מספנות ישראל: הסכם קיבוצי ראשון נחתם בין העובדים וההנהלה

בין ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים: תוספות שכר מצטברות, בונוס שנתי, מענקים, סבסוד ארוחות, הגדלת ההפרשות לפנסיה ומתן קרן השתלמות ועוד. מנכ"ל נמל מספנות ישראל: "העובדים הם הנכס המהותי ביותר שלנו. יחד נמשיך לספק שירות מקצועי ויעיל"


11:26 ,05.03.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל נמל מספנות ישראל צביקה שכטרמן, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, יו"ר דירקטוריון סמי קצב וראש ועד עובדי נמל מספנות ישראל מוטי זינגר חתמו ביום חמישי על הסכם קיבוצי היסטורי שיחול על עשרות עובדי נמל מספנות ישראל למשך ארבע השנים הקרובות.

 

נמל מספנות ישראל הוא הנמל הפרטי הראשון והיחיד הפועל עד כה בישראל - לצד נמל אילת שהופרט - והוא ממוקם בשטחו של נמל הקישון במפרץ חיפה.

 

ההסכם כולל שורה ארוכה של סעיפים והסכמות המביאות לשיפור משמעותי בתנאי שכרם והעסקתם של העובדים. כך למשל, נקבע כי במהלך 2017 יקבלו העובדים תוספת שכר בשיעור של 5% בגין שנים קודמות להסכם. לצד זאת, העובדים יקבלו תוספת שכר בגובה 2.5% בגין שנת 2017 עצמה. החל מינואר 2018 יקבלו העובדים תוספת שכר נוספת בגובה 2.5%, וכן תוספת דומה בינואר 2019 - ושוב בינואר 2020.

 

העובדים יקבלו בונוס בכל אחת משנות ההסכם. הנהלת החברה תקצה תקציב לתשלום הבונוסים, שיחושב לפי 33%-50% משכר היסוד החודשי הממוצע של כל העובדים בשנה הרלוונטית.

 

עם חתימת ההסכם יקבלו כל עובדי הנמל שעובדים בו החל מינואר 2016, מענק חד פעמי בגובה 6,000 שקל. לאחר 12 חודשי עבודה בחברה יקבלו העובדים תוספת מאמץ מיוחדת בגובה 400 שקל לכל חודש בו עבדו, וכן 100 שקל נוספים כתוספת מאמץ על השעות הנוספות שביצעו במהלך התקופה.

 

בנוסף לכך, לאחר השלמה של שנת עבודה אחת יקבלו עובדים במקצועות מסוימים בנמל (מלגזנים, אחראי משמרות וראשי צוות) תוספת שכר שתנוע בין 400 ל-600 שקל עבוד כל חודש עבודה שהשלימו, וזאת בנוסף לתוספת שתנוע בין 100 ל-200 שקל בגין שעות נוספות שביצעו. בהתאם להסכם, עובד נמל יוגדר כקבוע לאחר 18 חודשי העסקה.

 

ההסכם מבטיח תשלום מלא ל-9 ימי חג בשנה לעובדים שהשלימו 3 חודשי עבודה ולא נעדרו בסמוך לימי החג. עובדים שהשלימו 3 שנות עבודה בנמל יקבלו תשלום מוגדל על עבודה בימי חול המועד.

 

עובדים שהשלימו לפחות חצי שנת העסקה בחברה יקבלו פעמיים בשנה שי מוגדל לחג, בגובה 700 שקל. ההסכם אף מסדיר מתן שי בגובה 300 שקל לרגל שורת אירועים משפחתיים בחיי העובד, כגון נישואים, הולדת ילד ועוד.

 

כחלק מההסכם העובדים ישתתפו בעלות של 20% בלבד משווי הארוחות שיינתנו להם מדי יום בנמל. באופן ייחודי ההסכם גם מבטיח כי הנהלת הנמל תשתף בעלות 82% משכר הלימוד של ילדי עובדים לצורך לימודי תואר אקדמי, תוך עמידת העובד במספר תנאים.

 

לפי ההסכם, העובדים ייהנו מהפרשות מוגדלות לקרנות הפנסיה, שיגיעו לכ-20.8%. לצד זאת, לכל עובד שישלים 12 חודשי עבודה תיפתח קרן השתלמות אליה יופרשו 7.5% ע"ח המעסיק ו-2.5% ע"ח העובד. כמו כן, עובד שישלים שנת עבודה יבוטח בביטוח בריאות ע"ח המעסיק.

 

הסכמות נוספות שעוגנו בהסכם בין הצדדים כוללות תקציב מטעם ההנהלה לשם פעילות רווחה מטעם הוועד בגובה 2,000 שקל בשנה לכל עובד; תשלום מוגדל לעובדים שביצעו מעל למכסה מסוימת של שעות במשמרת או בשבוע; הסעות הלוך-ושוב למקום העבודה ותשלום מלא על יום המחלה הראשון לעובדים 3 שנים לפחות בנמל.

 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר עם החתימה על ההסכם: "אני שולח את ברכתי לכל הצדדים על חתימת ההסכם, שמביא לשיפור דרמטי בתנאי העסקתם של עובדי נמל מספנות ישראל. ההסתדרות שוב מוכיחה כי היא ממשיכה לפעול למען הבטחת זכויותיהם של כל העובדים בנמלים במדינה".

 

מנכ"ל נמל מספנות ישראל צביקה שכטרמן, ציין: "אנו שמחים שהגענו ליום הזה והשגנו הסכם המיטיב את תנאי העסקת העובדים, שמבחינתנו הם הנכס המהותי ביותר לנמל. בטוחני כי יחד עם העובדים נמשיך לפעול בשיתוף פעולה המאפשר לנו לספק ללקוחותינו שירות מקצועי ויעיל תוך שימור היכולת התחרותית שלנו".

 

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: "היום אנו עושים היסטוריה ומבססים את תמיכתנו בקרב עובדי הנמלים בישראל, בין אם בנמלים הממשלתיים ובין אם בנמל הפרטי מספנות ישראל. אני מברך את כל העוסקים במלאכה על כך שהגענו להסכמות המסדירות ומשפרות משמעותית את זכויותיהם של עובדי הנמל".

 

המו"מ לחתימה על ההסכם לווה על ידי ממוני חטיבה ארצית באיגוד עובדי התחבורה עו"ד עמית הלל ואלון וייס, עו"ד אלעד מורג מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות וכן על ידי  עו"ד יעל שילוני. מטעם הנהלת הנמל ליוו את המו"מ מנהלת משאבי האנוש אורית מיילר, החשבת רוני גולן, ועו"ד שבתאי מיכאלי, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד ליפא מאיר ושות'. כחברי ועד נוספים לצד זינגר משמשים אבי נגר וארז אטיאס.