פיראטים עליך- ישראל

מדוע איננה מצטרפת ממשלת ישראל למאבק כנגד הפיראטים הסומליים לצד הכוחות הצבאיים וחברות הספנות הבינלאומיות הגדולות? ומה הקשר בין פיראטים ליהודים ומדינת ישראל?


00:00 ,30.05.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

למען הסר ספק מלב הקוראים אני מתוודה כאן: אני מתגורר כיום במקום שנקרא פעם כרכור, ואשר סונף בסוף שנות ה-60 למועצת פרדס חנה והיום הישוב נקרא פרדס חנה-כרכור. מקום מקסים ובו עדיין ניתן להריח את ריח הפרדסים, ריח האדמה אחרי גשם וציוץ הציפורים בבוקר מעיר אותי בלא שעון מעורר- אבל לבי בצפון: חיפה היא מקום הולדתי ואני גאה בפוטנציאל שיש בה בכל התחומים. נכון, לא תמיד הפוטנציאל ממומש, אבל הוא תמיד קיים וגם זה משהו. האם ניתן היה לראות את הפוטנציאל הזה של עיר נמל תוססת, עיר ספורט, עם מוסדות השכלה ואזורי פיתוח לתעשיות השכל כמו לתעשיות השרירים, גם בעבר הרחוק?

תמיד הוטרדתי מהעובדה כי עד המאה ה-19, דווקא עכו, הנמצאת בצידו הצפוני של המפרץ היתה העיר המפותחת, הפורחת, ששליטים רבים הפכו אותה לבירתם. נפוליאון כבש את חיפה כמעט ללא התנגדות, אבל נכשל מול עכו. הכיצד חיפה על הכרמל היפה שלה, הים המוגן והמגן עליה לא הפכה להיות העיר המרכזית באזור כבר לפני 2000 שנה? אינני יודע מה התשובה, אבל ניתן לשער בקירוב די טוב כי חיפה לא התפתחה כיוון שהיתה מקום המסתור של שודדי הים מימי קדם ועד המאה ה-18. יש עדויות של מספר מבקרים בארץ הקודש על קיומם של שודדי ים באזור מזרח הים התיכון ואשר בסיסם היה חיפה. לא ערכתי מחקר האם הפיראטים התמקמו בחיפה כי היא היתה מקום ישוב לא מפותח או כי היא לא התפתחה עקב קיומם של הפיראטים במקום. שאלת הביצה והתרנגולת.

למדתי מידידי ר/ח הלל ירקוני כי תופעת שודדי ים יהודיים היתה תופעה רווחת בקרב יהדות ספרד אשר גורשה (בשנת 1492) וחלקה עבר לאיים הקריביים ושם הפכו מספר יהודים לשודדי ים מפורסמים (חלקם קבור בבית קברות בברבדוס). האם הקשר הזה בין פיראטים ליהודים הוא זה אשר מפריע לנו, למדינת ישראל, להרים קולנו ברמה ולהילחם בתופעת הפיראטים הנפוצה כל כך בין סומליה לתימן? האם אין תופעה זו מפריעה לספנות הישראלית ולקשר הימי בין ישראל למזרח? תופעת השודד הימי באזור המדינה הסומלית החל בעשור האחרון ומגיע לשיאו בימים אלו. השתלטות הפיראטים על אוניות היתה בתחילה במסגרת המים הטריטוריאליים של סומליה, אולם בשנתיים האחרונות החלו הפיראטים להשתמש באוניות השדודות כ"אוניות אם" לפעולות ההשתלטות הרחק מחופי סומליה לכיוון האוקיינוס ההודי.

אמצעי הגנה

חברות הספנות הגלובליות, נוקטות במספר צעדים למנוע את התופעה: אחד הצעדים הוא שינוי כיוון השיוט לאירופה מסביב לאפריקה ועל ידי כך להימנע מכניסה לים סוף ולאזור בו שולטים הפיראטים. דרך נוספת היא בניית אמצעי הגנה פסיביים על דפנות האוניות אשר מונעים מהשודדים את העלייה לסיפון, כגון גדרות תייל, חבלים הנקשרים לאוניה ונסחבים אחריה בים, ועל ידי כך מונעים מסירות הגומי של השודדים להתקרב לאנייה ועוד. בנוסף, מקימים יחידות שמירה חמושות, אקטיביות, הנמצאות על האוניות ומונעות בכוח הנשק את העלייה של הפיראטים לסיפון.

