להקים שני רציפים חדשים. נקודה

בכנס של איגוד המשתמשים בהובלה ימית שנערך היום עלה קול אחד ברור: הצורך לפתח רציפים בחיפה ובאשדוד, בצד האכזבה מהחלטות בתי הדין לעבודה


00:00 ,12.11.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

המשתמשים בהובלה ימית משוכנעים בצורך להקים רציפים חדשים, אולם במקביל על המדינה לנהל דיאלוג עם עובדי הנמלים. כך עולה מכנס המשתמשים בהובלה ימית, שהתקיים היום (ג') בתל אביב.

יו"ר איגוד המשתמשים ד"ר גד שפר פתח את הכנס ואמר: ״בנקודה קריטית זו, אחרי החלטת הממשלה על הקמת הרציפים החדשים, אני מוצא לנכון להזהיר את מקבלי ההחלטות, בעיקר באוצר, שלא יקבלו החלטות נמהרות על נחיצות ההשקעות בנמלים על סמך סימנים של האטה רגעית זו או אחרת״.

שפר שם דגש על השינויים בצי הסוחר העולמי, שם נבנות אניות גדולות יותר ובקצב מואץ: ״אנחנו לא יכולים להישאר מחוץ לתמונה הזו. אני מדבר על החמצה פושעת של פוטנציאל הובלות מטעני שטעון. ראו איזה נזק גרמה היציאה של צים מנמל חיפה לפיראוס עם מטעני השטעון, וזה כאשר השטעון שעבר בחיפה היה בקושי נגיעת ציפורן בפוטנציאל האדיר למשק ממטעני השטעון. כשאני מדבר על הצורך בפיתוח הנמלים, שלא תהיה טעות - אני מתכוון לפיתוח המלא והכולל: נמל המפרץ ונמל הדרום, בצד חיזוק והתאמה של הנמלים הקיימים, שיוכלו להתחרות ברציפים הקיימים״.

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין היה נחרץ מאוד בדבריו בדבר הצורך להקים שני רציפים חדשים ועל הבעייתיות שבפסיקות האחרונות של בתי הדין לעבודה "יהיו שני נמלים, בדרום ובצפון. שלא יהיו טעויות. השאלה היא מתי זה יקרה וכמה יעלו המאבקים כדי שזה יתממש. המדינה לא צריכה לקבל שום הסכמה לפיתוח משום ועד עובדים. היא כן צריכה להידבר עימם. זה מה שעובר כיום כציר מרכזי בדיונים בבית הדין לעבודה.

"עובדי הנמלים לא יכולים לשבות, כעקרון, משום שהמדינה רוצה לפתח נמלים חדשים. זה הקו שאנו הולכים איתו. לדאבוני, בהרבה החלטות של בתי הדין, מציבים אינטרסים של קבוצות מצומצמות של עובדים ככאלה שמעל האינטרנס הרחב. זוהי תפישה מסוכנת. לא יתכן מצב שבישראל אנו נאמר: יש קבוצת עובדים מצומצמת שהיא קבוצת עילית ושזכויותיה גדולות יותר מכל קבוצה אחרת.

״אני רוצה לברך את ישראל כץ, שעומד בהחלטה להקים שני נמלים חדשים. אני לא מאמין שצריך רק נמל אחד. יש לברך אותו שהוא עומד בנחישות להקים נמל חדשים, כשכולנו מבינים כמה זה חשוב ומרכזי. זה היום המבחן המרכזי, שיקבע את אופיו של המשק הישראלי בשנים הקרובות״.

לין מתח ביקורת נוקבת על התאחדות התעשיינים, שמעניקה לדבריו, ״תמיכה מוחלטת״ להסתדרות ולעמדותיה: ״כיום המחסום היחידי לפיתוח הנמלים הוא בית הדין לעבודה. חייבים לקבע עקרונות לפתח את המשק ללא צורך בהסכמת העובדים״.