סדר עולמי חדש?

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, עם סקירה מקיפה על השפעתו של משבר הקורונה על מגזר הספנות העולמי, פעילות נמלי ישראל וההבדלים בין אניות המכולה והמטען הכללי. הסקירה המלאה פורסמה בגיליון מאי של מגזין PORT2PORT


11:22 ,26.05.2020 מאת: מאת ד"ר יורם זבה

האירועים שהתרחשו בחודשים האחרונים עשויים להשפיע גם לטווח הרחוק. הספנות מטבעה תלויה במידה רבה במרחק שבין המקור והיעד. כבר היום אנו עדים לסטיות ביבוא מוצרי הצריכה מסין לארצות הברית לכיוון ווייטנאם, הודו ועוד מקורות. גם היצוא הענק של פולי סויה מארצות הברית לסין עבר בחלקו לנתיב מברזיל לסין. שינויים כאלה עלולים לקבוע  גורלות. שני השינויים המובהקים יתבטאו בגודל האניות ומרחקי הנתיבים הימיים. מי שהשקיע באניות של 23,000 TEU וקנה סל אניות לפי המרחקים הקיימים, יכול למצוא את עצמו בצרה צרורה. חוץ מנמלי צפון אירופה, רוב נמלי העולם לא ערוכים עדיין לאניות הענק, שהזמינו 6 חברות בלבד, ושעוד 3 שנים מספרן יהיה 157 אניות. HMM למשל, פעלה לדחות את מסירתן של 6 מתוך ה-12 שהזמינה. האפאג לויד פשוט דוחה את ההצטיידות שתכננה לאניות אלה. 14% מאניות אלו עומדות היום על עוגן.

 

אבל ההשפעה הכי דרמטית יכולה להיות אם למשל הודו, המתכוננת כבר מספר שנים להגדיל את חלקה בשוק מוצרי הצריכה, תחליף חלק  מבתי החרושת של סין. המרחק הקצר יותר עם צרכני אירופה יביא לאבטלת חלק לא מבוטל של צי אניות המכולה הנוכחי, כפי שאירע עם פתיחת תעלות פנמה וסואץ, או כפי שאירע לגריטת מכליות הנפט מיד לאחר מלחמת יום כיפור בגלל שארצות הברית עברה להצטיידות קרובה יותר.

 

למצב הקטסטרופלי יש כמה אירועים נלווים די חשובים. המכולות הרבות התקועות בנמלים ובמסופים העורפיים משלמות דמי אחסנה בעל כורחן. אניות עם מטען חלקי בלבד משלמות אגרות נמל לפי כל גודל האנייה. הדרישה לתשלומים מיידיים בנמלים נתקלת במצוקת מזומנים חריפה.

 

לשכת הספנות העולמית, בה גם חברה לשכת הספנות הישראלית, ערכה מחקר אצל 30 מדינות, ו-14 מהן נענו כבר היום להגדלת מספר הימים החופשים לאחסנה, הרחבת האשראי לתשלומי אגרות ועוד. אצל כל ה-16 הנותרות ישנן בקשות להקלות שעדיין נמצאות בדיונים. ישראל בין האחרונות.

 

כל נמלי העולם עובדים במסגרת היותם שירותים חיוניים. כמובן תחת הוראות בריאותיות מגבילות. ה״פרטנר״ הבלתי נפרד משרשרת האספקה, המשאיות, לוקח חלק נכבד מהשיבושים הנגרמים מהפעילות הבעייתית. החוסר המעיק בנהגים מורגש ביתר שאת כאשר כל הובלה כרוכה בהמתנות ארוכות מהרגיל.

 

לקריאת הכתבה במלואה בגיליון מאי של מגזין PORT2PORT לחצו כאן.