רפי דניאלי: ב-2020 יטפלו נמלי החוף המערבי והמזרחי בכמות שווה של יבוא

מנכ"ל צים, שהשתתף לאחרונה בכנס שנערך בשנזן, הסביר את הסיבה לגידול בטיפול במטעני יבוא בחוף המזרחי בפתיחת תעלת פנמה, מעבר מוגבר בתעלת סואץ ותזוזת יצרנים מסין להודו ואינדונזיה


10:29 ,15.10.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת צים מעריכה כי בשנת 2020 יזוזו מטעני יבואר בהדרגה מנמלי החוף המערבי לנמלי החוף המזרחי של ארצות הברית, עד לדרגה שבה הטיפול במטעני יבוא יתחלק שווה בין שני חופי היבשת.

 

את הדברים אמר מנכ"ל צים רפי דניאלי, שהשתתף לאחרונה בוועידה שערכה בשנזן.

 

אמר דניאלי: "אין הדבר מעיד על הפחתה בטיפול במטען בנמלי החוף המערבי. גידול שנתי של 5% בהובלת מכולות גלובלי תבטיח שנמלי החוף המערבי לא יפסידו עבודה".

 

דניאלי הוסיף, כי בתקופת העיצומים שתקפו את נמלי החוף המערבי בתחילת השנה, התרחש מעבר של 10% מהמטען מנמלי החוף המערבי לחוף המזרחי. "רוב המטען (שהלך מזרחה) חזר למערב", אמר, "ב-2014 טיפלו נמלי החוף המזרחי ב-20% מכמות המטען מאסיה והחוף המערבי ב-67%, שירדו מאז ל-62%".

 

לדברי דניאלי, הזרז העיקרי של העברת המטען מהמערב למזרח תהיה פתיחת תעלת פנמה לאחר סיום עבודות ההרחבה באפריל 2016 והשימוש ההולך וגובר במעבר בתעלת סואץ בכדי להגיע לנמלי החוף המזרחי.

 

זרז נוסף של צמיחת נמלי החוף המזרחי אמר דניאלי, הוא התזוזה של יצרנים, בעיקר יצרני ביגוד והנעלה, מסין לכיוון וייטנאם, הודו ואינדונזיה, מה שיעודד שימוש הולך וגובר בתעלת סואץ, למרות זמני המעבר הארוכים יותר (בהשוואה לחוף המערבי), אולם עם הוצאות תפעוליות פחותות.

 

במהלך הכנס הציג דניאלי את קו השירות 7 Star Express של צים, שיצא מדרום סין וישטען מטען מהודו-סין דרך נמל קולומבו, יעבור בתעלת סואץ ובים התיכון בלי לעצור וימשיך ישירות לניו יורק. הקו, לפי דניאלי, יהיה בעל זמני המעבר הקצרים בשוק.

 

בתשובה לשאלה מדוע צבר ההזמנות של צים אינו כולל אוניות בעלות קיבולת גבוהה יותר מ-13 אלף TEU, אמר דניאלי שצים החליטה שלא להיות שחקן בקווי הסחר אסיה-אירופה, בהן מפליגות אוניות בעלות קיבולת גדולה בהרבה.