אך הדרכים העיקריות הן: התארגנות מספר ציי מלחמה של מדינות מעוניינות (בעיקר מדינות נאט"ו), לשמירה על נתיבי הים באמצעות אוניות מלחמה. הפיקוד על הצי עובר בתורנות ממדינה למדינה. בתחילת אפריל הפיקוד על הצי הנ"ל עבר מפקיסטן לסינגפור (ומבוצע מאונית הצי האמריקאי). כמ כן, בניית ממ"ד באוניה בו מתרכזים אנשי הצוות בזמן החטיפה, עם אמצעי קשר ואפשרות להדממת המנוע הראשי. פעולה כזו מאפשרת לצי המלחמתי להשתלט על האוניה החטופה ללא חשש לפגיעה באנשי הצוות התמימים.

כל הצעדים הללו לא הביאו להקלה במצב מסיבות שונות ומשונות, אולם, לדעתי, הסיבה העיקרית נעוצה בחשש שפגיעה בשודדי הים תביא למלחמה ימית של ממש. רק לאחרונה היתה התבטאות של אחד ממנהלי IMO כי הוא חושש ששודדי הים, באם יילחצו אל הקיר, יחלו בפעולות הרג של הימאים החטופים (הם כבר עשו זאת אולם במספרים קטנים מאוד). אניות המלחמה המסיירות באזור מנסות לתפוס את השודדים ואז משחררות את רובם (יש מספר מועט של מקרים בהם מביאים את שודדי הים למשפט במדינות המערב). אוניות מלחמה אלו נמנעות מתקיפת אוניות האם עקב החשש לפגיעה בצוות המקורי, החטוף, של האוניה והחגיגה נמשכת!

קול לא נשמע

רבות מחברות הספנות משתפות חברות ישראליות בהתייעצות או בפעולות ממש על מנת לשמור על אוניותיהם, אולם קולה של ישראל הרשמית לא נשמע. לא ראיתי בעיתונות המקצועית הבינלאומית את ישראל כמובילה בתחום. האם ישראל, שעלולה להיות הקורבן העיקרי של הפיראטים, אין לה מה לאמר? האם טוב הדבר שאחרים יעשו את העבודה, ללא קשר עם האינטרס הישראלי? דובאי עומדת לארח ועידה לדון בבעיה, האם ישראל הרשמית משתתפת?

על ממשלת ישראל, באמצעות באי כוחה במוסדות האו"ם השונים ובעיקר במסגרת ארגון ה-IMO לדרוש שלוש דרישות מרכזיות: לחקור ולבדוק את ה"ארגון" העומד מאחורי הפיראטים- הרי הפיראטים אינם יכולים לממן את

הפעילות שלהם, מישהו עושה זאת. הכספים, גם אם העברתם נעשית במזוודות צריכים להישמר במקום כלשהו. קשה לי להאמין כי הכספים ששולמו (לדעתי כבר מעבר למיליארד דולרים ב- 5-10 שנים אחרונות) מוחזקים בחושות בסומליה.

דרישה שניה היא להכריז על הפיראטים כטרוריסטים ולדרוש פעולות צבאיות, כפי שעושים באפגניסטן נגד אנשי אלקעידה, גם בסומליה. לא להסתפק בפעולות הגנתיות בים אלא בפעולות התקפיות על בסיסי השודדים בסומליה (העולם יהיה מרוצה באם הממשלה הסומלית עצמה תוכל להתגבר על הפיראטים, אבל אם לא...). אגב, איגוד המשתמשים האסייתי דרש לא מכבר דרישה דומה ממדינות אסיה. כמו כן, על ממשלת ישראל לדרוש שקיפות של פעולות תשלום הכופר ודרכי העברתו על מינהל הספנות והנמלים להרים את הכפפה ולפעול. טובה שעה אחת קודם.