזמה את הצעת החוק הזו בשנת 2009, ושוב ב-2013 ופעם שלישית ב-2017 ויש איתו בעיה אחת – הוא מסוכן לביטחון המהותי של ישראל. עו״ד שחל הסביר כי ישראל לא חתמה על אמנת הים משנת 1982, מפני שבאמנה נקבע שמחלוקות בין מדינות על גבולות ימיים יוכרעו בטריבונל בינ״ל. הוא ציין כי כיום יש מחלוקת בין ישראל ללבנון על הגבול של המים הכלכליים, ואמר כי אפשר רק לדמיין מה יקרה אם הדבר יגיע לטריבונל בינ״ל. עוד הוא הוסיף כי המשמעות היא שחמאס ישלוט בגז הטבעי שנמצא מול חופי עזה. ״אני מציע לבקש משלושה שרים שיחתמו שהם תומכים בחוק – ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת המשפטים. פרשת המשחק עם ארגנטינה תהייה כעין וכאפס לעומת מה שיקרה לאחר אישור החוק. ישראל תאבד נכסים במלא מובן המילה״, אמר.

 

בתגובה לכך הודיע היו״ר כבל כי יעביר את הדברים לממשלה וידרוש התייחסות רצינית שלה. עם זאת, נציג משרד המשפטים, עו״ד דרור וגשל, אמר מנגד כי החוק נדרש מאוד, וכי ההצעה הוגשה לכנסת על ידי שרת המשפטים, קיבלה את אישור ועדת השרים לחקיקה ומקובלת על הממשלה. באשר לטריבונל הבינ״ל אמר וגשל כי ישראל לא מצטרפת לאמנת הים ולכן לא מרחיבה משהו שלא קיים היום. 

 

לאחר מכן החלה הוועדה לדון בסעיפי ההצעה ואישרה סעיפים רבים, בהם הסעיף הקובע כי מטרת החוק היא להגדיר את האזורים הימיים שבקרבת חופי ישראל, וכן לעגן את הזכויות, החובות והסמכויות של המדינה באזורים אלה. עוד אושרו סעיפים העוסקים בהסדרת הסמכויות במימי החופים – עד 12 מייל מהחוף, וכן האזור הסמוך שהוא עד 24 מייל מהחוף והמים הכלכליים שהם עד 200 מייל מהחוף. ברוך פרצמן, לשעבר איש מרכז המיפוי של ישראל וכיום מתנדב במרכז, הסביר כי המים הכלכליים של ישראל לא מגיעים למרחק של 200 מייל מהחוף, מאחר ולישראל יש הסכם עם קפריסין לחלק את השטח חצי חצי, כך שהמים הכלכליים מגיעים עד לכ-70 עד 100 מייל מהחוף.