מדד פרייטוס: עלייה של 6% בתעריפי ההובלה מאסיה לאירופה

תעריפי ההובלה הימיים בין אסיה וצפון אירופה טיפסו ב-6% השבוע ועמדו על 7,762 דולר ל-FEU, וזאת לאחר ירידה של 14% מאז פברואר עד שבוע שעבר. מורגשת ההשפעה של חסימת תעלת סואץ על עליית התעריפים


12:13 ,22.04.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי נתוני מדד ״פרייטוס״ השבוע הורגשה היטב השפעת החסימה של תעלת סואץ על מחירי ההובלה הימיים בין אסיה ואירופה. תעריפי ההובלה הימיים בין אסיה וצפון אירופה טיפסו ב-6% השבוע ועמדו על 7,762 דולר ל-FEU, וזאת לאחר ירידה של 14% מאז פברואר עד שבוע שעבר.

 

תעריפי ההובלה בין אסיה והים התיכון עלו ב -7%, ל-7,889 דולר / FEU, רק 2% מתחת לשיאם במהלך חודש מרץ, אם כי שיעורי ה״חזור״ מאירופה לאסיה נותרו ללא שינוי כאשר חברות הספנות מתמקדות בהחזרת מכולות ריקות לאסיה.

 

תעריפי ההובלה בין סין והחוף המערבי של ארה״ב נותרו ללא שינוי והסתכמו ב-4,854 דולר / FEU. שיעור זה מהווה 204% לעומת התעריף בתקופה המקבילה אשתקד. תעריפי ההובלה מסין לחוף המזרחי של ארה״ב עלו ב-2% ב-6,222 דולר / FEU, והם גבוהים ב-131% בהשוואה לתעריפים בשבוע המקביל אשתקד.

 

על פי האנליסטים של פרייטוס, ההשפעה המתעכבת אך הצפויה של חסימת סואץ על זרימת מכולות בנתיב אסיה-אירופה ושיעורי ההובלה החלה להיות מורגשת השבוע. חברות ספנות  המבקשות להימנע או למזער עיכובים הנגרמים כתוצאה מהצפיפות הגדלה בנמלים כמו רוטרדם - שם נוצר תור של ספינות ממתינות - מדלגות על פקידות נמלים ופורקות מכולות בנמלים חלופיים, ומזרזות את חזרתן של מכולות ריקות לאסיה שם חסר ציוד, אך מקשות על יבואנים אירופאים רבים.

 

העלייה במספר האניות הפוקדות את נמלי אסיה יוצר גם שם עיכובים. עומס בנמלים ועיכובים הן בנמלי היבוא והן ביעדים הסופיים צפויים להחמיר את מחסור המכולות באסיה במהלך השבועות הקרובים, לפני הרגיעה הצפויה בתחילת חודש יוני.

 

המשמעות של כל זאת היא שגם תעריפי ההובלה בין אסיה-אירופה - שעד השבוע שעבר ירדו ב -14% משיאם האחרון בפברואר של 8,455 דולר / FEU, בעוד שהתעריפים הטרנס-פסיפיים והטרנס-אטלנטיים עלו - מטפסים שוב: 6% מאז השבוע שעבר ל-7,762 דולר / FEU. מחירי אסיה-הים התיכון טיפסו גם הם ב -7% והסתכמו ב-7,889 דולר / FEU, רק 2% מתחת לשיאם בחודש מרץ, אם כי תעריפי ה״חזור״ מאירופה לאסיה נותרו ללא שינוי, כאשר חברות הספנות מתמקדות בהחזרת מכולות ריקות לאסיה.

 

החסימה של אניית ה-Ever Given בהחלט סיבכה את המצב, אך תעריפי הובלת המכולות מאסיה לצפון אירופה כבר הוכפלו פי ארבעה מחודש נובמבר 2020 ועד תחילת 2021, והראו כי ההובלה הימית העולמית אינה מסוגלת להתמודד עם תנודתיות קיצונית בביקוש כפי שאירע בשנה האחרונה.